کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۷۷۹
تاریخ خبر:

صاحبخانه می‌تواند در‌شرایط کرونا مستاجر‌ را بیرون کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به سه سوال ارسالی شما پاسخ می‌دهیم:
* یک: «می‌خواستم بدونم الان با توجه به شرایط کرونا آیا برای صاحبخانه حقی وجود نداره که بتونه از مستاجر بخواهد واحدش رو تخلیه کنه؟»

* دو: «سال گذشته بنده با توجه به شرایطم ملک خریداری شده‌ام رو به مدت یکسال اجاره دادم تا امسال بتونم بعد از تخلیه خودم ساکن بشم ولی الان مستاجرم میگه کروناست و گفتن قرارداد باید تمدید بشه! میشه من رو راهنمایی کنین که چه کاری باید انجام بدم؟»

* پاسخ: ستاد ملی کرونا در تیرماه امسال مصوب کرده که قراردادهای اجاره‌ای که از تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۹ به بعد منقضی می شوند، با افزایش اجاره بها به میزان اعلام شده (۲۵درصد در تهران، ۲۰درصد در کلانشهر و ۱۵درصد در سایر نقاط) به طور خودکار تمدید می‌شوند. البته اجرای این مصوبه مشروط به سه شرط شده است:

۱-شرط اول این است که مستاجر در دوره اجاره فعلی به تعهداتش عمل کرده باشد. یعنی مستاجری که با تشخیص دستگاه قضایی باعث ضرر و زیان به مالک شده باشد، مشمول این تمدید نیست.

۲-دوم اگر مالکی در دوره اجاره قصد فروش ملک را داشته باشد، به شرطی که فروش رسمی صورت بگیرد، نه قولنامه‌ای و صوری مستاجر باید ظرف دوماه تخلیه کند.

۳-و سوم اینکه مستاجر سقف اجاره تعیین شده را قبول کند.

اگر این سه شرط وجود داشته باشد، یعنی مستاجر به تعهدات خود عمل کرده باشد و افزایش میزان قرارداد تعیین شده را بپذیرد صاحبخانه حق ندارد خانه را از دست او بگیرد مگر اینکه او واقعا ملک خود را فروخته باشد. در این صورت باید ظرف دو ماه خانه را خالی کند.

* البته در جریان باشید که فعلا این عذر که خودم می‌خواهم در آن خانه بنشینم پذیرفته شده نیست و حتما باید خانه به دیگری فروخته شده باشد. البته از دادگاه‌ها خبرهای مختلفی در خصوص اجرای این مصوبه به گوش می‌رسد و عجیب است که حتی در سایت‌های قوانین و مقررات نیز متن مصوبه قابل دسترس نیست اما ظاهرا دادگاه‌ها موظفند به حکم یک بخشنامه داخلی قوه قضائیه از صدور حکم تخلیه خودداری کنند.

* سه: سلام من از اول تیر ماه ۹۹ مستاجر این خونه شدم. حالا پمپ کولرش سوخته به قیمت ۸۰۰تومن صاحب خونه پول تعمیر نمیده میگه به‌عهده مستاجر است لطفا پاسخ دهید.»

چنین تعمیری چه از حیث میزان هزینه و چه از حیث قطعه تعمیری، یک هزینه اساسی به حساب می‌آید و هزینه آن با صاحبخانه است. برای چندمین بار باید گفت که مستاجر صرفا باید هزینه‌های جاری را پرداخت کند مثل هزینه سرویس کولر در حد تعویض پوشال‌ها.

*** ‌‌هر هفته در روزهای دوشنبه‌‌، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم . در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۱۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1618761397

    سلام خسته نباشید من پارسال درتاریخ ۲۰خرد اد رفتم تو خونه ومستجر شدم ‌ وامسال ۲۰ خ رداد قراردادم تموم میشه ایا صاب خونه میت واند من را بلند کند با تو جه به این شرای ط اقتصادی و مریضی کرونا .لطفا پاسخ دهید باتشکر .

    • sadra

      سلام. در صورتی که رقم افزایش اجاره بیش ا ز درصد تعیین شده باشه، طبق قانون صاحبخان ه می‌تونه از شما شکایت کنه. موضوع به شور ای حل اختلاف ارجاع داده می‌شه و اونجا تل اش می‌کنن بین شما میانجی‌گری کنن. در صور ت رعایت سقف مجاز افزایش اجاره قراره که ح کم تخلیه صادر نشه. توافق دو طرف اما بهتر ین انتخابه