کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۴۶۸
تاریخ خبر:

طالبان نزدیک‌ پایتخت‌؛ دولت افغانستان متهم به کم‌کاری شد‌ ‌

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: در حالی که همه منتظرند تا طالبان به پای میز مذاکرات برود،‌ آنها مشغول گسترش قدرت خود در افغانستان هستند. دیگر قدرت آنها در حوالی هرات و مناطق کوهستانی محدود نمی‌شود بلکه آنها حتی به نزدیکی پایتخت رسیده‌اند.

* دو: مهدی راسخ، عضو مجلس نمایند‌گان افغانستان اعلام کرد: گروه طالبان کنترل شهرستان جلریز از توابع استان میدان وردک را به دست گرفت. راسخ به طلوع نیوز گفت که گروه طالبان طی حملات مسلحانه ساختمان فرمانداری و فرماندهی شهرستان مذکور را تصرف کردند. از سوی دیگر شماری از نیروهای امنیتی نیز به دست شبه نظامیان گروه طالبان اسیر شده‌اند. این گروه روز پنجشنبه نیز کنترل شهرستان دولت‌شاه از توابع استان لغمان در شرق افغانستان را به دست گرفت. طی یک ماه اخیر گروه طالبان کنترل چهار شهرستان را به دست گرفته است.

* سه: پس از آنکه مشخص شد گروه طالبان دستاوردهای زیادی در اشغال خاک افغانستان داشته، مردم و فعالان سیاسی انگشت اتهام را به سمت دولت اشرف غنی گرفته‌اند که نمی‌تواند با وجود نیروهای نظامی پرتعداد، حتی از ولایت‌های نزدیک به پایتخت محافظت کند. اما وزارت کشور افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی از ولسوالی «عقب‌نشینی تاکتیکی»کرده‌اند.

* چهار: به گفته نماینده مجلس افغانستان با وجود درخواست از وزارت‌های دفاع و داخله و همینطور ریاست عمومی امنیت ملی هیچ کمکی به نیروها نشد و در نتیجه ولسوالی سقوط کرد. او مدعی شد که «بیش از ۶۹ نفر از نیروهای امنیتی با تجهیزات‌شان و تمام وسائط، صدها میل اسلحه و امکانات جنگی نیز در اختیار دشمن قرار گرفته است.»

شریف‌الله هوتک، عضو شورای ولایتی میدان نیز به بی بی سی گفت که نیروهای امنیتی در ولسوالی از پنج روز به این سو در محاصره بود اما کمکی دریافت نکردند و ساعت ۹ به وقت محلی ولسوالی به‌دست طالبان افتاد.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم با ارسال پیامی به رسانه‌ها مدعی شده که مرکز ولسوالی جلریز با فرماندهی پلیس آن به صورت کامل در کنترل این گروه قرار گرفته است.

وزارت دفاع افغانستان در مورد سقوط ولسوالی چیزی نمی‌گوید، روح‌الله احمدزی، سخنگوی این وزارت به رسانه‌ها گفت که در نتیجه عملیات نظامیان افغان«تلفات شدیدی به دشمن» در این ولسوالی وارد شده است. او گفت که برنامه منظم امنیتی برای جلریز وجود دارد اما به دلیل آسیب نرسیدن به غیرنظامیان عملیات هوایی و زمینی با «دقت کامل» به پیش برده می‌شود. حدود یک هفته قبل نیز عبدالرحمن طارق، والی میدان ورک در غرب کابل، تأیید کرد که ولسوالی«نرخ» این ولایت به تاریخ ۲۱اردیبهشت به دست طالبان افتاده است.

* پنج: جلریز در غرب کابل واقع شده و تنها ۶۰کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. شاهراه کابل-بهسود از وسط آن می‌گذرد. جمعیت آن در سال ٢۰٢۰ میلادی، ۵٩٬٩٢۰ نفر اعلام شده‌است. در ١٩٧٩ به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک آن، جلریز توسط مجاهدین افغان گرفته شد. این تهاجم با واکنش سریع حکومت وقت مواجه شده و ۷۰-۶۰ تن از مجاهدین کشته شدند و دست آنها از جلریز کوتاه شد.

در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان ۹۶-۱۹۹۲ دوباره به دست مجاهدین افتاد و از ۲۰۰۱-۱۹۹۶ در دست طالبان بود. از ٢۰۰١ به بعد همزمان با تهاجم آمریکا و تشکیل حکومت موقت جلریز دوباره به دست نیروهای دولتی افتاد. در ٢۰۰۶ طالبان به مرکز ولایت میدان (کوته اشرو) حمله کردند اما این حمله دفع شد.

* شش: پیش از این نیز شکایت‌هایی از محاصره ماندن نیروهای امنیتی و نرسیدن کمک به آنها در این ولسوالی خبرساز شده بود. جلریز سکونتگاه عمده یکی از اقوام افغانستان، مردمان هزاره هستند. پشتون‌ها و تاجیک‌ها به‌صورت اقلیت در دره جلریز و میدان‌شهر ساکن هستند. حضور طالبان در ولایت‌هایی که ساکنان اصلی آن هزاره‌ها هستند می‌تواند برای مردم این منطقه بسیار خطرناک باشد. طالبان دشمنی دیرینی با شیعیان هزاره دارند و از زمان تاسیس تا‌کنون دست به کشتار این گروه زده‌اند.

کدخبر: ۳۹۱۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر