کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۶۷۹
تاریخ خبر:

طرح صلح یمن در تعلیق

روزنامه هفت صبح | با متوقف نشدن حملات ائتلاف سعودی، حوثی‌ها بار دیگر عربستان را تهدید کردند. روز جمعه رئیس شواری عالی یمن توقف مشروط حملات انصارالله به ائتلاف سعودی را اعلام کرد و از سعودی‌ها خواست که اقدامی مشابه را در پی بگیرند. المشاط با درخواست برای احترام به رنج‌های ملت یمن کشور‌های متخاصم را به لغو فوری ممنوعیت پرواز از فرودگاه بین‌المللی صنعا و توقف تعقیب کشتی‌هایی فراخواند که به سمت الحدیده می‌روند. با وجود اینکه به نظر می‌رسید‌ عربستان چندان از این طرح بدش نیامده اما یک روز بعد از حرف‌های المشاط، ائتلاف سعودی به ۲۹ هدف در یمن حمله کرد و اوضاع بار دیگر در این کشور بحرانی شد. اینجا در مورد وقایع اخیر بیشتر بخوانید:

*** استقبال سازمان ملل از طرح صلح
مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در یمن، از طرحی که المشاطی برای صلح در این کشور مطرح کرده استقبال کرد. طولانی شدن جنگ یمن باعث شده تا سازمان‌های بین‌المللی مشتاقانه با طرح‌هایی که مطرح می‌شوند، برخورد کنند. گریفیتس در مورد پیشنهاد حوثی‌ها گفت:«در صورت حسن‌نیت می‌تواند پیامی قوی از تمایل آنها به پایان دادن به جنگ یمن باشد.»

در بیانیه‌ای که از سوی سازمان ملل منتشر شد گریفیتس از «تمایل به یافتن یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به نبردها» استقبال کرد. نماینده ویژه ملل متحد بر لزوم استفاده از موقعیت و فرصت پیش‌آمده برای حرکت به جلو و برداشتن گام‌های لازم برای کاستن از خشونت، تنش‌های نظامی و اظهاراتی که کمکی به حل بحران نمی‌کند تاکید کرده ‌است.

پیش از بیانیه سازمان ملل ریاض به اظهارات شورای عالی سیاسی حوثی‌ها واکنش نشان داده بود. عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی حکومت سعودی، گفته بود «ما دیگران را بر پایه عملکرد و اقداماتی که انجام می‌دهند داوری می‌کنیم و نه برپایه سخنانی که می‌گویند.» جبیر سپس افزوده بود «بنا بر این خواهیم دید» چه پیش خواهد آمد.

*** ۳۹ حمله از سوی سعودی‌ها به مناطق مسکونی
بعد از پیشنهادی که انصارالله به سعودی‌ها ارائه داد، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن شنبه شب اعلام کرد ‌ جنگنده بمب‌افکن‌های عربستان طی ۱۲ ساعت گذشته ۳۹ بار مناطق مسکونی این کشور را بمباران کردند. یحیی افزود:«آمار بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی در استان‌های مختلف یمن طی ۱۲ ساعت گذشته به بیش از ۳۹ نوبت رسیده است.»

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن شنبه شب طی سخنانی به مناسبت سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن گفت ‌ در صورت تدوام بمباران، محاصره، تجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی، حملاتی دردناک‌تر و قوی‌تر در انتظارشان خواهد بود. رهبر انصارالله یمن افزود:

«با ادامه بمباران، محاصره و تجاوز، ضرباتی مهلک‌تر، دردناک‌تر و تاثیر گذارتر به عمق مناطق آنها صورت خواهد گرفت و هیچ خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد. با توقف تجاوز، بمباران و محاصره آنها، ارتش و کمیته‌های مردمی نیز حملات موشکی و پهپادی خود را به عمق خاک آنها متوقف خواهند کرد.»رهبر انصارالله همچنین به ساکنان مناطقی که هدف حملات نیروهای یمنی قرار گرفتند گفت ‌ هوشیار باشند و از نزدیکی به تاسیسات خودداری کنند.

*** خروج نیروهای سودان از یمن
شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دو گردان از نیروهای سودانی حاضر در ائتلاف سعودی، یمن را ترک کردند. نیروهای سودانی غرب یمن را به مقصد پایگاه «عصب» در اریتره ترک کردند. براساس این گزارش، قرار است این دو گردان با هواپیما به سودان منتقل و از این کشور عازم لیبی شوند.

سودان با ائتلاف سعودی در جنگ یمن همراهی می‌کند، این کشور تاکنون اعلام نکرده چه تعداد نیرو به یمن فرستاده، اما برای اعزام شش هزار نیروی نظامی به یمن اعلام آمادگی کرده بود. سودان در حاضر از بحران‌های داخلی در پی سرنگونی دولت «عمر البشیر» رئیس جمهوری مخلوع رنج می‌برد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در لیبی از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کنند و پیش‌تر گزارش‌ها از حملات پهپادهای امارات به مواضع دولت وفاق ملی حکایت داشت.

تاکنون صدها سودانی در پی درگیری با نیروهای یمنی کشته شده‌اند. در اثر تجاوز نظامی ائتلاف عربی- آمریکایی به سرکردگی عربستان که از ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی جان باخته‌اند که ۸۵ هزار نفر آنان کودک بوده‌اند که بیشتر بر اثر گرسنگی و قحطی ناشی از این حملات کشته شده‌اند.

کدخبر: ۲۸۱۶۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر