کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۰۱۹
تاریخ خبر:

عملیاتی ساده که سرخابی‌های برای خود سخت کردند

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، با یک مساوی و یک باخت، کار صعود استقلال و پرسپولیس به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا پیچیده شد. استقلال که با پیروزی بر الشرطه می‌توانست صعودش را قطعی کند، با این تیم مساوی کرد و حالا ممکن است حتی با پیروزی یک بر صفر بر الاهلی هم از صعود به مرحله بعد باز بماند. پرسپولیس هم با شکست مقابل الدحیل، برای صعود چاره‌ای جز پیروزی مقابل الشارجه آماده ندارد.

*** استراتژی یحیی اشتباه بود؟
همانطور که در شماره‌های قبل اشاره کرده بودیم، قابل پیش‌بینی بود که دو بازی باقی مانده پرسپولیس در مرحله گروهی سخت‌تر از دو بازی این تیم در برابر التعاون باشد. همین اتفاق هم رخ داد و پرسپولیس در یک بازی سخت که البته با قضاوت ناعادلانه و اشتباهات داوری هم همراه بود، با یک گل مغلوب الدحیل شد. شاگردان یحیی گل‌محمدی البته با پیروزی بر الدحیل صعود خود را به مرحله بعد قطعی می‌کردند اما انگار فراموش کرده بودند که حریف قطری هم از باخت ۴بر۲ مقابل الشارجه زخم خورده است و برای پیروزی مقابل پرسپولیس به میدان می‌آید.

یحیی می‌توانست با یک استراتژی مناسب‌تر، یعنی یک بازی دفاعی‌تر، به کسب یک امتیاز از این بازی قناعت کند. در واقع اگر پرسپولیس با الدحیل مساوی می‌کرد، هنوز صدرنشین گروهش بود و شانس‌های بیشتری برای صعود به مرحله بعد داشت‌ اما حالا با از دست دادن سه امتیاز، تنها راه یحیی و تیمش برای صعود به مرحله بعد پیروزی بر الشارجه امارات است، همان تیمی که الدحیل را ۴بر۲ شکست داد و التعاون را با شش گل تحقیر کرد!

*** مهاجمان گل‌نزن، بلای جان پرسپولیس
مقابل الدحیل زوج عیسی آل‌کثیر - وحید امیری یک ساعت در گلزنی ناکام ماندند تا یحیی گل‌محمدی تصمیم به تغییر در ترکیبش بگیرد و آرمان رمضانی را وارد زمین کند؛ بازیکنی که نه فرصتی برایش ساخته شد و نه خودش عملکرد مثبتی داشت و برای سومین بازی متوالی با ناکامی زمین را ترک کرد. نکته جالب این است که در دو بازی قبلی هم مهاجمان پرسپولیس موفق به گلزنی نشده بودند. در بازی رفت با التعاون شجاع خلیل‌زاده گل سه امتیازی زد و در بازی برگشت نیز بشار رسن دروازه کاسیو را باز کرد تا پرسپولیس شش امتیاز شیرین را تصاحب کند. البته در بازی دوم آل‌کثیر یک پنالتی گرفت و یک شوت هم زد که با بدشانسی به تیرک دروازه خورد و راه به جایی نبرد.

علت این مسئله چه ناهماهنگی بازیکنان جدید و چه فقدان موقعیت‌سازی در بین هافبک‌ها باشد، نتیجه‌اش آماری ناامیدکننده است که باید برای کادر فنی سرخ‌ها نیز نگران کننده باشد. پرسپولیس در حالی با این مهاجمان خود لیگ قهرمانان را سپری می‌کند که تیم‌های مدعی فوتبال آسیا از مهاجمانی زهردار برخوردار هستند که در بسیاری از بازی‌ها ورق را برای‌شان برگردانده‌اند؛ معز علی (الدحیل)، ولیتون، کایو و کورونادو (الشارجه)، بغداد بونجاح (السد)، بافاتیمبی گومیس (الهلال)، عبدالرزاق حمدالله (النصر) و… .

حالا پرسپولیس به مصاف تیمی خواهد رفت که در دو بازی اخیر خود ۱۰ گل به ثمر رسانده و بهترین خط حمله مرحله گروهی را در اختیار دارد. بنابراین تصور اینکه بتوانند با نتیجه یک‌بر‌صفر این تیم را شکست دهند، کمی دور از انتظار است و هیچ بعید نیست که خط دفاعی پرسپولیس برابر قهرمان امارات تسلیم شود. بنابراین اینجا نقش خط حمله سرخ‌ها پررنگ‌تر خواهد بود؛ جایی که عیسی آل‌کثیر، آرمان رمضانی و وحید امیری باید در زدن ضربات آخر عملکرد بهتری داشته باشند. هرچند ‌ هافبک‌ها نیز در بازی با الدحیل چند موقعیت را از دست دادند.

نکته جالب اینکه در آخرین بازی آسیایی پرسپولیس پیش از کرونا، علی علیپور دو بار دروازه همین تیم الشارجه را باز کرد اما مهند علی و رایان مندس دو بار بازی را به تساوی کشیدند تا گل‌های علیپور منجر به پیروزی پرسپولیس نشود. حالا آقای گل سرخ‌ها از این تیم جدا شده و پرسپولیس باید با غیبت او کنار بیاید؛ بازیکنی که انتقادات بسیار زیاد و شاید غیرمنصفانه‌ای را متوجه خود می‌دید اما حالا ارزشش بیش از پیش به چشم می‌آید.

*** وقتی کارت زرد اینقدر مهم می‌شود!
با تساوی یک - یک مقابل الشرطه، جدول گروه استقلال هم وضعیت عجیب و غریبی پیدا کرده است. آنقدر که پیروزی یک بر صفر استقلال مقابل الاهلی، هم می‌تواند حکم به صعود این تیم به مرحله بعد بدهد و هم باعث حذف این تیم شود! با شرایطی که در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا پیش آمده، دیگر خبری از امتیاز میزبانی و گل زده در خانه حریف نیست و بعد از تساوی امتیازات دو تیم و تساوی در گل‌های زده و خورده، آنچه حکم به صعود یکی از دو تیم می‌دهد، کارت‌های زرد و قرمز کمتری است که در طول مسابقات مرحله گروهی گرفته است.

*** امتیازات انضباطی چگونه محاسبه می‌شوند؟
امتیازات انضباطی هر تیم مربوط به کارت‌های زرد و قرمزی است که در مسابقات توسط بازیکنان این تیم گرفته شده است. طبق قانون هر کارت زرد یک امتیاز منفی و هر کارت قرمز مستقیم سه امتیاز منفی دارند، در صورتی که یک بازیکن با گرفتن دو کارت زرد از مسابقه اخراج شود نیز در مجموع سه امتیاز منفی دریافت می‌کند. ضمنا بازیکنی که به‌رغم داشتن کارت زرد، با کارت قرمز مستقیم روبه‌رو شود چهار امتیاز منفی می‌گیرد.

*** برد یک بر صفر، شمشیر دولبه!
در گروه A بعد از حذف نتایج تیم الوحده امارات رقابت بین سه تیم برای صعود ادامه پیدا کرد، در شرایط فعلی گروه استقلال با دو امتیاز در رده سوم جدول است اما استقلال در مسابقه آخر دقیقا به چه نتیجه‌ای برای صعود نیاز دارد؟استقلال در سه مسابقه‌ای که تا اینجا برگزار کرده، به ترتیب ۱، ۱ و ۳ کارت زرد دریافت کرده است تا فعلا پنج امتیاز منفی انضباطی به نام خود ثبت کرده باشد.

تیم الشرطه عراق که مسابقاتش به پایان رسیده در مسابقه اول اخطاری نگرفت، تیم عراقی در مسابقه دوم علاوه بر داشتن یک بازیکن اخطاری با یک کارت قرمز بر اثر دو کارت زرد هم روبه‌رو شده است، الشرطه در دو مسابقه نهایی خود هم به ترتیب ۱ و ۳ کارت زرد گرفته، مجموع امتیازات منفی این تیم عدد ۸ است که حاصل پنج کارت زرد و یک قرمز می‌باشد. در صورت تساوی دو تیم در امتیازات انضباطی هم نماینده ایران به دلیل امتیاز بالاتر لیگ ایران به دور بعد صعود خواهد کرد، بنابر این می‌توان گفت ‌ استقلال در صورت پیروزی یک بر صفر در حالتی به دور بعد راه پیدا می‌کند که بیشتر از ۳ امتیاز منفی انضباطی دریافت نکند. این یعنی گرفتن حداکثر سه کارت زرد یا یک کارت قرمز.

البته استقلال می‌تواند با یک پیروزی با نتیجه‌ای غیر از یک بر صفر هم صعود خود را قطعی کند اما اگر نتیجه نهایی یک‌برصفر به سود استقلال باشد، آبی‌ها باید حسابی مراقب باشند که در بازی مقابل الاهلی کارت زرد نگیرند. سابقه نشان داده که تعدادی از بازیکنان استقلال، علاقه زیادی به گرفتن کارت‌های زرد و قرمز بچگانه دارند و عجیب اینکه این اتفاقات معمولا برای بازیکنان باتجربه‌تر این تیم بیشتر رخ می‌دهد.

کادر فنی استقلال باید به شدت بازیکنان این تیم به خصوص باتجربه‌های بی‌اعصابی مثل روزبه چشمی، فرشید اسماعیلی، محمد دانشگر و جوان‌های بازیگوشی مثل عارف غلامی و مهدی قایدی و خشن‌تر‌هایی مثل مسعود ریگی، علی کریمی، فرشید باقری و آرش رضاوند را توجیه کند تا مراقب باشند ‌ بی‌خودی کارت نگیرند تا مبادا حتی با وجود پیروزی یک بر صفر، به دلیل گرفتن یکی دو کارت زرد بیهوده، از صعود به مرحله بعد بازبمانند.

*** کارت زردهای الشرطه دقیقا چندتاست؟
همانطور که اشاره شد تیم الشرطه تا قبل از بازی با استقلال پنج کارت زرد و یک کارت قرمز گرفته ‌ اما نکته اینجاست که یکی از این کارت‌های زرد در بازی این تیم مقابل الوحده امارات ثبت شده است! این در حالی است که الوحده از جدول مسابقات کنار گذاشته شده و نتایجش در جدول محاسبه نمی‌شود. حالا سوال اینجاست که آیا با حذف الوحده از جدول مسابقات، کارت زرد بازیکن الشرطه در بازی مقابل این تیم هم حذف خواهد شد؟

اگر جواب مثبت باشد، تعداد کارت‌های زرد الشرطه چهار کارت خواهد شد و این به سود این تیم و به ضرر استقلال خواهد بود اما یکی از کارشناسان حقوقی ورزشی درباره قوانین در چنین شرایطی به هفت‌صبح گفت: هر تورنمنتی قوانین و آیین‌نامه مخصوص به خود را دارد. من نسبت به قوانین لیگ قهرمانان آسیا در چنین شرایطی اشراف کامل ندارم اما روال طبیعی این است که حتی اگر تیمی در میانه یک تورنمنت از مسابقات کنار گذاشته شود و نتایجش هم از جدول مسابقات حذف شود، تنبیهات انضباطی بازیکنانش و تیم حریف پاک نمی‌شود. البته ممکن است در لیگ قهرمانان آسیا قوانین متفاوت باشد!

کدخبر: ۳۵۱۰۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر