کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۱۹۶
تاریخ خبر:

ضرب‌ شست مهرنوش؛ دولت سوئد سقوط کرد

روزنامه هفت صبح | یک: روز دوشنبه در پارلمان سوئد اتفاق بی‌سابقه‌ای رخ داد و دولت این کشور سقوط کرد.علت این ماجرا هم پیشنهاد دولت استفان لووِن برای آزاد گذاشتن تعیین اجاره بهای خانه‌های نوساز بود که برای نخست‌وزیر این کشور گران تمام شد.حالا نکته اینجاست یکی از چهره‌های موثر این اتفاقات یک سیاستمدار ایرانی‌الاصل ۳۶ است به نام مهرنوش (نوشی) دادگستر.او در حال حاضر به عنوان رهبر حزب چپ سوئد شناخته می‌شود و در کنار سه حزب دموکرات‌ و دموکرات مسیحی و مدرات موفق شده دولت استفان لووِن را برکنار کند.

حالا نخست‌وزیر ۶۳ ساله سوئد باید ظرف یک هفته تصمیم بگیرد که می‌خواهد طی ۹۰ روز آینده انتخابات فوق‌العاده برگزار کند یا استعفا بدهد و انتخاب نخست‌وزیر بعدی را برعهده پارلمان این کشور بگذارد.پیش از رای‌گیری اخیر هم البته پیشنهاد استعفا به او داده شده بود اما استفان لووِن ظاهرا خیلی امیدوار بود که با مذاکره و رایزنی با اعضای حزب چپ در مورد آزاد گذاشتن اجاره‌ بهای مسکن رضایت آ‌نها را جلب کند که موفق نشد. این نکته را البته بگوییم که در سال ۲۰۱۸ هم موقعیت مشابهی پیش آمد و لووِن موفق شد با جلب حمایت احزاب محیط‌زیست و سنتر و لیبرال و چپ همچنان در مسند قدرت باقی بماند.

* دو: حالا در خیلی از رسانه‌های سوئد صحبت نوشی دادگستر است.بعضی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان محبوبیت او در سوئد به نخست وزیر برکنار شده این کشور پهلو می‌زند.با این حال خیلی از کاربران مقیم سوئد توئیت کردند که از اتفاق اخیر حداقل مهاجران خیلی نباید خوشحال باشند. چون دولت بعد احتمالا با نفوذ مستقیم احزاب دموکرات و دموکرات مسیحی و سنتر تشکیل می‌شود که در فضای سیاسی سوئد به دفاع از ایده‌های ضد مهاجرتی مشهور هستند.یعنی این نگرانی الان وجود دارد که نوشی دادگستر به عنوان یک مهاجر نسل دوم دست به اقدامی زده باشد که در نهایت به ضرر بقیه مهاجران این کشور تمام ‌شود.

دولت استفان لووِن با حمایت احزاب سوسیال دموکرات و محیط‌زیست‌ (سبزها) و لیبرال و چپ تشکیل شده بود. بنابراین وقتی حزب چپ پشت این دولت را خالی کرد بحران فعلی پیش آمد که در نهایت کار به جلسه رای اعتماد کشید و استیضاح با ۱۸۱ رای موافق در مقابل ۱۰۹ رای مخالف و ۵۱ رای ممتنع به سرانجام رسید. دولت فعلی به مدت هفت سال در سوئد سرکار بود که عملکرد آن با نارضایتی بعضی شهروندان سوئدی همراه شده بود.

* سه: اولین‌بار که اسم نوشی دادگستر در رسانه‌های سوئد مطرح شد مربوط به سال ۲۰۱۴ بود که سه ایرانی تبار به لیست انتخاباتی حزب چپ در استکهلم سوئد راه یافتند.یکی از این سه نفر همین مهرنوش یا نوشی دادگستر بود.او متولد ۱۹۸۵ است و پدر و مادر او پنج سال پیش از تولدش از ایران به سوئد مهاجرت کردند.دادگستر در زمان برگزاری انتخابات ۲۰۱۴ دانشجوی رشته حقوق بود و عضوی از کمیته جوانان حزب چپ در کمون بوت شیرکا (جنوب استکهلم). مهرنوش دادگستر به‌رغم اینکه از پدر و مادری ایرانی متولد شده اما خیلی به زبان فارسی مسلط نیست و چند سال پیش در مصاحبه با یک رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور گفته بود نمی‌تواند به جز چند کلمه محدود فارسی صحبت کند.

مهاجران ایرانی‌تبار تقریبا در تمام احزاب سوئد فعالیت دارند و ورود مهرنوش دادگستر به پارلمان این کشور ۱۰میلیون نفری هم اتفاق جدیدی نبود. همین الان حداقل هفت ایرانی در پارلمان سوئد مشغول کار هستند و یک ایرانی هم به مقام وزارت در دولت همین استفان لوون رسیده بود.تفاوت نوشی دادگستر اما اینجاست که از سال گذشته او به نوعی توانست رهبر قبلی حزب چپ یوناس خوستت را که از سال ۲۰۱۲ رهبر این حزب بود کنار بزند و خودش قدرت بیشتری بگیرد.در نهایت هم که با یک حرکت غافلگیرکننده و اتحاد با احزاب مخالف سیاسی کابینه را ساقط کند.

کدخبر: ۳۹۸۱۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر