کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۴۴
تاریخ خبر:

طارمی ‌در ‌پورتو؛ آیا این بهترین گل اوست؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | سرانجام پس از هفته‌ها کش و قوس و انواع گمانه‌زنی‌ها مقصد مهدی طارمی مشخص شد و او که از هر سه تیم بزرگ پرتغال پیشنهاد داشت در نهایت به پورتو پیوست. این در حالی بود که تا همین چند روز پیش به نظر می‌رسید طارمی به بنفیکا و اسپورتینگ نزدیک‌تر است اما انتخاب نهایی او پورتو بود. مرور وضعیت این تیم و فهرست بازیکنانش نشان می‌دهد که پورتو بهترین انتخاب برای طارمی بوده و او با پیوستن به این تیم احتمالا بهترین و مهم‌ترین گل زندگی‌اش را زده است.

*** فصل درخشان پورتو
پورتو در فصل گذشته روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. این تیم موفق شد در لیگ پرتغال با ۸۲ امتیاز قهرمان شود. تیم دوم جدول بنفیکا بود که ۷۷ امتیاز به دست آورد. پورتو با ۷۴ گل زده بهترین خط حمله فصل را در اختیار داشت و البته فقط ‌با ۲۲ گل خورده صاحب بهترین خط دفاع لیگ هم بود. رکوردهای بیشترین برد، کمترین مساوی و باخت و بیشترین تفاضل گل هم در اختیار این تیم بود.

*** طارمی شاگرد کونسیسائو
سرمربی این تیم سرجیو کونسیسائوی معروف است که سال‌ها در تیم ملی پرتغال بازی کرد و به یادماندنی‌ترین بازی او هم مقابل تیم ملی آلمان در یورو ۲۰۰۰ انجام شد. جایی که پرتغال ۳برصفر آلمان را شکست داد و کونسیسائو زننده هر سه گل پرتغالی‌ها بود. او که فقط ۴۵ سال د‌ارد، در مقام مربی هم افتخارات زیادی را کسب کرده است. او با پورتو دو بار قهرمان لیگ پرتغال شده و یک بار هم قهرمان جام حذفی این کشور شده است. کونسیسائو فصل گذشته به عنوان مربی فصل لیگ پرتغال هم انتخاب شد.

*** چرا پورتو طارمی را جذب کرد؟
همانطور که اشاره شد، پورتو در فصل گذشته با ۷۴ گل زده بهترین خط حمله لیگ پرتغال را داشت و در ظاهر به نظر می‌رسید که کونسیسائو نیازی به جذب یک مهاجم گلزن نداشته باشد‌ اما آنچه باعث شد تا طارمی تبدیل به هدف اول این تیم و سرمربی‌اش شود، نداشتن یک مهاجم گلزن بالفطره بود.

پورتو فصل گذشته ۹ مهاجم در فهرست خود داشت که البته فرناندو آندراده را به تیم سیوا اسپور ترکیه قرض داد اما سایر مهاجمان، به تناوب در ترکیب این تیم به میدان رفتند و هیچ کدام انتظارات را برآورده نکردند.در فصل گذشته موسی مارگا مهاجم مالیایی پورتو، بهترین گلزن این تیم بود. او در ۲۹ بازی فقط ۱۲ گل برای تیمش زد و چهار پاس گل هم به همبازیانش داد.

این در حالی بود که طارمی در تیمی ضعیف‌تر از پورتو در ۳۰ بازی ۱۸ گل زد و یکی از سه آقای گل فصل گذشته لیگ پرتغال شد. وضعیت سایر مهاجمان پورتو هم در فصل گذشته ایده‌آل نبود. فابیو سیلوای پرتغالی در ۹ بازی فقط یک گل زد. فابریتسیو سوارز برزیلی در ۳۰ بازی ۱۰ گل زد. زی لوئیز که اهل کیپ‌ورد است در ۱۲ بازی هفت گل زد، خسوس کرونا در ۳۳ بازی فقط چهار بار موفق به گلزنی شد، شویا ناکاجیمای ژاپنی در ۱۶ بازی که برای پورتو انجام داد هرگز پایش به گلزنی باز نشد.

ویسنته ابوبکر کامرونی هم در پنج بازی گلی نزد و در نهایت لوئیز دیاز کلمبیایی در ۱۹ بازی فقط چهار بار موفق به گشودن دروازه حریفان شد. در واقع تیمی که قهرمان لیگ پرتغال شد و بیشترین گل‌ها را هم زد، مهاجمانش جایی در بین بهترین گلزنان لیگ نداشتند و موسی مارگا با ۱۲ گل ششمین گلزن فصل پرتغال بود.

*** هافبک‌های فوق‌العاده
علاوه بر اینکه طارمی از تمام مهاجمان فصل گذشته پورتور عملکرد بهتری داشته، یک نکته مهم دیگر هم در این تیم وجود دارد که می‌تواند شانس موفقیت طارمی را در پورتو به شدت افزایش دهد و آن حضور هافبک‌های خلاق و تکنیکی در این تیم است که پاس گل‌های زیادی به مهاجمان تیم‌شان داده‌اند. از چهار هافبکی که در فصل گذشته بیشترین پاس گل را به همبازیان‌شان دادند، سه هافبک در تیم پورتو بازی می‌کنند!

فصل گذشته پیزی از بنفیکا با ۱۴ پاس گل بیشترین پاس‌ها را به همبازیانش داد و بعد از او خسوس کرونا با ۱۱ پاس، اوتایو با ۱۰ پاس و الکس تلس با هشت پاس، هر سه از پورتو! بهترین هافبک‌های فصل پرتغال بوده‌اند. حضور این تعداد هافبک خلاق که به خوبی برای مهاجمان تیم‌شان موقعیت گل ایجاد می‌کنند، بهترین فرصت برای طارمی است که بتواند در پورتو هم درخشش فصل گذشته خود را تکرار کند.

او هم با توجه به شکل بازی، هوش ذاتی و جایگیری‌های ‌خوبش، بازیکن مورد علاقه هافبک‌های خلاق پورتو خواهد بود و قابل پیش‌بینی است که خیلی زود این هافبک‌ها به درک متقابلی با مهدی طارمی برسند. در واقع به نظر می‌رسد انتقال طارمی به پورتو از هر لحاظ برای این تیم یک معامله برد-برد بوده است. یعنی، هم او می‌تواند گل‌های بیشتری نسبت به فصل قبل بزند و هم هافبک‌های این تیم می‌توانند پاس گل‌های بیشتری به طارمی بدهند و آمار خودشان را از فصل گذشته هم بهتر کنند.

*** اگر به بنفیکا می‌رفت؟
بنفیکا تا همین چند روز پیش جدی‌ترین مشتری طارمی بود و حتی یکی دو بار هم شایعه شد که پیوستن او به این تیم قطعی شده است‌ اما مرور فهرست و عملکرد مهاجمان بنفیکا نشان می‌دهد که به احتمال زیاد او شانس کمتری برای موفقیت در این تیم داشت چرا که بنفیکا فصل گذشته مهاجمان گلزنی داشت که چیزی از طارمی کم نداشتند.

در واقع هر دو مهاجمی که به همراه طارمی با ۱۸ گل آقای گل پرتغال شدند در حال حاضر عضو بنفیکا هستند. کارلوس وینیسیوس برزیلی و پیزی پرتغالی رقیبان طارمی در کورس آقای گلی بودند که هر دو در بنفیکا بازی می‌کنند و با توجه به حضور آنها در این تیم، طارمی در صورت پیوستن به بنفیکا، کار سختی برای حضور در ترکیب ثابت و درخشش در خط حمله این تیم داشت.

*** لیگ قهرمانان اروپا منتظر طارمی و سردار
با فرمولی که یوفا برای انتخاب سرگروه‌ها در لیگ قهرمانان در نظر می‌گیرد، پورتو فصل آینده در سید یک لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفته است. سایر تیم‌های سید یک بایرن مونیخ، سویا، یوونتوس، رئال مادرید، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول و زنیت سن‌پترزبورگ هستند.

به این ترتیب طارمی حداقل در مرحله گروهی مقابل این تیم‌ها قرار نخواهد گرفت اما این احتمال وجود دارد که پورتو با تیم‌هایی مثل منچسترسیتی، منچستریونایتد، چلسی، بارسلونا، اتلتیکومادرید و بوروسیا دورتموند که در سید دو قرار دارند همگروه شود و خب تصور گلزنی طارمی به یکی از این تیم‌ها هم می‌تواند جذاب و لذتبخش باشد.

در سید سه هم تیم‌هایی مثل اینترمیلان و لاتزیو قرار دارند که گل زدن به آنها هم کار بزرگی است که طارمی می‌تواند از پسش بربیاید. همین شرایط برای سردار آزمون هم وجود دارد. تیم او هم در سید یک لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد و سردار هم مثل طارمی این شانس را دارد که به تیم‌های بزرگ اروپا گل بزند، کاری که قبلا مقابل اتلتیکو مادرید، بایرن مونیخ و آژاکس انجام داده است.

کدخبر: ۳۴۷۳۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر