کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۸۶۹
تاریخ خبر:

ضربه کاری به برنامه هفت و ‌نقد سینما

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | در تازه‌ترین تصمیم مدیران تلویزیون به این نتیجه رسیده‌اند که دو برنامه شاخص سینمایی در ایام جشنواره فجر به شکل زنده روی آنتن نباشند. ضمن آنکه هر دو در باکس ساعت ۱۲ شب قرار گرفته‌اند. عواقب این تصمیم چه خواهد بود؟ هنوز خبر به شکل رسمی اعلام نشده اما تا این لحظه تصمیم قطعی است: دو برنامه شاخص سینمایی تلویزیون در ایام جشنواره فجر به شکل ضبطی روی آنتن خواهند رفت.

هفت و نقد سینما برخلاف سال‌های پیش دیگر زنده نیستند و این چالشی است که هر دو برنامه با آن مواجه خواهند بود. ماجرا چیست و چرا این تصمیم را می‌توان اشتباهی استراتژیک دانست؟ خبر وقتی داغ‌تر می‌شود که بدانیم ویژه برنامه‌های هفت و نقد سینما از ساعت ۱۲ شب به بعد آنتن دارند!

*** موج جدید ضبطی‌ها
حتی اگر پیگیر خبرهای تلویزیون نباشید از تصمیم جدید اطلاع دارید. از هفته پیش اعلام شد تلویزیون آرام آرام برنامه‌های زنده را تبدیل به برنامه‌های تولیدی می‌کند. در اولین گام برنامه‌های جهان آرا و عصرانه افق ضبطی شدند. فرمول یک و ثریا شبکه یک هم دیگر اجازه پخش زنده ندارند. هفته پیش در گزارشی مبسوط به نکات مثبت و منفی این تصمیم اشاره کردیم. در بخشی از گزارش نوشتیم برنامه‌های سینمایی می‌توانند زنده باشند اما حالا شنیده‌ها حکایت از تصمیم دیگری دارد.

*** دود به چشم برنامه‌های سینمایی
چند دلیل وجود دارد که برنامه‌های سینمایی تلویزیون می‌توانند مجوز پخش زنده داشته باشند. از جمله اینکه هفت و نقد سینما مخاطب خاص دارند و این طیف می‌دانند ادبیات حاکم بر برنامه و سبک و سیاق تحلیل چیست. مثلا وقتی مسعود فراستی می‌گوید «مقوا» کسی چند متر از جایش به هوا پرتاب نمی‌شود! از آن سو سابقه برنامه‌های سینمایی نشان می‌دهد میزان حاشیه‌ها آنقدر زیاد نیست که تلویزیون برایش «هزینه» داده باشد. حاشیه‌سازترین چهره خود فراستی است که دست کم در یک سال اخیر اظهارنظرهای جنجالی‌اش نزدیک به صفر بوده.

*** تلویزیون نگران سینماگران است؟
می‌ماند یک پرسش: آیا امسال مسئولان تلویزیون نگران اظهارنظرها تند سینماگران است؟ بعد از چند اتفاق اجتماعی که در نهایت منجر به تحریم جشنواره از سوی برخی سینماگران شد، مدیران نگران‌تر از پیش شده‌اند؟ راستش این نگرانی چندان قابل اعتنا نیست. به این دلیل که اولا سینماگرانی که معروف به اظهارنظر تند هستند به تلویزیون نمی‌آیند. در ثانی بقیه هم عموما قاعده بازی را می‌دانند و نگرانی درباره‌شان بی‌مورد است. نکته دیگر اینکه اصلا جنس اعتراض‌ها و حواشی سینماگران با آنچه در برنامه‌های دیگر تلویزیون می‌بینیم متفاوت است.

*** پخش در ساعت ۱۲ شب؟
علاوه بر ضبطی بودن،‌خبر عجیب دیگری درباره زمان پخش برنامه‌های سینمایی به گوش می‌رسد. طبق شنیده‌ها قرار است هفت و نقد سینما ساعت ۱۲شب به بعد روی آنتن بروند! اگر قرار است تلویزیون ۱۰شب ویژه برنامه‌هایی برای گرم کردن جشنواره داشته باشد، عملا ساعت انتخاب شده در تضاد با چنین ایده‌آلی است. وانگهی ایراد دو برنامه در جشنواره پارسال این بود که بخش‌هایی از زمان پخش‌شان یکی بود. حالا با این تصمیم دو برنامه در ساعت واحد روی آنتن می‌روند. حاصل این تصمیم چیزی نخواهد بود جز از دست دادن مخاطب.

*** چالش تولید
فرض کنیم تا هفته آینده که جشنواره فجر شروع می‌شود، تصمیم تلویزیون مبنی بر ضبطی بودن برنامه‌های سینمایی عوض نشود، یکی از پرسش‌های بدیهی این است:‌ تیم تولید، کی باید این برنامه‌ها را ضبط کنند؟ بازبین کی باید برنامه‌های آماده شده را ببیند؟ فرصت برای اعمال اصلاحات هست؟ با چنین چالشی عملا هر قسمت با فشار زیاد به آنتن می‌رسد و چه بسا هم نرسد!

*** چالش جذابیت و اثرگذاری
شاید تصمیم بر این باشد که برنامه‌ها برای اینکه به مشکل نخورند، ۲۴ ساعت زودتر آماده شوند! یعنی مرور فیلم‌ها و اتفاق‌های روز اول جشنواره ‌در شب دوم روی آنتن برود. نتیجه این اتفاق از بین رفتن جذابیت است. مخاطب جشنواره عادت کرده بازتاب فیلم‌ها و رویدادها را داغ داغ تماشا کند. از آن طرف تلویزیون اینگونه از دیگر رقبا عقب می‌ماند. ضمن آنکه در شکل ضبطی بودن این احتمال هست که بخشی از حرف‌ها بیرون بیاید و برنامه‌ها اثرگذاری‌شان را از دست بدهند. فرض کنید هفت در جشنواره سی‌وپنجم ضبطی بود؛‌ آیا در ماجرای داوران دو تابعیتی می‌توانست تاثیرگذار باشد؟ آیا همه حرف‌ها روی آنتن می‌رفت؟

*** افخمی می‌رود؟
فارغ از چالش جدید برنامه‌های سینمایی، خبری دیگر به گوش می‌رسد که ضربه مهلک‌تری برای نقد سینما است. بر اساس شنیده‌ها بهروز افخمی به‌زودی سریال جدید خود را کلید می‌زند و شاید نتواند همکاری خود را با نقد سینما ادامه دهد. افخمی یکی از عوامل موفقیت این برنامه است و باید دید شبکه پنج چگونه مشکل زمانی او را برطرف می‌کند.

کدخبر: ۳۰۵۸۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر