کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۷۵۴
تاریخ خبر:

صدای شجریان ‌در بازار رمزارزها

روزنامه هفت صبح | در روزهای اخیر یک اثر شنیده نشده از استاد آواز ایران به انتشار درآمده که به صورت NFT به مزایده گذاشته شده است. این خبر را مزدا انصاری، نوازنده آن اخیرا اعلام کرده است. «دانای عشق» قطعه‌ای ۱۴ دقیقه‌ای با آواز استاد شجریان، شعری از عطار نیشابوری و همان طور که گفته شد نوای پیانوی مزدا انصاری است. انصاری درباره آن گفته شجریان حدود ۱۳ سال پیش وقتی‌ در حال ضبط آلبوم «آه باران» بود، آهنگ «دانای عشق» را نیز ضبط کرد و سپس به او هدیه‌ داد.

مزدا انصاری کیست؟
انصاری در واقع آهنگسازی آلبوم «آه باران» شجریان در سال ۱۳۸۸ را در کارنامه‌ خود داشته است. او یک سال بعد هم آلبوم همایون شجریان به نام «شب جدایی» را آهنگسازی می‌کند. او ماجرای این آهنگ جدید شنیده نشده را در صفحه ان اف تی این آهنگ توضیح داده و اینطور نوشته است: « همواره خاطرات ضبط آلبوم «آه باران» جزو به یاد ماندنی‌ترین و شیرین‌ترین وقایع زندگی من به حساب می‌آید. قسمتی از این خاطرات در بهمن ۱۳۸۷ هنگام ضبط آواز و پیانوی این آلبوم در منزل استاد «فخری ملک‌پور» اتفاق افتاده است.

استاد شجریان به دلیل علاقه زیاد به پیانوی استاد«مرتضی محجوبی»، تمایل داشتند خانم ملک پور که شاگرد استاد محجوبی هستند و به شیوه ایشان پیانو می‌نوازند، یکی از آوازها را همراهی کنند. به همین دلیل از ایشان خواهش کردیم تا این محبت را انجام دهند. چون امکان تغییر کوک پیانوی استودیو‌ها وجود نداشت، قرار بر ضبط آواز در منزل خانم ملک‌پور گذاشته شد. قطعات آلبوم «آه باران» در «دشتی رِ» است و به همین دلیل نیاز به تغییر مجدد کوک پیانو بود.

روز قبل از ضبط، آقای «حمید رجبی» به علت مسافرت آقای «هوانسیان»، پیانو را کوک کردند. خانم ملک پور پیشنهادی دادند که من به اشتباه نپذیرفتم و گفتند فردا که روز ضبط بود دوباره از آقای رجبی تقاضا کنیم حضور داشته باشند تا چنانچه اگر کلاویه‌ای از کوک خارج شد همانجا کوک شود. متاسفانه همین اتفاق هم افتاد و درست نت «دو» وسط پیانو از کوک خارج شد.

من از استاد شجریان خواهش کردم تا ضبط را کمی عقب بیندازیم تا کوک را درست کنیم، ولی ایشان در حال خوبی برای خواندن آواز بودند و گفتند که همان موقع ضبط کنیم. برای ضبط، آقای «ریموند موسسیان» لپ تاپ، کارت صدا و میکروفن‌های لازم را آورده بودند. خوشبختانه چون فضای منزل هم بزرگ بود نشتی صدای پیانو در میکروفن آواز خیلی کم بود. استاد شجریان نخست شعری از عطار انتخاب کرده بودند با مطلع «گم شدم درخود نمی‌دانم کجا پیدا شدم».

پس از ضبط این ساز و آواز، شعر دیگری از عطار نظر استاد را جلب کرد و نخست ملودی آن را چند بار به شکل وکال اجرا کردند تا خانم ملک پور به عنوان مقدمه بنوازند و سپس شروع به خواندن آواز زیبایی که در آلبوم موجود است کردند: «جانا مرا چه سوزی چون بال و پر ندارم». فردای روز ضبط استاد با من تماس گرفتند و طبیعتاً از صدای پیانو به دلیل ناکوکی نت یاد شده راضی نبودند. من خواهش کردم اگر امکان دارد یک بار دیگر ضبط را تکرار کنیم ولی استاد گفت: «من در حال خوبی این آوازها را خواندم و دیگر اینگونه در نخواهد آمد».

نهایتاً تمام خطوط ضبط شده را به من دادند تا درصورت امکان اصلاح کنم. سه روز زمان برد تا صدای پیانو را از زیر خط آواز حذف کنم و از آقای موسسیان خواهش کردم تا دوباره به منزل خانم ملک پور بروند و ایشان با هدفون دوباره قطعات ضربی و پاسخ آوازها را بنوازند و همینطور هم شد. سه روز دیگر هم اصلاح این کار طول کشید و هیچ مطلبی در این باره به استاد شجریان نگفتیم.

در طی میکس نهایی در «استودیو باران» من مطلب را به استاد گفتم و ایشان با حیرت تمام چند لحظه‌ای با سکوت کامل به من خیره شدند و ناگهان از جا بلند شدند و بغلم کردند و بوسیدند: «تو چیکارکردی پسر!؟» جمله‌ای که با خوشحالی و تعجب به من گفته شد. در نهایت آواز دوم برای آلبوم انتخاب شد و فایل آواز اول را استاد به عنوان هدیه به من دادند تا بر روی آن پیانو بزنم. چندین بار این کار را کردم ولی خودم را راضی نکرد.

چندی پیش در دوران کرونا به فکر افتادم تا تلاشی دوباره انجام دهم واینبار کمی نزدیکتر به شیوه استاد محجوبی و در عین حال حفظ امانت شیوه استاد ارجمندم جواد معروفی، مقدمه و جواب آوازها را اجرا کردم. «دانای عشق» که پیانوی آن با اختلاف ۱۳ سال ضبط شد و توسط دوست عزیزم «رامین مظاهری» میکس و مسترینگ شد، یادگاری ارزشمند از پدر و استاد عزیزم «محمدرضا شجریان» است که با جان و دل دوستش دارم. امیدوارم که مورد پسند دوستداران استاد شجریان و موسیقی اصیل ایرانی قرار بگیرد.

شجریان در ان اف تی؟
حالا ماجرای انتشار آن به شکل ان اف تی چیست؟ این آهنگ اکنون توسط کمپانی Papital Records در پلتفرم Rarible برای مزایده‌ در دسترس قرار گرفته و تهیه و انتشار این توکن به عهده عماد پسندیده بوده است. این اولین بار نبوده و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود که اثری بعد از مرگ هنرمند، اهمیتی بیشتر از آثار آن پیدا می‌کند ولی اولین بار است که یکی از آثار شجریان در ان اف تی قرار می‌گیرد. پیش از این علیرضا قربانی هم یکی از آثار خود را به همین شیوه اما در پلتفرمی دیگر به مزایده گذاشته بود.

پیوند دنیای موسیقی و رمزارزها
حالا به مزایده گذاشتن آهنگ در این بازار چه معنی می‌دهد؟ پیش از این یک بار دیگر هم با عرضه تصویری دیجیتالی ازعلی دایی در بازار رمزارزها این را توضیح داده بودیم. Nft نوعی مالکیت اثر هنری است که در فضای بلاکچین، معامله می‌شود. این اثر هنری می‌تواند شامل عکس، طرح گرافیکی، قطعه موسیقی و … بشود. به NFT ،توکن (به فتح ک) هم می‌گویند.

در فضای رمزارزها، توکن به آن دسته از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که بلاک چین مخصوص به خود را ندارند و از بلاک‌چین‌های به اصطلاح پلتفرمی برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. همه این‌ها را در ذهن داشته باشید تا مرحله بعد توضیح دهیم موقع خرید یک اثر هنری در این فضا چه اتفاقی می‌افتد.

با خریدن NFT یک اثر هنری، مالکیت دیجیتال آن در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت. الان شما می‌توانید یک تصویر دیجیتالی از هرچیزی در این فضا بگذارید و تصمیم بگیرید که آن را بفروشید؛ حالا اینکه کسی بخواهد آن را بخرد یا نه مسئله‌ای دیگر است. نکته دیگر این است که اگرچه شما یک اثر هنری را اینجا می‌خرید اما با این حال بقیه هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

مثلا همین الان آهنگ استاد شجریان در این پلتفرم قابل پخش است و طرفداران آن سریعا برای دسترسی راحت تر آن را در یوتیوب هم آپلود کرده‌اند. راستش را بخواهید، خرید در این بازار، بیشتر کاری نمادین است وگرنه در واقع نمی‌شود مرز و حد مشخصی برای مالکیت یک اثر هنری که همه در حال استفاده از آن هستند گذاشت.

کدخبر: ۴۵۳۷۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر