کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۵۵
تاریخ خبر:

ضرب و شتم‌ نیروهای اورژانس‌ این بار در قزوین

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | هفت‌صبح برای روز پنجشنبه گزارشی نوشت که در آن به ضرب و شتم هفته گذشته نیروهای امدادی، اورژانس و آتش‌نشانی اشاره کرده بود. ظرف یک هفته در سعادت آباد تهران یک نیروی اورژانسی موتورلانس، یک نیروی اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد و دو آتش‌نشان در مشهد مورد ضرب و شتم همراهان بیمار و مردم قرار گرفتند. ‌ ماجرایی به غایت تلخ!

چهره زخمی و آسیب‌دیده از افرادی که برای کمک اعزام شده بودند و حال همراهان عصبانی آنها را مورد سوءقصد قرار دادند. حالا این ماجرا در قزوین اتفاق افتاده است. مصدوم و همراهان یک بیمار، کارشناسان اورژانس قزوین را کتک زدند. رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی قزوین درباره این حادثه رخ داده، گفت: «مصدوم یک تصادف در اقبالیه و همراهان او، به کارشناسان اورژانس استان قزوین که برای کمک و نجات جان آن‌ها رفته بودند فحاشی کرده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرارداده و کارشناسان اورژانس را مصدوم می‌کنند.»

سهیل سلطانی درباره جزئیات این ماجرا می‌گوید:« در مأموریتی که شب پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه، مبنی بر وقوع تصادف در اقبالیه به پایگاه اقبالیه اعلام شد، پایگاه اقبالیه به علت مأموریت دیگری در منطقه خود، قادر به اعزام نیرو نبود؛ به همین دلیل کارشناسان پایگاه مولوی درقزوین جهت پوشش مأموریت تصادف به اقبالیه اعزام شدند.

کارشناسان پایگاه مولوی پس از رسیدن به آدرس اعلام شده، جهت انجام معاینات و آسیب‌های احتمالی به بررسی مصدوم پرداختند که با پرخاشگری مصدوم و اطرافیان او مبنی بر عدم نیاز به انتقال مصدوم به بیمارستان مواجه شدند.» این مسئول تشریح کرد: «در پی این برخورد، کارشناسان اورژانس اعلام می‌کنند که لازم است مصدوم به علت آسیب وارد شده به بیمارستان منتقل شود که مجدداً مصدوم و همراهان او رضایت به انتقال به بیمارستان نمی‌دهند. در این هنگام مصدوم و همراهانش، اقدام به فحاشی و ضرب و شتم کارشناسان اورژانس می‌کنند که برای نجات جان آن‌ها رفته بودند و کارشناسان اورژانس را مصدوم می‌کنند.»

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی قزوین گفت: «مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین ضمن محکوم کردن این حادثه، اعلام می‌کند بی‌شک پاسخ زحمات کارشناسان فوریت‌های پزشکی که در شرایط مختلف با جان و دل در کنار هموطنان عزیز هستند، چنین رفتارها و برخوردهایی نیست.»

اما در ماجراهای رخ داده نکته عجیب این است که برخی همراهان بیمار به دلیل عدم رضایت نسبت به انتقال بیمارشان به بیمارستان با کارشناسان اورژانس درگیر شده‌اند و مشخص نیست اگر بیمار به بیمارستان منتقل نشود و بعد از طی شدن ساعتی حالش بد شود، همراهان او چه کسی را مقصر حال بد بیمارشان خواهند دانست! چندی پیش در فروردین ماه، در گیلان نیز چند جوان به تکنسین اورژانس حمله کرده و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

*** قوه قضائیه ورود کند
براساس قانون مجازات اسلامی چنان که هر کس اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی در حین انجام وظیفه توهین کنند مشمول ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی می‌شوند. مصادیق توهین عبارتند از: به کار بردن الفاظ رکیک و اهانت آمیز و تحقیر کننده، فحاشی و انجام هرگونه اقدامات عملی (ضربه) که دلالت بر توهین و تحقیر داشته باشند.

اما به نظر می‌رسد با توجه به ازدیاد حوادثی که نشان می‌دهد نیرو‌های اورژانسی و امدادی مورد ضرب و شتم واقع شده‌اند نیاز است وزارت بهداشت به عنوان نهاد متولی، درباره مجازات این افراد تقاضایی از قوه قضائیه داشته باشد بلکه درس عبرت سایرین شوند. اگرچه مشخص است همراهان بیمار از لحاظ روانی در زمان وقوع حادثه در شرایط روحی مناسبی به سر نمی‌برند اما علاج کار شکستن بینی کارشناس اورژانس که برای کمک اعزام شده نخواهد بود! شاید تدوین قانونی بازدارند به این امر کمک کند.

کدخبر: ۳۸۷۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر