کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۲۵۷
تاریخ خبر:

صنایع برنده‌ و ‌بازنده ‌در سال ‌۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | درباره شوکی که در سال‌۲۰۲۰ به جهان و به‌تبع آن اقتصاد جهان وارد شد بسیار خوانده و شنیده‌اید. اما پرسش مهم این است که اقتصاد جهان در سال‌۲۰۲۱ چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. هفته‌نامه اکونومیست هر سال برآوردی از وضعیت صنایع مختلف در سال آینده ارائه می‌دهد و بر این اساس می‌توان برخی صنایع را برندگان و برخی دیگر را بازندگان احتمالی سال پیش‌رو دانست.

در میان بازندگان به سادگی می‌توان از صنعت گردشگری نام برد. هفته‌نامه اکونومیست می‌نویسد که کمتر صنعتی به اندازه گردشگری از همه‌گیری بیماری کرونا آسیب دید. به خاطر داشته باشید که صنعت گردشگری تنها به سفرهای تفریحی محدود نمی‌شود و سفرهای کاری را هم در بر می‌گیرد.

قرنطینه‌های پی‌در‌پی، محدودیت‌های سفر و همچنین تجربه ناخوشایند سفر کردن نه تنها سفرهای تفریحی بلکه بخش قابل توجهی از سفرهای کاری را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که طبق پیش‌بینی موسسه مورگان استنلی، ۳۱درصد سفرهای کاری سال آینده به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

اما دیگر بازنده بزرگ سال آینده احتمالا صنعت خرده‌فروشی خواهد بود. طبق برآورد مجله اکونومیست، این صنعت سال آینده ۳‌درصد رشد خواهد کرد اما باید به خاطر داشت که صنعت خرده‌فروشی در سال گذشته افتی پنج درصدی را از سر گذراند.

همانطور که کشورهای شرق آسیا در مقابله با شیوع ویروس بهتر از دیگر نقاط جهان عمل کردند، احیای بخش خرده‌فروشی هم از شرق آسیا آغاز خواهد شد. جای تعجبی هم نیست که بخش بیشتری از تفاضای مربوط به خرده‌فروشی از طریق خرید آنلاین انجام شود. محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا باعث شده که تقریبا نیمی از آمریکایی‌های بالای ۵۵سال بیش از پیش به خرید آنلاین روی بیاورند.

بازنده دیگر سال پیش‌رو صنعت خودروسازی است. شاید تاثیر وضعیت غیرطبیعی فعلی به صنعت خودروسازی به اندازه صنایعی مانند گردشگری و خرده‌فروشی آشکار نباشد اما خودروسازان در دورانی که افراد بیش از همیشه به خانه ماندن تشویق می‌شوند، استفاده از خودروی شخصی هم کاهش می‌یابد. اما این سال نه چندان خوشایند برای اقتصاد جهان برندگانی را هم به همراه خواهد داشت.

برندگانی که درک چرایی بهبود وضعیت آن‌ها در دوران همه‌گیری ساده به نظر می‌رسد. فن‌آوری اطلاعات سال گذشته سال بدی نداشت و انتظار می‌رود که این روند امسال هم ادامه یابد. بخش آموزش، چه مدارس و چه آموزش عالی، ناگهان به طور کامل به جهان مجازی منتقل شد و به طور مشابه بسیاری از کسب و کارها هم تا آنجا که امکان داشت به دورکاری روی آوردند و انسان‌هایی که حالا خانه‌نشین شده بودند به دنبال سرگرمی‌هایی تازه و چه بسا آنلاین بودند.

همه این‌ها جهشی قابل توجه را در استفاده از فن‌آوری اطلاعات ایجاد کرد و برخی شرکت‌ها مانند شرکت زوم که خدمات تماس ویدئویی ارائه می‌دهد به ناگاه به پیشقراولان جهان پس از کرونا تبدیل شدند. سرمایه‌گذاری، چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی، در فن‌آوری اطلاعات در سال گذشته بیش از همیشه اهمیت خود را نشان داد.

انتظار می‌رود که این روند تداوم یابد به طوری که طبق پیش‌بینی اکونومیست، بخش فن‌آوری اطلاعات امسال رشدی هفت درصدی تجربه خواهد کرد. برنده دیگر هم به وضوح بخش خدمات درمانی است. میلیاردها انسان در انتظار واکسن به سر می‌برند و این بازاری قابل توجه و وسوسه‌انگیز را برای شرکت‌های داروسازی فراهم آورده است.

روی خوشایند ماجرا این است که این بازار بزرگ باعث می‌شود شرکت‌های داروسازی برای جلو افتادن در تولید واکسن و کسب سهم بیشتری از بازار با هم رقابت کنند و این احتمالا تولید و توزیع واکسن در سطح جهان را سرعت می‌بخشد. اما روی دیگر ماجرا این است که احتمالا برخی از شرکت‌های داروسازی خواهند کوشید که بازار را به شیوه‌های دیگری و با استفاده از سیاستمداران به دست بیاورند.

کدخبر: ۳۶۷۲۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر