کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۲۰۰
تاریخ خبر:

صندوق ETF بعدی کی عرضه می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | یک‌سوم از وعده عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس عملی شد تا نخستین واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF) یا همان واسطه‌گری مالی یکم با نماد دارا یکم چندی پیش در بورس عرضه شود. اتفاقاتی که برای این صندوق افتاد باعث شد، جذابیت این صندوق‌ها برای مردم بیشتر شود. چون تا روز ۱۰تیرماه بازدهی ۲۷۵درصدی را به‌همراه داشت.

این یعنی ارزش صندوق ETF دارا یکم به هفت‌ونیم‌میلیون تومان رسید آن‌هم درحالی‌که صاحبان این واحدهای صندوق ETF برای خرید آن دومیلیون تومان هزینه کرده بودند. حالا مردم منتظر عرضه ETF بعدی هستند. داستان واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ساده است؛ دولت قصد دارد با این کار سهام خود در شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کند.

برای همین سه صندوق تعریف شد که شامل شرکت‌های حاضر در بورس می‌شوند. این سه‌صندوق شامل صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی(چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود. پذیره‌نویسی نخستین صندوق که شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین می‌شد، اواسط اردیبهشت آغاز و معامله آن نیز تقریبا یک‌ماه پس از پذیره‌نویسی تحت نماد دارایکم آغاز شد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰درصدی بود. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی با هر کد ملی، دومیلیون تومان تعیین شده بود. پذیره‌‌نویسی برای هر فرد دارای کد‌ ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت.

با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس سه صندوق واسطه‌گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی هستند، این سوال وجود داشت که آیا فردی که با کد ملی یا کد بورسی خود در صندوق اول(واسطه‌گری مالی یکم) تا سقف دومیلیون تومان پذیره‌نویسی می‌کند، امکان پذیره‌نویسی در سایر صندوق‌ها را دارد یا خیر؟

باید گفت منعی برای پذیره‌نویسی در سایر صندوق‌ها در شرایط مذکور وجود ندارد اما تخفیف در نظر گرفته شده فقط برای یک صندوق اعمال می‌شود.هرچند دارایکم آنطور که باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفت و درحالی‌که باید ۱۷هزار میلیارد تومان وجه جذب می‌کرد فقط شش‌هزار میلیارد تومان جذب کرد اما بازدهی خوب این صندوق(افزایش ۲.۷برابری) باعث شده بسیاری از مردم در انتظار صندوق بعدی که قرار است از سوی دولت عرضه شود، بنشینند.

بر این اساس به‌گفته علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران بین دو صندوق باقی‌مانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، دومین صندوق قابل معامله که قرار است در بورس عرضه شود، مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است. البته زمان عرضه این صندوق هنوز مشخص نیست و طبق گفته‌های حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز دولت از این سازمان ETF جدید درخواست نکرده است.

کدخبر: ۳۳۸۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر