کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۹۹۶
تاریخ خبر:

صدرنشینی هشتگ عصر جدید‌ خبر خوبی نیست!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | هفته گذشته نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما درباره پربیننده‌ترین برنامه‌های شهریورماه امسال اعلام شد. همان‌طور که خبرش را خوانده‌اید، در صدر نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما برنامه «هشتگ عصر جدید» ایستاده است.

این برنامه ۲۸٫۱ بیننده داشته که به خوبی مبین وضعیت بد برنامه‌هاست. چند روز پیش اشاره کردیم در شرایط معمول، این برنامه که اختصاص به حواشی و اتفاق‌های فرامتن «عصر جدید» دارد، نباید رتبه اول را از آن خود کند. دست تلویزیون از داشتن برنامه‌های خوب و جذاب آن‌قدر خالی بوده است که بیننده‌ها به «هشتگ عصر جدید» راضی هستند. این برنامه چه ضعف‌هایی دارد و آیا شایسته صدرنشینی است؟

*** مورد اول| فضای کلی
«هشتگ عصر جدید» فرامتنی است از اتفاق‌هایی که در مسابقه استعدادیابی عصر جدید رخ می‌دهد. این برنامه از یک توضیح تکمیلی هم برخوردار است که با آمدن اسم «هشتگ عصر جدید» پشت‌سرش قرار می‌گیرد: «ویژه باشگاه مهارت.» احسان علیخانی خود را رسما از برنامه منفک کرده و چندی پیش هم برای اعلام آرا به شکل حضوری در آن شرکت نکرد. اجرای «هشتگ عصر جدید» برعهده ایمان قیاسی است که مجری دوم برنامه «عصر جدید» هم هست.

*** مورد دوم| محتوای برنامه
در برنامه حدودا ۴۰ دقیقه‌ای «هشتگ عصر جدید» آنچه غالب است، تصاویر تمرین شرکت‌کننده‌ها و مصاحبه‌های فرعی با آنهاست. مثلا در قسمت اخیر، دوربین هرکدام از شرکت‌کننده‌ها را دنبال می‌کرد و درباره مسائل مختلف با آنها حرف می‌زد. شرکت‌کننده‌ها هم از اهمیت «عصر جدید» می‌گفتند و برخوردهایی که بعد از برنامه با آنها شده و … .

این دست صحبت‌ها و البته تصاویری که می‌بینیم را پیشتر در خود برنامه اصلی دیده‌ایم. یادآوری دوباره آن صرفا برای این است که فراموش نکنیم «عصر جدید» چه برنامه مهمی است؟! در شرایط معمول داشته‌های «هشتگ عصر جدید» می‌تواند تبدیل به یک آیتم شود و در هر قسمت «عصر جدید» روی آنتن برود.

*** مورد سوم | ساختار برنامه
آنچه مشخص است اینکه سازندگان برنامه، طرحی جامع برای «هشتگ عصر جدید» ندارند؛ مثلا در همین برنامه اخیر، دوربین ابتدا با مجید معظمی (خواننده کودک) همراه می‌شود که با تاخیر به برنامه رسیده است. این تعلیق خیلی زود کارکردش را از دست می‌دهد و تصویر کات می‌خورد به تلاش تیم سازنده برای انجام پروتکل‌های بهداشتی.

بعد از آنها تمرین شرکت‌کننده‌ها و مصاحبه با کارشناسان و مواردی از این دست در قاب قرار می‌گیرد. به فراخور نیز احسان علیخانی و ایمان قیاسی اسپانسر برنامه را تبلیغ می‌کنند. اگر در یک قسمت، مواد اولیه مناسب باشد، نتیجه‌ای خوب به دست می‌آید. اگر نه، ساختار خود «هشتگ عصر جدید» ظرفیت تبدیل شدن به برنامه‌ای جذاب را ندارد.

*** مورد چهارم| عدم جذابیت شرکت‌کنندگان
انتظار اینکه شرکت‌کنندگان «عصر جدید» بتوانند جذابیت «هشتگ عصر جدید» را رقم بزنند، گزاف است. آنها هنوز چهره‌های آشنایی برای مخاطب نیستند و همه دارایی‌شان برای ایجاد هیجان به همان لحظه‌ای برمی‌گردد که روی صحنه هستند.

همین توضیح یک‌خطی نشان می‌دهد ساخت مستند از شرکت‌کننده‌ها الزاما جذابیت به همراه ندارد. شاید اگر سازندگان برنامه، با ترفندها و تمهیدات، شرکت‌کننده‌ها را وارد چالش‌های متنوع می‌کردند، رنگ‌ولعاب «هشتگ عصر جدید» تغییر می‌کرد. در شکل کنونی،‌ این برنامه شلخته و خسته‌کننده است.

*** مورد پنجم |آمار پایین بازدید در تلویبیون
«هشتگ عصر جدید» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در شهریور شده. در اپلیکیشن تلویبیون اما میزان بازدید این برنامه چندان بالا نیست. مثلا در همین شهریور‌ماه فقط یکی از آیتم‌های آن به خوبی دیده شده و ۳۰ هزار بازدید داشته؛ بازدید بقیه زیر ۲۰ هزار مشاهده بوده است. فراموش نکنیم صحبت از دو ماه پیش است و طبیعی است که هرچه زمان بگذرد، آمار تماشای برنامه‌ها در تلویبیون بالاتر می‌رود.

برای اینکه بدانیم آمار واقعی بازدید «هشتگ عصر جدید» چقدر است، سری به آمار قسمت‌های اخیر می‌زنیم. میانگین بازدید هر قسمت به همراه آیتم‌های آنها تقریبا سه هزار بازدید است. یک نکته مغفول هم هست؛ چه‌بسا برخی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی صداوسیما، «هشتگ عصر جدید» را با «عصر جدید» اشتباه گرفته‌اند.

شاید نزدیکی نام‌ها موقع پرسش این نتیجه را رقم زده است وگرنه خود برنامه ظرفیت ایستادن در رتبه اول را ندارد. اگر هم آمار واقعی باشد که باز باید گفت تاسف به حال تلویزیون که برنامه خوب و سرگرم‌کننده برای مخاطب نداشته است و همچنان ندارد.

کدخبر: ۳۵۵۹۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر