کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۹۵۰
تاریخ خبر:

ضربه کاری دلار به آبروی از دست‌رفته طلا

قیمت طلا دیروز با افزایش ۲۰هزار تومانی به حدود ۷۲۸هزار تومان به ازای هر گرم رسید. در یک هفته گذشته روند قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار رو به کاهش بود اما دیروز اتفاقات بازار ارز و همچنین بازارهای جهانی، شرایط را طور دیگری رقم زد. افزایش قیمت طلا حتی دامن سکه را هم گرفت و باعث شد دیروز قیمت سکه تمام طرح جدید بعد از افزایش ۱۶۰هزار تومانی به حدود هفت‌میلیون و ۴۲۰هزار تومان برسد.

کارشناسان علت این افزایش قیمت در بازار طلا را گران ‌شدن دلار و رشد اونس طلا می‌دانند.
گزارش‌ها از بازار آزاد نشان می‌دهد، دیروز دلارفروش‌ها قیمت‌هایشان را افزایش دادند. طوری که دلار در این بازار حدود ۲۰۰تومان گران شد و به محدوده ۱۷هزار و ۸۵۰تومان رسید. این مورد درحالی اتفاق افتاده که صرافی‌ها چندروزی است قیمت تابلوهایشان را نسبت به هفته قبل کاهش داده و دلار را در کانال ۱۶هزار تومانی معامله می‌کنند.

با این وجود دلار در بازار آزاد دیروز رفتار متفاوتی از خود نشان داد و همین مورد روی بازار طلا هم تاثیر گذاشت. چراکه با افزایش قیمت دلار، ارزش واقعی طلا براساس اونس جهانی هم بیشتر می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ ۱۷هزار و ۸۵۰تومانی دلار و هزار و ۷۰۸تومانی اونس جهانی، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۷۳۴هزار تومان محاسبه می‌شود که حتی بالاتر از قیمت آن در بازار داخلی است.

در ماه‌های اخیر این تفاوت قیمت تاثیر زیادی در افزایش قیمت طلا داشته است. اونس جهانی متهم ردیف دوم افزایش دیروز قیمت‌ها در بازار طلا است. اونس در یکی‌دو هفته گذشته یا به‌طور دقیق‌تر از ۱۲خردادماه روند نزولی در پیش گرفته بود و از محدوده هزار و ۷۳۱دلار تا هزار و ۶۸۵دلار عقب‌نشینی کرد. همین مورد بود که کاهش موقت قیمت‌ طلا در بازار ایران را رقم زد.

با این وجود دیروز بازارهای جهانی شاهد تغییراتی در قیمت اونس بودند. این شاخص دوباره به کانال هزار و ۷۰۰دلار بازگشت و روی رقم هزار و ۷۰۶دلار قرار گرفت. با این اتفاق ارزش طلای ۱۸عیار هم ۲۰هزار تومان افزایش پیدا کرد.

افزایش زنجیره‌ای قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، امیدمان به بازگشت سکه به کانال شش‌میلیونی را هم ناامید کرد. سکه در یکی‌دو‌هفته گذشته شروع به عقب‌نشینی از محدوده هفت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان کرده بود و تا پریروز به هفت‌میلیون و ۲۶۰هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد.

در این روز سکه تمام طرح قدیم روی مرز کانال هفت‌میلیونی قرار داشت و باعث شد به بازگشت سکه به کانال شش‌میلیونی امیدوار شویم اما اتفاقات دیروز قیمت سکه را یکباره ۱۶۰هزار تومان افزایش داد و به هفت‌میلیون و ۴۲۰هزار تومان رساند. سکه تمام طرح قدیم هم دیروز با قیمت هفت‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان فروخته شد.

کدخبر: ۳۳۲۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر