کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۸۸۷۴
تاریخ خبر:

صفر تا ۱۰۰ خرید بیمه‌ شخص ثالث

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ بیمه شخص ثالث در سال جدید حدود ۲۱‌درصد گران شده است تا صاحبان خودرویی مثل پراید، بدون احتساب تخفیف‌ها، مجبور باشند حداقل دو میلیون و ۷۷۶ هزار تومان برای خرید بیمه‌نامه هزینه کنند. این عدد در سال گذشته دو میلیون و ۲۹۴ هزار تومان بود. در عوض رشد حق بیمه، تعهد شرکت‌ها در بخش پوشش خسارت مالی بیمه شخص ثالث، امسال از ۱۶ میلیون تومان به عدد ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و در صورت وقوع خسارت جانی، شرکت‌های بیمه باید طبق قانون در ماه حرام، رقم ۸۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های عادی ۶۰۰ میلیون تومان بپردازند. سقف خسارت قابل پرداخت توسط شرکت‌ها به خریداران بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱، عدد ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

‌همه‌چیز درباره بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱
بیمه شخص ثالث در ایران یک بیمه‌نامه اجباری است؛ به‌این معنی که هیچ‌کس حق ندارد وسیله نقلیه موتوری خود را بدون پرداخت حق بیمه شخص ثالث و داشتن بیمه‌نامه تکان دهد. خریداران خودروی صفر کیلومتر در همان ابتدای کار بخشی از هزینه خودرو را در قالب همین بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت می‌کنند اما در سال اول انتخاب شرکت بیمه‌گر توسط کارخانه انجام خواهد شد. حق بیمه خودروهای صفر کیلومتر به‌خاطر نداشتن تخفیف‌های سالانه معمولا گران‌تر است.

اما از سال گذشته و طبق قانون در زمان نقل و انتقال خودرو، تخفیف‌های بیمه شخص ثالث به مالک جدید منتقل نمی‌شود تا این خودروها هم در زمان خرید بیمه‌نامه از نظر قانون خودرویی بدون تخفیف درنظر گرفته شده و حق بیمه را کامل بپردازند. این رقم در سال جدید برای خودروهای سه سیلندر (مانند ام‌وی‌ام ۱۱۰) معادل دو میلیون و ۳۴۴ هزار تومان است.

کف قیمت بیمه شخص ثالث پراید و پیکان در سال ۱۴۰۱ معادل دو میلیون و ۷۷۶ هزار خواهد بود. بقیه خودروهای چهار سیلندر، یعنی از تیبا و ساینا و… گرفته تا خودروهای خانواده پژو، سمند، تندر ۹۰ و… باید سه میلیون و ۲۶۳ هزار تومان به‌عنوان حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند. حق بیمه خودروهای بیشتر از چهار سیلندر هم امسال سه میلیون و ۶۵۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

خرید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ می‌تواند با هزینه‌ای کمتر نسبت به این عددها تمام شود؛ اگر خودرو در اختیار خودتان بوده و حالا باید برای تمدید بیمه شخص ثالث آن اقدام کنید، بابت هر سال رانندگی درست و اصولی که در قوانین بیمه کشور «عدم خسارت» نامیده می‌شود، پنج درصد تخفیف شامل حال شما خواهد شد.

پنج درصد بابت یک ‌سال، ۱۰‌درصد بابت دو سال عدم خسارت، ۱۵‌درصد بابت سه سال، ۲۰‌درصد بابت چهار سال، ۲۵‌درصد بابت پنج سال، ۳۰‌درصد بابت سال ششم و… این تخفیف‌ها تا سقف ۱۴ سال و ۷۰‌درصد اعمال خواهد شد. به این ترتیب اگر صاحب یک تیبا مدل سال ۱۳۹۵ باشید که در پنج سال گذشته بدون خسارت با آن رانندگی کرده‌اید، امسال (سال هفتم) ۳۵‌درصد تخفیف شامل حالتان خواهد شد و عوض سه میلیون و ۲۶۳ هزار تومان، می‌توانید دو میلیون و ۵۴۴ هزار تومان بابت تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت کنید.

خرید بیمه شخص ثالث اگرچه اجباری است اما دست شما در انتخاب پوشش مالی بیمه‌نامه باز است. به این معنی که طبق قانون، شرکت بیمه در زمان وقوع خسارت مالی تعهد دارد تا سقف ۲۰ میلیون به‌ خسارت‌دیده پرداخت کند اما شما می‌توانید سقف پوشش خسارت مالی را از ۲۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان (در ۱۰ پله) افزایش دهید و خبر خوب اینکه بابت خرید بیمه‌نامه‌ای با سقف پوشش خسارت مالی ۴۰۰ میلیون تومانی، نهایتا باید یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومان هزینه بپردازید. پس افزایش سقف پوشش خسارت مالی را به‌عنوان یک گزینه عاقلانه بررسی کنید.

چرا بهتر است بیمه‌ شخص ثالث ۱۴۰۱ را آنلاین بخریم؟
خرید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ می‌تواند به‌صورت اینترنتی از سایت‌‌هایی مثل بیمه‌بازار، بیمه دات‌کام، از کی و… که اتفاقا این روزها در تبلیغات شهری و رسانه‌ای حضور پررنگی دارند انجام شود. خرید آنلاین بیمه‌ شخص ثالث ۱۴۰۱ اجازه می‌دهد، برخلاف سال‌های گذشته قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید و از شرکتی دست به‌خرید بزنید که بیشتر با شرایط شما سازگار است.

البته که بیمه‌نامه ارزان‌تر الزاما به‌معنای بیمه بهتر نیست و باید موارد مهمی مثل توانگری مالی، میانگین مدت‌ زمان پاسخگویی، رتبه‌ رضایت‌مندی، تعداد شعب پرداخت خسارت و مواردی مانند امکان خرید اقساطی را هم در زمان انتخاب مدنظر قرار داد. برای اینکه ماجرا را درست متوجه شوید، در ادامه، خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای یک تیبا مدل ۱۳۹۵ را با تخفیف ۳۵‌درصدی به‌عنوان یک مثال بررسی می‌کنیم.

بهترین بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ را از کی بخریم؟
خرید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱، به‌لطف رتبه‌بندی که بیمه مرکزی در سال‌های اخیر اعلام می‌کند، می‌تواند کار هیجان‌انگیزی باشد. بیمه شخص ثالث تیبا مورد نظر که گفتیم تولید سال ۱۳۹۵ است، به‌خاطر اینکه در شش سال گذشته خسارت دریافت نکرده امسال با تخفیف ۳۵‌درصدی تمدید خواهد شد. گران‌ترین پیشنهاد به صاحب این خودرو در سال ۱۴۰۱ توسط بیمه ایران ارائه می‌شود. دلایلش هم مشخص است، چون بیمه ایران بزرگترین و مشهورترین شرکت بیمه در کشور به‌حساب می‌آید که بالاترین رتبه توانگری مالی را در اختیار دارد.

تقریبا در هر جایی که تصادف کنید،‌ واحد سیار پرداخت خسارت بیمه ایران سمت‌تان می‌آید و در چند دقیقه کار را انجام می‌دهد. بیمه ایران با داشتن ۲۱۲ شعبه پرداخت خسارت، بزرگترین و در دسترس‌ترین شرکت ارائه‌دهنده بیمه شخص ثالث است و بابت همین شهرت،‌ برای تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث از مالک تیبا تولید سال ۱۳۹۵، بیشترین هزینه را دریافت می‌کند. اگر این مسئله دلخورتان می‌کند، می‌توانید نمره نسبتا پایین رضایت‌مندی مشتریان را بهانه قرار دهید و از بیمه ایران، شخص ثالث نخرید.

گزارش بیمه مرکزی نشان می‌دهد تعداد زیاد مشتریان باعث شده میانگین مدت ‌زمان پاسخگویی به درخواست‌های پرداخت خسارت در بیمه ایران به سه روز افزایش پیدا کند و نمره رضایت مشتریان این شرکت از ۲۰ به ۱۶ برسد. اگر معیار انتخاب شما ارزان‌ترین باشد، باید سراغ شرکت‌های دیگر بروید که یا به‌خاطر داشتن مزیت رقابت یا امتیاز پایین در بعضی بخش‌ها، تلاش می‌کنند مشتریان بیشتری به‌سمت خود جذب کنند. به‌عنوان مثال بیمه آسیا با نمره‌ رضایت‌مندی ۱۸، متوسط‌زمان پاسخگویی یک روز و داشتن ۱۱۱ شعبه (تقریبا نصف شعب بیمه ایران) به صاحب تیبای موردنظر ما پیشنهادی می‌دهد که ۷۰ ،۸۰ تومان ارزان‌تر است.

بعد از بیمه ایران و بیمه آسیا، شرکت بیمه پاسارگاد با داشتن ۸۸ شعبه پرداخت خسارت، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. این شرکت به‌طور متوسط در دو روز کاری به درخواست‌ها پاسخ می‌‌دهد و نمره رضایت‌مندی مشتریان آن به‌شکلی ناامیدکننده روی ۱۲ است. با این حال هنوز نسبت به شرکت‌هایی مثل بیمه البرز با نمره رضایت ۹، بیمه دی با نمره رضایت‌مندی هفت، بیمه ملت با نمره رضایت‌مندی شش و بیمه تعاون با نمره رضایت‌مندی دو وضعیت بهتری دارد. (در نظر بگیرید که نمره رضایت‌مندی مثل زمان مدرسه از ۲۰ محاسبه می‌شود!)

نارضایتی مشتریان از بیمه تعاون دلایل مختلفی دارد، مثلا متوسط‌زمان پاسخگویی در این شرکت پنج روز کاری اعلام شده است که طولانی‌ترین زمان ممکن به‌حساب می‌آید. متوسط زمان پاسخگویی در شرکت بیمه دی چهار روز است. در بیمه ملت و ایران به سه روز کاری می‌رسد. متوسط زمان پاسخگویی در بیمه البرز، پاسارگاد، رازی و پارسیان دو روز و در شرکت‌های بیمه کوثر و بیمه آسیا باید معادل یک روز در نظر گرفته شود. البته در نظر داشته باشید که این معیار به‌صورت میانگین محاسبه شده است. تعداد شعبه‌های پرداخت خسارت می‌تواند معیار دیگری برای خرید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ باشد.

بیمه ایران به‌عنوان بزرگترین شرکت بیمه کشور با داشتن ۲۱۲ شعبه، شامل واحدهای سیار پرداخت خسارت از این نظر وضعیت بهتری دارد. بیمه آسیا و بیمه پاسارگاد به‌ترتیب با داشتن ۱۱۱ شعبه و ۸۸ شعبه پرداخت خسارت در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. رتبه چهارم به بیمه پارسیان می‌رسد که ۷۳ شعبه پرداخت خسارت دارد. تعداد شعبه‌های پرداخت خسارت در بیمه البرز به ۶۱ شعبه، در بیمه دی به ۵۳ شعبه، در بیمه رازی به ۴۵ شعبه، در بیمه کوثر به ۴۱ شعبه، در بیمه تعاون به ۳۸ شعبه و در بیمه ملت به ۱۴ شعبه می‌رسد.

خرید اقساطی بیمه شخص ثالث یکی از شگردهای مورد استفاده شرکت‌های بیمه برای جذب مشتری بیشتر یا جبران عقب‌افتادگی خود در رتبه‌بندی اعلام شده توسط بیمه مرکزی است. به‌عنوان مثال تا اینجای کار بیمه آسیا، ایران، البرز و پاسارگاد شرکت‌هایی هستند که آمادگی دارند موقع خرید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱، به مشتریان خود امکان خرید اقساطی را پیشنهاد دهند. خرید اقساطی بیمه شخص ثالث تنها برای دارندگان دسته چک صیادی امکان‌پذیر است.

‌بیشتر بدانید؛ آیا خرید اقساطی بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر است؟
بیمه شخص ثالث توسط برخی از شرکت‌ها به‌صورت قسطی فروخته می‌شود. آسیا، ایران، البرز و پاسارگاد، تعدادی از شرکت‌های بیمه محسوب می‌شوند که امکان خرید بیمه شخص ثالث قسطی برای بیمه‌گذار را فراهم کرده‌اند. البته برای خرید بیمه شخص ثالث به‌صورت قسطی باید به برخی نکات توجه کرد. اولا اقساط این بیمه‌ها از دو تا پنج ماه متغیر است و این موضوع به نوع شرکت انتخابی بستگی ندارد. نکته دوم در خرید قسطی بیمه شخص ثالث ارائه چک است و از همه مهمتر اینکه فعلا این آپشن توسط برخی از شرکت‌ها فقط برای بیمه‌گذار‌های ساکن تهران فعال است.

چه کسانی باید الحاقیه تهیه کنند؟
الحاقیه بیمه شخص ثالث به تغییر و تحول‌های به‌وجود آمده از بیمه‌نامه سال قبل و جدید ارتباط دارد. الحاقیه بیمه شخص ثالث به‌زبان ساده اختلاف نرخ بیمه در قیاس با سال قبل است. طبق قانون در تصادف‌هایی که خسارت از نوع جانی باشد، صندوق خسارت بدنی این مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند. امسال نرخ دیه کامل در ماه‌های غیر‌حرام از ۴۸۰ به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و همین اختلاف ۱۲۰ میلیونی از محل صندوق خسارت‌های بدنی تامین می‌شود اما در بحث خسارت‌های مالی شرایط تاحدودی فرق دارد و به‌همین دلیل توصیه می‌شود برای بیمه‌نامه شخص ثالث خود الحاقیه تهیه کنید.

پوشش مالی برخلاف پوشش جانی بیمه شخص ثالث به‌صورت خودکار در بیمه‌نامه افزایش پیدا نمی‌کند و بیمه‌گذار موظف است حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث را به‌اندازه ۲٫۵‌درصد دیه کامل افزایش بدهد. رقمی که پارسال ۱۶ میلیون تومان بود و امسال به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اگر در تصادف‌ها، خسارت از نوع مالی باشد، شخص خسارت‌دیده می‌تواند با شکایت از شما همین اختلاف چهار میلیون تومانی را از شما دریافت کند.‌ خرید الحاقیه امسال می‌تواند حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.

بیشتر بدانید؛ تخفیف‌های بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ چطور محاسبه می‌شود؟
یبمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه اجباری است اما تمامی شرکت‌ها موظف هستند درصورت استفاده نشدن از کوپن بیمه در مدت قرارداد، به بیمه‌گذار تخفیف بدهند. طبق قانون جدید بیمه که از بهمن ۹۶ ابلاغ شده حداکثر تخفیف ۷۰‌درصد است و این عدد برای سال چهاردهم لحاظ می‌شود. کف تخفیف بیمه نیز که پیش از سال ۹۶ معادل ۱۰‌درصد بود، به پنج درصد کاهش پیدا کرده است و بعد هر سال پنج درصد به میزان تخفیف بیمه اضافه می‌شود. به‌این ترتیب میزان تخفیف بیمه در سال دوم ۱۰‌درصد، در سال چهارم ۲۰‌درصد، در سال ششم ۳۰‌درصد و در سال هشتم ۴۰‌درصد خواهد بود.

کدخبر: ۴۴۸۸۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر