کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۷۲۳
تاریخ خبر:

طرحی برای نقره‌داغ ‌کردن صاحبان حیوانات خانگی

روزنامه هفت صبح | ماجرای سروسامان دادن به تردد حیوانات خانگی در شهر و در معابر عمومی که می توانست مفید و حل کننده مشکلات متعددی باشد که در چند سال اخیر شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند ،تبدیل به یک طرح شداد و غلاظ شده که درآن ۷۵ نماینده حتی نگه داشتن گربه و لاک پشت را نیز مستحق جریمه های سنگین مالی دانسته اند. طرحی آن قدر سختگیرانه که می توان تصور کرد چه بار مسئولیت سنگین دوباره ای بر دوش پلیس خواهد گذاشت .

می شود حدس زد که نمایندگان با نیت خیر دنبال این طرح رفته اند اما مثل روز روشن است که این طرح موجب شلوغ شدن دادسراها و پاسگاه‌های نیروی انتظامی و تنش های شهروندان خواهد شد . مجلس باید با ظرافت بیشتری با ماجرا برخورد کند و این گونه بنیادین و از ریشه آن هم در شرایط فعلی کشور ما به نظر دوراندیشانه نیست.

دوره‌ای سگ‌دارها خیلی سفت و سخت تهدید می‌شدند که در صورت بیرون آوردن حیوان و کاری که اسمش سگ‌گردانی شده بود، خودرویشان توقیف می‌شود، این کار مدتی هم انجام شد تا اینکه کم کم از تب برخوردها خوابید. یک بار هم اعلام شد که دامپزشکی‌ها باید به خارج از شهر منتقل شوند و همان جایی باشند که روستایی‌ها مشغول دامداری هستند، این کار هم با اعتراض مواجه شد . اما این‌بار تعدادی از نماینده‌های مجلس طرحی تدوین کرده‌اند که اگر تصویب و در نهایت اجرا شود نه تنها صاحبان حیوانات خانگی بلکه هرکس را که به نحوی با این کار در ارتباط است نقره داغ می‌کند.

چرا حیوانات مهم شده‌اند؟
ممکن است بگویید که در این اوضاع و احوال اقتصادی و انواع بحران‌های ریز و درشت و حتی زلزله چه وقت رسیدگی به امور حیوانات خانگی است؟ دلیل این کار را طراحان طرح جدید مجلس در ابتدای متنی که در اختیار بقیه نماینده‌ها قرار گرفته اینطور توضیح داده‌اند که حیوانات وحشی و مضری که قرار است با نگهداری از آنها مقابله بشود نه تنها ایجاد ترس و دلهره در سالمندان و بانوان می‌کنند بلکه موجب سقط جنین، آلوده‌سازی و نجس کردن شهر هم می‌شوند. در کنار اینها سبک زندگی ایرانی‌ها را هم تغییر می‌دهند و احساسات به حیوان را جایگزین احساسات میان اعضای خانواده می‌کنند. همچنین بیماری‌های مسری مثل هاری، قارچ و سایر بیماری‌های ویروسی را هم منتقل می‌کنند.

کدام حیوانات وحشی و مضر هستند؟
در طرح نماینده‌های مجلس بعد از اینکه خطرات نگهداری از حیوانات وحشی و مضر شمرده شده، مصادیق این حیوانات هم آورده شده تا بقیه نماینده‌ها که قرار است طرح را بخوانند بفهمند که کدام حیوانات از نظر طراحان وحشی و مضر هستند و قرار است با صاحبان آنها برخورد شود. این فهرست از این قرار است: کروکودیل (تمساح)، لاک‌پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون. (توضیح اینکه تنها حیوانی که غیر از سگ نجس العین محسوب می‌شود خوک است)

چه جریمه‌ای در انتظار متخلفان خواهد بود؟
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح مجازاتی است که طراحان برای کسانی در نظر گرفته‌اند که به هر نحوی از این قانون (در صورت تصویب) سرپیچی کنند، این مجازات معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری در نظر گرفته شده که بر مبنای مظنه امسال چیزی بین ۲۶ تا ۷۶ میلیون تومان خواهد شد.

حیوان‌هایی که پایشان در این پرونده‌ها گیر باشد توقیف و ضبط می‌شوند. خودروهایی که با آنها حیوان گردانی انجام شود هم نه تنها جریمه می‌شوند بلکه به مدت سه ماه توقیف خواهند شد. روستانشین‌ها و گله‌داران از این برخورد مستثنا شده‌اند البته در صورتی که «صرفاً در محدوده فعالیت و متناسب با نیازهای زندگی خود» از حیوانات استفاده کنند یعنی اگر سگ دارند این سگ نگهبان باشد.

مجوز بگیر حیوان بیار
طراحان طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات وحشی و مضر، برای کسانی که به هر دلیلی مجبور به نگهداری از حیوانات تشخیص داده شوند راه‌حلی قرار داده‌اند. آنها باید «درخواست مکتوب خود را به دادستانی استان و یا شهرستان مربوطه جهت بررسی و اقدام مقتضی تقدیم نمایند.»

برخورد با صاحب‌خانه‌های متخلف
یکی دیگر از بخش‌های جالب طرح آنجاست که برای محکم کاری در برخورد با نگهداری از حیوانات تا پای برخورد با صاحب‌خانه‌هایی که خانه‌شان را به افراد حیوان‌دار اجاره می‌دهند هم پیش رفته است. آنجا که آمده: «مستاجران هم حق نگهداری حیوان خانگی را ندارند. چنانچه موجرین در عقد قرارداد از قید ممنوعیت نگهداری حیوانات در مورد اجاره خودداری نمایند و مستاجرین مرتکب نگهداری حیوانات در ملک مورد اجاره شوند، هر یک از موجرین و مستاجرین مستقلا به جزای نقدی محکوم می‌شوند.»

طبق این طرح «اتحادیه صنف مشاورین املاک هم موظف است حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.»در طرح برای ضابطان قضایی هم مسئولیت در نظر گرفته شده تا ضمانت اجرای آن باشد به این شکل که «چنانچه هر یک از شهروندان از نگهداری حیوانات توسط همسایگان، گزارش یا شکایت نمایند، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی، موظف به رسیدگی و اعمال این قانون می‌باشند.»

طراحان چه کسانی هستند؟
در آخر اسامی نماینده‌هایی که این طرح را تدوین کرده‌اند هم جالب به نظر می‌رسد. در مجموع نام ۷۵ نماینده مجلس پای این طرح که به هیات رئیسه تقدیم شده دیده می‌شود از جمله مجتبی ذوالنوری نماینده قم، بیژن نوباوه، موسی غضنفرآبادی، نصرالله پژمانفر و حتی چهره‌ای مثل حسینعلی شهریاری.

کدخبر: ۴۲۵۷۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560747705

    بهترین کار ممکن رو کردن وقتی افرادی که ب دون مراعات حال دیگران چه در آپارتمان چه در پارک و خیابان باعث سلب آسایش و ترساند ن افراد میشن باید یک همچین قانون سفت و س ختی وضع بشه