کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۷۷۵۹
تاریخ خبر:

ضربه ایران‌ خودرو با سقوط پژو همزمان شد

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | در اتفاقی جالب، آغاز تولید آزمایشی خودرو ۳۰۱ شرکت پژو در ایران با انتشار گزارش عملکرد پژو در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ همراه شد که در آن حجم بازار شیر فرانسوی ۱۳ درصد کاهش داشته است.

بالاخره پس از کش و قوس بسیار و ماه‌ها تعلل، پژو ۳۰۱ توانست در ایران خود را به خط تولید برساند. سدان کوچک شهری شرکت پژو که کمتر در اروپا فروش دارد و بیش از بازارهای مهم، اغلب در مناطقی کمتر توسعه یافته نظیر ایران و چین و آمریکای جنوبی خریدار دارد. ۳۰۱ که طبق گفته مقامات ایران خودرو با ساخت داخل ۸۰ درصدی و بدون اجازه و مشورت پژو به خط تولید آمده، قرار است در صورت ارتقا زنجیره تامین و تولید قطعات، سالانه تا مرز ۲۵۰ هزار دستگاه مونتاژ شود.

همزمانی این خودرو با افت شدید فروش محصولات پژو در جهان اما یکی از نکات جالبی است که می‌تواند قمار دو سر باخت شیر فرانسوی در ماجرای تحریم‌ها را اثبات کند. پژو که قرار بود با همراه شرکت زیرمجموعه‌اش سیتروئن، در دو کارخانه ایکاپ و سایپا سیتروئن چیزی نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار ظرف پنج سال سرمایه‌گذاری کند، به محض حمله دونالد ترامپ به ایران و توافق هسته‌ای ۱+۵ با کشور، پای خود را از شراکت با طرف‌های وطنی بیرون کشید. اتفاقی که مستقیما در چهار فصل اخیر نتیجه تلخ آن را تجربه کرده است.

طبق گزارشی که مجله آمریکایی اتوموتیونیوز دیروز منتشر کرده، گروه پژو سیتروئن در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ تنها توانسته ۱٫۹ میلیون دستگاه خودرو در سرتاسر جهان تحویل دهد که ۱۳ درصد کمتر از میزانی است که سال گذشته در همین مدت تجربه کرده بود. طبق اعلام گروه PSA، مجموع فروش جهانی پژو، سیتروئن و دی‌اس تا پایان ژوئن ۲۰۱۸ از مرز ۲٫۱۸ میلیون دستگاه عبور کرده بود ولی به فاصله یک سال، حدود ۲۸۰ هزار دستگاه از آن مقدار که عمدتا در ایران و چین به فروش می‌رفت را از دست داده است.

البته زیان این قطع رابطه تنها به گروه پژو سیتروئن نرسیده و به ایران‌خودرو که همکار پژو در بازار داخلی است، حدود ۱۵۰ میلیون دلار خسارت وارد کرده است. هاشم یکه‌زارع که در آیین افتتاح آزمایشی خط تولید پژو ۳۰۱، به شدت از طرف فرانسوی گلایه کرد، از قصد شرکت متبوعش برای توسعه محصولات جدید روی پلتفرم بومی‌سازی‌ شده پژو ۳۰۱ خبر داد و حتی وعده کرد یک محصول برقی هم روی این پلتفرم ساخته می‌شود! مهم‌ترین مشخصات خودرو تازه پژو در ایران به این شرح است :

* یک: حجم موتور این خودرو ۱۶۰۰سی‌سی است که با کد EC5 نمونه ارتقا یافته موتور پژو ۲۰۶ است و توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

* دو: سیستم‌های ترمز ABS و ESP، ایربگ‌های جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های دی‌لایت، جعبه‌دنده دستی، سیستم تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو ۳۰۱ در سال اول تولید هستند.

* سه: این خودرو که رقیب مستقیم کیا سراتو است، با قیمتی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان راهی بازار مصرف‌ می‌شود در حالی که به استاندارد زیست‌محیطی یورو۵ و صندوق باری با ۶۴۰ لیتر گنجایش مجهز شده است.

* چهار: پژو ۳۰۱ که ظرفیت فعلی تولید آن روزانه ۲۰ دستگاه است، قرار شده ظرف پنج سال تیراژی معادل ۴۰۰ هزار دستگاه داشته باشد، ضمن اینکه در سه تیپ با جعبه‌دنده‌های دستی و اتومات عرضه شود.

* پنج: دو تکنولوژی تولید مهمی که در ساخت این خودرو به کار رفته‌اند یکی تکنولوژی انتقال فلز سرد است که اثر مستقیمی روی استحکام بدنه دارد. همچنین در خط تولید پژو ۳۰۱ برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و در خاورمیانه، از تکنولوژی جوشکاری لیزر وCMT استفاده شده که کیفیت جوش اتاق را بالا می‌برد.

* شش: ایران خودرو که از سال ۹۵ روی توسعه رباتیک خط تولید ۳۰۱ کار می‌کند، حدود ۳۸ میلیون دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

کدخبر: ۲۶۷۷۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ely

    بزودی پژو از ایران بعلت استفاده غیر مجاز از نام و تولید محصولات با برند پژو فران سه شکایت کنه و ایران رو مجبور به پرداخت غرامت کنه. آخه شما که با چین قرارداد بست ین حداقل چراغ و گلگیراشو عوض و با یه اسم دیگه تولید میکردیدش مثل رانا و سمند و س اینا و شاینا و …! آخه مگه مجبور بودین عی ن همونو مونتاژ کنین با اسم ۳۰۱؟

  • majid1347

    فقط پراید سفید یخچالی لاستیک مارشال دور سفید بوق بنزی ۱۰۱۱