کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۴۹۴
تاریخ خبر:

ضارب حرم ازبک‌‌تبار ‌اهل‌ فاریاب و تکفیری بوده

روزنامه هفت صبح | روز سه‌شنبه حوالی ظهر بود که خبر حمله یک نفر به سه روحانی در حرم امام رضا(ع) منتشر شد. تا اینجای خبر را احتمالا دیگر همه شنیده‌اند که در این حمله یکی از روحانیون شهید شده است و دو نفر دیگر در بیمارستان هستند. از زمان انتشار این خبر گمانه‌زنی‌های تایید نشده زیادی درباره اصالت و علت حمله این فرد وجود داشت.

خبرگزاری تسنیم او را «عبداللطیف مرادی، ۲۱ ساله و ازبک‌تبار» معرفی کرد که «یک سال پیش غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده» و در مشهد ساکن بوده و در منطقه «مهرآباد مشهد» سکونت داشته است. طبق گزارش ایرنا و به گفته اهالی منطقه عبداللطیف دارای اختلالات روحی بوده و به ادعای خودش از مدتی قبل این افراد را با انگیزه شخصی دنبال کرده است.

این خبرگزاری همچنین از بازداشت شش متهم ‌از‌جمله دو برادر او به اتهام همکاری با‌ این فرد خبر داد. او به‌همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کرد، دارای تفکرات تکفیری بود و اعتقاد داشت «باید خون شیعیان ریخته شود». لطیف ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین، با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند، بدین‌ترتیب او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به‌سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار داد.

فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است. خبرگزاری فارس دیروز ویدئویی از زبان یکی از شاهدان واقعه منتشر کرد که می‌گفت با مشاهده ماجرا، با کمک زائری دیگر سعی داشتند با کمربند به ضارت ضربه بزنند، او را زمینگیر کنند تا مردم و خادمان از راه برسند.
بر اساس این گزارش، عبداللطیف مرادی «در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به‌دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.»

منابع رسمی وضعیت دو طلبه دیگر را «پایدار» توصیف می‌کنند، اما اطلاعات بیشتری از شرایط جسمی آنها در دست نیست. بر‌اساس اظهارات غیرمستقیم محمدباقر قالیباف، ملیت ضارب، افغان فرض شده بود. محمدباقر قالیباف گفته بود که این حمله نباید باعث شود «سینه سپر کردن» جنگجویان افغان در جنگ سوریه به‌نفع بشار اسد، نادیده گرفته شود. آنگونه که یک کاربر اهل افغانستان در توئیتر ذکر کرده عبداللطیف به رغم اصالت ازبکی‌اش‌، ملیت افغانستانی داشته و اهل ایالت فاریاب بوده است‌.

با این حال محمود بیغش، نماینده شازند از اخراج تبعه‌های افغان حمایت کرده و گفته بود که فقط در تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار افغانستانی زندگی می‌کنند. بسیاری از افغانستانی‌های ساکن ایران روز گذشته در اینستاگرام خود با خانواده آسیب‌دیدگان این حادثه همدردی کردند.
دیروز در ادامه این ماجرا شورای شهر مشهد هم خبر داده بود که قرار است خیابانی به اسم شهید محمد اصلانی، شهید این حادثه، نامگذاری شود. در نهایت علاوه بر رئیس مجلس، رئیس‌جمهور هم دیروز واکنش نشان داد و پیگیری ماجرا را به وزارت اطلاعات واگذار کرد.

کدخبر: ۴۴۹۴۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر