کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۷۰۹
تاریخ خبر:

صنوفی ‌که از تعطیلی کرونایی معاف هستند

روزنامه هفت صبح | چند روز است که رسانه ها به نقل از چهره های دولتی از تعطیلات همه گیر کرونایی می نویسند اما در تمام این سه روز به درستی روشن نشد که دقیقا چه اتفاقی قرار است از شنبه بیفتد، مثلا تکلیف جریمه منع تردد شبانه هنوز روشن نیست اما کم کم اطلاعیه هایی صادر می شود که اوضاع را شفاف می‌کند.

مرور این اطلاعیه ها نشان می دهد که قرار نیست در این دو هفته کاملا از کار و زندگی بیفتیم و خیلی از مشاغل خدماتی باز خواهند بود، تاکسی های عادی و اینترنتی فعال می مانند و با وجود محدودیت های شدیدتر زندگی همچنان جریان خواهد داشت؛ شما هم با مرور آنچه قرار است اتفاق بیفتد خیالتان تا اندازه زیادی راحت خواهد شد.

از روز شنبه محدودیت‌های جدیدی برای رفت‌وآمد در شهر اعمال خواهد شد. روز گذشته کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، کلیات طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور را اعلام کرد. در ادامه بندهای این بیانیه به صورت مجزا آمده است:

شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است . شاخص تعیین وضعیت شهرها در این طرح متمرکز بر تعداد بستری با تست PCR مثبت روزانه است که در سه دسته دسته‌بندی می‌شود:

* شهرهای زرد: بستری با تست PCR مثبت روزانه ۴ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر.
* شهرهای نارنجی: بستری با تست PCR مثبت روزانه ۶ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر.
* شهرهای قرمز: بستری با تست PCR مثبت روزانه ۱۰نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر.
ضمانت اجرای پیش‌بینی‌شده در این طرح، شامل تذکر کتبی، انفصال از خدمت کارکنان و مدیران دولتی، پلمب، جریمه نقدی و… می‌شود.

جریمه برای خودروهای شخصی ۵۰۰هزار تومان و یک میلیون تومان است. در قسمت دوم این اطلاعیه همچنین اشاره دیگری به فهرستی از مشاغلی که می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و تعطیل نشوند اشاره شده است. در این فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند… ‌

در قسمت دوم این اطلاعیه همچنین اشاره دیگری به فهرستی از مشاغلی که می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و تعطیل نشوند اشاره شده است. در این فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند:

این کمیته همچنین در پایان اطلاعیه خود نوشته است که زمان آغاز اجرای طرح، اول آذرماه سال ۱۳۹۹ است و متناسب با روند و وضعیت بیماری در شهرها، زمان محدودیت‌ها استمرار یا کاهش خواهد یافت.

*** محدودیت تردد درون‌شهری
در این دو هفته تردد درون‌شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به شناسایی خودروهای غیرمجازی که در ساعات ممنوع تردد داشته‌اند خواهند پرداخت و تردد در این ساعت با جریمه مالی همراه خواهد بود.

*** فعالیت ادارات دولتی
* شهرهای قرمز: تعداد کارکنان خدمات ضروری با تشخیص بالاترین مقام مسئول تا یک‌سوم و در سایر اداره‌ها تا دوسوم کاهش یابند.
* شهرهای نارنجی: تعداد کارکنان خدمات ضروری با تشخیص بالاترین مقام مسئول تا یک‌سوم و در سایر اداره‌ها تا ۵۰درصد کاهش یابند.
* شهرهای زرد: تعداد کارکنان خدمات ضروری ۱۰۰درصد حضور داشته باشند و در سایر اداره‌ها تا دوسوم کاهش یابند.
* کلیه جلسات در شهرهای زرد با حداکثر ۳۰ نفر، در شهرهای نارنجی با حداکثر ۲۰ نفر و در شهرهای قرمز با حداکثر ۱۵ نفر برگزار شود.

*** مراکز آموزشی
کلیه مراکز آموزشی مانند آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به طور کامل تعطیل هستند و صرفا کارکنانی که حفاظت فیزیکی و تاسیسات و سامانه‌های الکترونیکی را بر عهده دارند می‌توانند حضور داشته باشند. در همه شهرهای قرمز، نارنجی و زرد، کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

*** وسایل حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری
فعالیت هیچ تاکسی اینترنتی و آژانس و تاکسی در هیچ ساعتی از شبانه‌روز ممنوع نیست و جریمه‌ای هم برای ساعت ۹ تا ۴ صبح برای این خودروها صادر نخواهد شد.
* پایان ساعت کار مترو از روز شنبه به ساعت ۱۰ برمی‌گردد.

*** تردد بین‌شهری
خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیربومی شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستان‌ها را نخواهند داشت و در این صورت بین ۵۰۰ هزار (در شهرهای نارنجی) تا یک میلیون تومان (در شهرهای قرمز) جریمه خواهند شد. افرادی که تست کرونای آنها مثبت باشد نباید تا ۱۴ روز با سیستم حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، قطار و هواپیما) مسافرت کنند و ظرفیت آن وسیله نقلیه هم نباید بیش از ۶۰ درصد باشد. در پروازهای خارجی (ورودی و خروجی) داشتن تست منفی کرونا الزامی بوده و به همه خطوط هوایی اعلام شده است، ولی در پروازهای داخلی همه مسافران پروازهای داخلی ملزم به ارائه نتیجه تست منفی کرونا نیستند. به زودی سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود تا از طریق این سامانه ابتلای افرادی که با اتوبوس مسافرت می‌کنند، مشخص شود که در صورت تایید ابتلا به مبتلایان بلیت فروخته نشود.

*** تردد بین تهران و کرج
استان تهران و البرز در اعمال این محدودیت‌ها یکپارچه در نظر گرفته شده و تردد بین دو استان و شهرهای اقماری بلامانع است.

*** بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی
بر اساس اطلاعیه این موسسه‌ها کلیه شعب باز هستند و در شهرها با هشدار قرمز با ۵۰درصد کارکنان و در شهرهای نارنجی با دوسوم و در سایر شهرها با حضور ۱۰۰درصد کارکنان به مشتریان ارائه خدمت خواهند کرد. ساعات ارائه خدمت هم مانند قبل از ۸ صبح تا ۱۴ و پنجشنبه‌ها تا ۱۲:۳۰ خواهد بود.

*** مساجد: مساجد و نمازجمعه تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

*** فعالیت‌های ورزشی
باشگاه‌ها و استخرها تعطیل هستند اما مجوز برگزاری رویدادهای ورزشی شامل لیگ‌ها، مسابقات و اردوها خصوصا برای رشته‌های المپیکی کماکان به قوت خود باقی است.

*** چگونه از رنگ شهرها مطلع شویم؟
همانطور که از اطلاعیه ستاد کرونا مشخص است جریمه ورود و خروج به شهرها با توجه به وضعیت تعداد بستری بیمار روزانه در هر شهر تفاوت دارد. برای اطلاع از وضعیت هفتگی هشدار شهرها می‌توان از اطلاعات نرم‌افزار ماسک استفاده کرد. رنگ زرد به معنی خطر متوسط، نارنجی به معنای پرخطر و قرمز به معنای خیلی پرخطر است.

در حال حاضر استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

کدخبر: ۳۵۹۷۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر