کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۹۶۳
تاریخ خبر:

صف نمایشی وزرای آمریکایی ‌برای تحریم ایران

روزنامه هفت صبح، مصطفی ‌آرانی| قاب عکسی غریب از اتاق بنجامین فرانکلین در وزارت خارجه آمریکا. از آن عکس‌هایی که اگر تحریم، تا این حد روی زندگی روزمره مردم تاثیر نگذاشته بود، با خیال راحت می‌توانستی قابش کنی و یک گوشه از اتاقت بزنی و افتخار کنی که کشورت تا این اندازه مهم شده است. حتی می‌توانستی روی دست ببری‌اش بیرون و شادی کنی. شادی اما طفلی است که گمشده ولی با این حال، این عکس غرور دارد.

از سمت راست خانم کلی کرافت را می‌بینید، سفیر آمریکا در سازمان ملل ، بعد از او مارک اسپر وزیر دفاع این کشور، کنارش مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکاست و آنکه دارد از تریبون بازمی‌گردد استیو منوچین است وزیر خزانه‌داری آمریکا و کنارش ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا و کمی آن‌طرف‌تر، رابرت سی. اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا.

باز هم می‌گویم که تحریم واقعا روی سفره ما تاثیر گذاشته ولی واقعا عجیب است که این همه مقام ارشد دولتی مثل ایالات متحده برای اعلام یک مطلب یعنی بازگشت تحریم‌های ایران دور هم جمع شده باشند. جالب اینکه حتی بر سر این بازگشت تحریم‌ها نیز نه تنها اجماعی وجود ندارد بلکه در آخرین تلاش رسمی آمریکا برای چنین کاری دو کشور با او همراه شدند: سنت وینتس و دومینیکن.

با این حال ظاهرا ترامپ به چنین نمایشی بیش از هر چیز برای مردم آمریکا نیاز دارد. در شرایطی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند او از بایدن عقب‌تر است و این در حالی است که برخلاف ۲۰۱۶، عده زیادی از مردم تصمیم خود را گرفته‌اند و به قولی رای خاکستری قابل تغییر بسیار کمی در جامعه آمریکا وجود دارد و درست در روزی که آمار کشته‌شدگان بر اثر کرونا در آمریکا از مرز ۲۰۰هزار نفر گذشته است؛ چه چیزی بهتر از نمایش‌هایی که نظیر آن را یک هفته پیش با نمایندگان بحرین و امارات در حیاط کاخ سفید دیدیم و حالا با این وزرا و مشاور و خانم سفیر در وزارت خارجه.

*** اما در این مراسم چه تصمیمی گرفته شده و چه گفته شده است؟
آنطور که تسنیم اعلام کرده، مایک پمپئو در این نشست اعلام کرد که در اولین گام برای اجرای فرمان جدید دونالد ترامپ، دولت آمریکا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و سازمان صنایع دفاع ایران را تحریم می‌کند. او همچنین اعلام کرد: «اقدامات امروز ما هشداری است مبنی‌بر اینکه هرکس تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را نقض کند در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.»

در ادامه «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با طرح این ادعا که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران ثبات و امنیت جهان را به خطر می‌اندازد، اظهار داشت: «امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا نهادهایی که از برنامه‌ موشکی و هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و همچنین مقامات ارشد توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران تحت نظر آنها انجام می‌شود را تحریم می‌کند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا سپس از قرار گرفتن نام «سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران» و همچنین «مجتمع صنعتی ماموت» و «گروه صنعتی شهید همت» که به گفته وی در برنامه موشکی ایران نقش دارند، خبر داد. رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا که در این نشست خبری حضور داشت نیز در ادامه از تحریم ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران خبر داد و در نهایت دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت او همه این‌ها را جمع کرد و در یک فرمان اجرایی، تحریم‌های جدیدی علیه ۲۷ نهاد و فرد وضع کرد که به ادعای او مرتبط با «شبکه اشاعه‌ای ایران» هستند.

این تحریم‌ها همگی مربوط به تحریم‌های آمریکا هستند و ارتباطی با تحریم‌های بین‌المللی یا سازمان ملل ندارند. در اسامی منتشر شده تحریمی، نام‌های آشنایی مثل بهزاد و مهرزاد دانیل فردوس، مدیران گروه صنعتی ماموت و محمدرضا دزفولیان، مدیر شرکت ماموت دیزل و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز حضور دارند.

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در میان اسامی تحریم شده قرار دارد. اما این پایان ماجرا نیست و فقط در بیست و چهار ساعت گذشته، این اقدامات از سوی آمریکایی‌ها در خصوص ایران صورت گرفته است:

* الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با العربیه مصاحبه کرد و گفت: امید واشنگتن به کشورهای اروپایی درباره ایران ناامید شده است.

* کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت مدعی شد که ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان علیه ایران نیازی به اجماع دیگر اعضای شورای امنیت ندارد. او همچنین توئیتی نوشت و ادعا کرد: تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل صلح و امنیت آمریکایی‌ها و تمام جهان را ارتقا می‌بخشند. این ادعا را در یک کنفرانس خبری مطرح کرده است.

* مایک پمپئو با شبکه فاکس نیوز مصاحبه کرد و گفت که باید درباره این موضوع که ایران بزرگترین تهدید بشمار می آید متحد شویم. او شامگاه دوشنبه نیز در پیامی در توئیتر نوشت که امیدوارم اروپایی‌ها به این درک برسند که برای کاهش خطر در خاورمیانه باید تحریم‌ها علیه ایران بازگردد.

او همچنین در مصاحبه با «واشنگتن اگزمینر» با تکرار ادعای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تصریح کرد: «ما به سراغ تک تک نقض (تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و محدودیت تسلیحاتی این کشور) می‌رویم و اگر تخطی از این موضوع توسط چینی‌ها باشد یا توسط روس‌ها چه در زمینه فروش تسلیحات و چه در زمینه تبادلات اقتصادی، این موضوع مصداق خواهد داشت (احتمال تحریم چین و روسیه وجود خواهد داشت) چرا که مسائل مربوط به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، موضوعاتی جدی هستند.»

* و در نهایت در آخرین اتفاق دیروز ترامپ در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما از توافق وحشتناک برجام خارج شدیم و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم وضع کردیم. او با اشاره به اقدام تروریستی این کشور در ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» مدعی شد که واشنگتن در راستای جلوگیری از تروریسم تلاش می‌کند.

مجموع این اقدامات است که باعث می‌شود از خود بپرسیم که آیا واقعا در واشنگتن، هیچ دستور کار دیگری به جز ایران وجود ندارد؟ یا طور دیگری این سوال را مطرح کنیم و بپرسیم، ایران چقدر برای دولتمردان آمریکایی اهمیت دارد که تا این اندازه برای تقابل با ما وقت می‌گذارند؟

کدخبر: ۳۵۰۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر