کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۲۸۹
تاریخ خبر:

طارمی نماد‌ فوتبال ایران در لیگ قهرمانان اروپا

روزنامه هفت صبح | این روزها مهدی طارمی مرد اول فوتبال ایران است. او به طرز شگفت‌انگیزی نماد فوتبال ایران شده است. گلی که به لیورپول زد، یک بار دیگر نام یک ایرانی را در تاریخ لیگ قهرمانان ثبت و ماندگار کرد. او پیش از این هم در لیگ قهرمانان گل زده و اولین نفری هم نیست که موفق به چنین کاری می‌شود اما مقایسه گل‌های او و تیم‌هایی که از او گل خورده‌اند، با دیگر ایرانی‌هایی که در لیگ قهرمانان اروپا گل زده‌اند نشان می‌دهد که طارمی کار بزرگ‌تری انجام داده و پتانسیل کارهای بزرگ‌تر از این را دارد.

مهدی مهدوی‌کیا: به یوونتوس و لاکرونیا
در لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۰، هامبورگ با یوونتوس، دیپورتیوو لاکرونیا و پاناتینایکوس همگروه بود. در آن دوره، مهدوی‌کیا در بازی مقابل یوونتوس که با تساوی ۴-۴ تمام شد، یک گل زد و دو پاس گل داد. در آن بازی مدافعان یوونتوس، چیرو فرارا، مارک یولیانو، ایگور تودور و جیانلوکا پسوتو بودند و دروازه‌بان آن تیم هم ادوین ون‌درسار بود. مهدوی‌کیا در بازی مقابل لاکرونیا هم یک گل زد که مهم‌ترین چهره دفاعی آن تیم ژوزه مولینا دروازه‌بان ملی‌پوش اسپانیایی و خوان کاپدویلا مدافع تیم ملی اسپانیا بودند.

علی دایی: به آث‌میلان و چلسی
احتمالا خاطره‌انگیزترین گل‌های یک ایرانی به تیم‌های بزرگ اروپایی را علی دایی به چلسی و آث‌میلان در سال ۲۰۰۰ زده است. او در بازی مقابل چلسی دبل کرد. دروازه‌بان آن تیم چلسی، اد دی‌گوی هلندی بود و در خط دفاعش بازیکنانی مثل فرانک لبوف، مارسل دسایی، گراهام لوسو و دن پترسکو بازی می‌کردند و دایی گل اولش را دقیقا در بین لبوف و دسایی که مدافعان ثابت تیم ملی فرانسه بودند زد. او گل دوم را هم با قطع کردن پاس دسایی به لبوف به ثمر رساند. در برابر آث‌میلان و در استادیوم سنسیرو هم دایی در کورس با گوگلیلمین پیترو توانست دروازه آبیاتی را باز کند.

علی کریمی: به راپید وین
در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵، علی کریمی در بازی مقابل راپید وین در ترکیب اصلی بایرن مونیخ قرار داشت و توانست گل سوم تیمش را بزند. کرنر راسالی باشتین شواین‌اشتایگر به کریمی رسید و او با شوتی سرضرب با پای چپ دروازه تیم اتریشی را باز کرد.

سردار آزمون: به بایرن مونیخ، اتلتیکو مادرید، بنفیکا و لیون
سردار فعلا بیشترین گل را در قامت یک بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا زده است. بدون احتساب بازی دیشب مقابل مالمو، او تا امروز چهار بار در مرحله گروهی لیگ قهرمانان گلزنی کرده است. او یک بار با پیراهن روستوف در ویسنته کالدرون دروازه اتلتیکو مادرید را باز کرد. تیمی که فیلیپه لوییز، دیه‌گو گودین، استفان ساویج و سیمه ورسالیکو را در خط دفاع داشت.

و دروازه‌بانش هم یان اوبلاک، سلطان کلین‌شیت لالیگا بود. سردار در همان دوره به بایرن مونیخ هم گل زد. در آن تیم بایرن، رافینیا، بداشتوبر، بواتنگ و برنات مدافع بودند و اسون اولریخ دروازه‌بان بود. سردار البته در مرحله پلی‌آف این مسابقات هم یک بار به آژاکس گل زد. آزمون دو سال پیش در ترکیب زنیت، مقابل لیون فرانسه هم گلزنی کرد و یکی دو هفته بعد در سن پترزبورگ دروازه تیم بنفیکای پرتغال را هم باز کرد.

مهدی طارمی: به یوونتوس، چلسی و لیورپول
احتمالا هیچ مهاجمی به اندازه طارمی به تیم‌های بزرگ اروپا در لیگ قهرمانان گل نزده است. اولین گل او در این تورنمنت مقابل یوونتوس به ثمر رسید. او در همان دقیقه اول بازی پاس رو به عقب بنتانکور به شزنی را قطع کرد و دروازه یوونتوس را باز کرد. مدافعان یووه در این بازی، الکس ساندرو، جورجو کیه‌لینی، ماتیاس دی‌لیخت و دانیلو بودند. آن بازی با برتری ۲بریک پورتو به پایان رسید و در نهایت پورتو در مجموع دو بازی رفت و برگشت یوونتوس را حذف کرد و به چلسی رسید.

چلسی در بازی رفت ۲برصفر بر پورتو غلبه کرد در حالی که مهدی طارمی به دلیل اخراج در بازی قبل مقابل یوونتوس محروم بود. طارمی در بازی برگشت مقابل چلسی هم نیمکت‌‎نشین بود اما در نیمه دوم به زمین رفت و در وقت‌های تلف‌شده بازی دروازه چلسی را باز کرد. گلی که اگرچه مانع حذف پورتو از لیگ قهرمانان نشد اما به عنوان زیباترین گل فصل لیگ قهرمانان انتخاب شد.

او این گل را در برابر مدافعانی مثل رودیگر، تیاگو سیلوا و آسپلیکوئتا وارد دروازه ادوارد مندی کرد. آخرین گل مهدی طارمی در لیگ قهرمانان هم سه‌شنبه شب مقابل لیورپول به ثمر رسید. در این بازی پورتو چند بازیکن کلیدی خود را در اختیار نداشت و خوب بازی نکرد اما طارمی از تنها موقعیتی که برایش فراهم شد استفاده کرد و دروازه تیم یورگن کلوپ را باز کرد. او در شرایطی که لیورپول مدافعانی مثل فن‌دایک، رابرتسون، ماتیپ و جو گومز را در ترکیب داشت، با ضربه سر دروازه آلیسون بکر را گشود.

طارمی البته هفته گذشته یک گل دیگر در لیگ قهرمانان اروپا زد که با سخت‌گیری داوران مردود اعلام شد. او در دقیقه ۸۰ بازی با زیرکی پاس رنان لودی به یان اوبلاک را تعقیب و توپ را قطع کرد و در یک رفت و برگشت دروازه اتلتیکو باز شد اما تیم داوری پس از بررسی صحنه با VAR، گل را به دلیل برخورد توپ با دست مهدی طارمی مردود اعلام کرد.

طارمی اما هنوز فرصت دارد تا به تیم‌های بزرگ بیشتری گل بزند. دو بازی رفت و برگشت مقابل آث‌میلان و بازی‌های برگشت در برابر لیورپول و اتلتیکومادرید باقی مانده و طارمی این پتانسیل را دارد که هم تعداد گل‌هایش در لیگ قهرمانان را بیشتر کند و هم آمار گل‌هایش به تیم‌های بزرگ اروپا را بهبود ببخشد.

کدخبر: ۴۱۷۲۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر