کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۵۷۵
تاریخ خبر:

صدور کیفرخواست متهمان سیل آق‌قلا

یک: کیفرخواست متهمان پرونده سیل اسفند ۹۷ گلستان صادر شد و بر اساس آن مدیرعامل وقت آب منطقه‌ای گلستان و یکی از معاونان فعلی این اداره، به اتهام تضییع اموال دولتی و عمومی و اجرا نکردن تکالیف قانونی، محاکمه می‌شوند. این خبر را روز گذشته وب سایت اسکان نیوز از قول رئیس کل دادگستری استان گلستان اعلام کرد.

هادی هاشمیان توضیح داده که این پرونده ۱۱متهم داشته و در نهایت با دریافت گزارش ۳۵۰صفحه‌ای سازمان بازرسی، برای مدیرعامل وقت آب منطقه‌ای استان گلستان و یکی از معاونان او به اتهام اجرا نکردن تکالیف قانونی، تضییع اموال دولتی و عمومی ناشی از اهمال موضوع ماده ۵۹۸ کیفرخواست صادر شده است. بر اساس اظهارات رئیس کل دادگستری گلستان البته برای سایر متهمان این پرونده که از مدیران زیرمجموعه‌های بعضی ادارات این استان بودند، با دفاعیات و مدارکی که آن‌ها ارائه کردند قرار منع تعقیب در بازپرسی ویژه جرایم کارکنان دولت صادر شده است.

* دو: یکی از نکات جالب توجه این پرونده این است که از استاندار وقت گلستان اسمی برده نشده. در زمان وقوع سیل استان گلستان، سید مناف هاشمی در مناطق سیل‌زده و جلسات ستاد بحران حضور نداشت که همین مسئله حواشی زیادی به دنبال داشت. بعد هم مشخص شد که مناف هاشمی در زمان وقوع سیل اصلا خارج از کشور بوده و رحمانی فضلی وزیر کشور توضیح داد که استاندار گلستان برای رسیدگی به امور خانوادگی مرخصی گرفته و ایران نبوده.

در نهایت هم وقتی اعتراض‌ها بالا گرفت در روز سوم فروردین ۹۸ با دستور اسحاق جهانگیری، سید مناف هاشمی برکنار شد. با این حال یک ماه و نیم بعد این استاندار معزول با حکم پیروز حناچی رفت و مشاور منابع مالی پایدار شهرداری تهران شد. با اینکه همین انتصاب هم انتقادهایی به همراه داشت باز در فروردین ماه امسال سید مناف هاشمی با حکم حناچی به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم منصوب شد. گفتنی است در روزهای آخر اسفند ۹۷ خبری منتشر شد که قرار است مناف هاشمی به سازمان امور مالیاتی برود اما جهانگیری به دلیل شرایط حساس استان گلستان حکم او را به تعویق انداخته بود.

* سه: ماجرای سیل استان‌های گلستان و مازندران در روزهای آخر اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ از وقایع تلخی بود که خسارات جانی و مالی زیادی به جا گذاشت. بارندگی‌هایی که از ۲۶ اسفند در استان گلستان شروع شد منجر به وقوع سیل سهمگینی در شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن، گمیشان، آق قلا و … شد.

در جریان این سیل دست‌کم ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۱۶نفر زخمی شدند. میزان بارش در این ۴۸ ساعت معادل کل بارش یک‌سال استان گلستان بود و گفتند این اتفاق هر یکصد سال یکبار رخ می‌دهد. سیلاب خیلی از جاده‌ها و مسیرها را از بین برده بود و امکان امدادرسانی به بعضی روستاها وجود نداشت. آق‌قلا تا چند روز زیر آب بود تا اینکه بخشی از مسیر راه‌آهن و جاده گمیشان منفجر شد تا آب تخلیه شود که درست یا نادرست بودن خود همین اقدام هم آن زمان بین مسئولان عالی‌رتبه نظامی و دولتی محل بحث بود.

در جریان این رویداد خیلی از مسئولان کشور از جمله رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضائیه هم به مناطق سیل‌زده سفر کردند. آن زمان امام جمعه آق‌قلا از علی نظری مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای گلستان انتقاد کرد که چرا دریچه‌های انحرافی سد وشمگیر به موقع باز نشده تا از حجم سیل به طرف آق‌قلا جلوگیری شود.

کدخبر: ۳۵۰۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر