کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۳۶
تاریخ خبر:

ضدحمله ویروس کرونا ‌به ‌کشورهای ترکیه و آلمان

روزنامه هفت صبح | آنچه ترکیه این روزها تجربه می‌کند، بدترین روزهای کرونایی تمام ۱۴ ماهی است که از همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور می‌گذرد، تا جایی که دیروز با ثبت ۳۷ هزار مبتلای جدید و ۳۶۲ فوتی، اردوغان رسما اعلام تعطیلی عمومی کرد، آن هم به مدت سه هفته تمام.

البته اعلام شده که ممکن است این سه هفته تمدید شود. رئیس‌جمهوری ترکیه گفته که با وجود هزینه سنگین، هدف از قرنطینه سراسری، کاهش ابتلای روزانه به کرونا به زیر پنج هزار نفر است. آخرین‌باری که ترکیه زیر ۵ هزار مبتلای روزانه داشت، به اکتبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد؛ یعنی نزدیک به شش ماه پیش، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که تعطیلی عمومی و قرنطینه سراسری بیشتر از سه هفته هم طول بکشد.

*** سومین پیک
شاید برای ما که در مرز ۵۰۰ فوتی در یک روز ایستاده‌ایم و یک‌بار دیگر هم مشابه این وضعیت را حدود شش ماه پیش تجربه کرده بودیم، ۳۰۰ و خرده‌ای فوتی چندان بحرانی به نظر نرسد، اما بد نیست بدانید که ما در بدترین روزها کمتر از ۳۰ هزار مبتلای جدید داشته‌ایم و ترکیه همین چند روز پیش رکورد ۶۴ هزار مبتلای روزانه به کرونا را شکست، در‌حالی‌که پیک قبلی کرونا در این کشور در بدترین روزها ۳۰ هزار مبتلا داشت و در همان روزها حدود ۲۵۰ نفر بر اثر کرونا جانشان را از دست می‌دادند.

به طور کلی ترکیه تا الان سه قله بلند در آمارهای مربوط به کرونا داشته؛ یکی همان ماه‌های اول که تعداد فوتی‌هایش به ۱۲۳ نفر رسید و بعد شروع به پایین آمدن کرد و برای ۵ ماه تمام آمار فوتی‌ها حدود ۲۰ نفر باقی ماند، اما باز اوضاع به‌هم ریخت و فوتی‌ها به ۲۵۰ نفر رسیدند. این‌بار مهار کرونا سخت‌تر شد و فوتی‌ها هرگز به زیر ۶۶ نفر نرسیدند، اما باز هم شرایط تحت کنترل به نظر می‌رسید تا اواسط مارس که همه‌چیز شروع به به‌هم‌ریختن کرد و افسار کرونا تا همین لحظه در این کشور کشیده نشده است.

*** قرنطینه چطور خواهد بود؟
اینطور که دفتر رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده، از پنجشنبه عصر به مدت سه هفته مردم حق ندارند غیر از خرید و درمان‌های فوری پزشکی از خانه بیرون بیایند. تمام مشاغل یا دورکار می‌شوند یا تعطیل، غیر از مشاغل درمانی، تولیدی و غذایی. آموزش کاملا آنلاین می‌شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای اساسی در این مدت روزهای یکشنبه تعطیل خواهند بود و در دیگر روزها هم در ساعات مشخصی فعالیت خواهند کرد. همه سفرهای بین‌شهری هم به تأیید رسمی و جواز عبور احتیاج دارند.

*** واکسیناسیون چه شد؟
اینطور که وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده، ۷۵ درصد مبتلاها و فوتی‌های موج جدید در این کشور به کرونای جهش‌یافته انگلیسی مربوط هستند که مهار آن سخت‌تر است، اما سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا واکسینه شدن نزدیک به یک‌چهارم مردم به کنترل بیماری یا حداقل جلوگیری از رسیدن پیک سنگین جدید در این کشور کمک نکرده است؟

ترکیه نزدیک به ۸۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بنابر آمارهای رسمی، تا الان ۲۱میلیون نفر از آنها واکسن دریافت کرده‌اند و ترکیه از این نظر بین کشورهای منطقه وضعیت خیلی خوبی داشته است. جواب را شاید بتوان در اعتراض‌های اخیر نهادی شبیه به نظام پزشکی در ترکیه به اقدامات وزارت بهداشت این کشور پیدا کرد.

طی ماه‌های اخیر چندبار بین نهادهای صنفی پزشکی در ترکیه و مقامات بهداشتی و درمانی این کشور کشمکش به وجود آمده، آن هم به این دلیل که پزشکان ترکیه‌ای معتقدند تبلیغات وسیع دولت در مورد اینکه کشورشان با تسریع در واکسیناسیون توانسته کرونا را پشت‌سر بگذارد از یک طرف باعث شده که نظارت بر محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها کم شود و از طرف دیگر مردم احساس امنیت کاذب کنند، مهمانی‌ها و رفت‌وآمدها از سر گرفته شده و مردم خودشان را برای تعطیلات عید فطر و دیدوبازدیدهای آن هم آماده می‌کردند. این خیال‌راحتی در کنار سرعت انتقال ویروس کرونا باعث شده که ناگهان تعداد مبتلاها تا این اندازه بالا برود.

از طرفی طبق اعلام وزارت بهداشت ترکیه، ۲۵ بیمارستان در سراسر ترکیه برای رسیدگی و تست بیماران مشکوک به ابتلا مشخص شده‌اند. با توجه به گستردگی جغرافیایی و جمعیت بالای ترکیه، این تعداد از بیمارستان‌های مشخص‌شده، از نظر انجمن پزشکان ترکیه خیلی کم به نظر می‌رسد و این می‌تواند بحران را بزرگ‌تر کند. این انجمن در بیانیه‌ای که در ۱۷ مارس منتشر کرده، خواسته که با تکیه بر واکسیناسیون، تمرکز از درمان بیماران و مدیریت بیماری برداشته نشود.

*** آلمان در وضعیت مشابه
اینطور که معلوم است پیک جدید کرونا محدود به ایران و ترکیه و کلا خاورمیانه نمی‌شود و اروپا هم با وجود روند مثبت واکسیناسیون در آستانه سقوط دوباره در پیک کرونایی است. تا اینجای کار آلمان اعلام کرده وضعیت در این کشور رو به وخامت می‌گذارد. بر اساس اعلام موسسه روبرت کخ، طی هفته گذشته تقریبا ۴ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلای بیشتر به کرونا ثبت شده و شمار ابتلای روزانه هم دوباره به نزدیک ۳۰ هزار نفر رسیده است.

در بدترین روزهای آلمان از ابتدای شیوع کرونا تا الان، بیشترین ابتلای روزانه به ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر رسید و حالا به نظر می‌رسد که آن روزها در حال تکرار شدن است. همه اینها در حالی است که محدودیت‌های کرونایی در آلمان به قوت خودشان باقی هستند و هر روز تعداد بیشتری از شهروندان آلمانی واکسینه می‌شوند، اما طی هفته‌های اخیر هیچ نشانه‌ای از بهبود اوضاع در این کشور دیده نمی‌شود.

درهمین‌باره «ینس اشپان»، وزیر بهداشت آلمان پیش‌بینی کرده که ظرفیت نظام بهداشت و سلامت کشورش و ظرفیت بیمارستان‌ها در چند هفته آینده تکمیل شود. همچنین رئیس یک نهاد بهداشت همگانی آلمان، احتمال فراتر رفتن شمار روزانه مبتلایان را از ۱۰۰ هزار نفر مطرح کرده که این پیش‌بینی سروصدای زیادی در مطبوعات آلمانی به راه انداخته است. بیماری کووید- ۱۹ تاکنون ۷۵هزار و ۷۸۰ قربانی در آلمان گرفته است. از آغاز شیوع این بیماری در آلمان، بیش از دو میلیون و ۷۵۰هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

کدخبر: ۳۸۶۵۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر