کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۰۷۸
تاریخ خبر:

شی‌ جین‌پینگ ‌رهبر افسانه‌ای چینی‌ها می‌شود

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: رئیس‌جمهور قدرتمند چین لقب تازه‌ای گرفته است.این اولین‌بار است که پس از مرگ مائو، رهبر انقلاب این کشور کسی جرات این را دارد که خود را سکاندار چین معرفی کند.

* دو: به نوشته روزنامه دیلی میل، شی جینپینگ، رئیس و دبیرکل حزب کمونیست چین اکنون نقش «سکاندار» را به خود گرفته است که یک عنوان تجلیلی برای بیان اقتدار نهایی است.مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که این اقدام، شی جینپینگ را در جایگاه کنترل کامل هر جنبه از جامعه چینی قرار می‌دهد،آن هم در شرایطی که او به دنبال سلطه در عرصه جهانی مقابل دموکراسی‌های غربی است.

ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت: نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که اکتبر برگزار شد نشان‌دهنده یک تغییر مهم در قدرت شی بود. او در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: به اعتقاد من شی قاطعانه بر این حزب، ارتش و هر جنبه از جامعه چینی کنترل دارد. اعلامیه‌ای که اکتبر منتشر شد، احتمالا به جایگاه سیاسی منفرد شی درون این حزب اشاره دارد و او را «هدایتگر و سکاندار اصلی» اعلام کرد، عنوانی که از زمان مائو تسه‌تونگ استفاده نشده بود.

* سه: سکاندار کبیر نامی بود که مائو رهبر انقلابی چین، برای مدت ۳۳ سال و تا زمان مرگش روی خود داشت. با وجود اینکه حالا سال‌ها از مرگ او گذشته است، تاکنون رئیس‌جمهور چین برای استفاده از لقب او مسر و علاقه‌مند به نظر نمی‌رسید.شین جینپینگ همزمان عالی‌رتبه‌ترین مقام جمهوری خلق چین است که پست‌های دبیرکل حزب کمونیست چین و رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین را بر عهده دارد. او از سال ۲۰۱۲ به این مقام رسیده و پیش از او روسای جمهور دیگر این کشور هم علاقه‌ای نداشتند تا پا جای پای مائو بگذارند.

* چهار: رئیس‌جمهور در چین معمولا هر پنج سال یک‌بار و به دست حزب کمونیست تعیین می‌شود. افراد عادی از طریق رای‌گیری شریک این انتخاب نیستند.کسانی که به ریاست‌جمهوری یا در حقیقت رهبری چین دست پیدا می‌کنند محدودیت سنی دارند و کاندیداها نمی‌توانند بیشتر از ۶۹ سال سن داشته باشند. اگر این روند برای شی جینگوینگ هم شدنی باشد او احتمالا آخرین دوره ریاست جمهوری خود را طی می‌کند.

* پنج: اما اوضاع فعلی می گوید جهان نباید به این زودی‌ها منتظر خروج جینپینگ از قدرت باشد. او را این روزها هسته اصلی حزب کمونیست چین می‌دانند. متحدان او در سراسر کشور در راس امور قرار دارند و دولت یکدست‌تر از هر زمان دیگری در دستان شی است.

* شش: اما چرا رئیس جمهور تازه چین خود را محق می‌داند که در جایگاه مائو قرار بگیرد؟ در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن جینپینگ، او نهضتی را علیه فساد اقتصادی و سیاسی شکل داده است. شروع این نهضت با برکناری و دستگیری برخی از مقامات عالی‌رتبه چین همراه بوده است. بیش از یک میلیون نفر در پی این اتفاقات دستگیر شده‌اند.

اقدامات شی باعث شده تا او را«شی دادا» بنامند که به معنای عمو شی است. چینی‌ها بعد از مائو به او امید بسته‌اند تا در هر شرایطی بتواند سکان کشور را به دست بگیرد و از بحران‌ها عبورشان دهد.صدها شعر حماسی و داستان و پوستر در حمایت از شی جینپینگ منتشر شده است. برای کشورهای دیگر و حتی غربی‌ها هم شی جینپینگ چهره ثبات و اعتدال در چین است.حضور او در صحنه سیاسی این کشور به آنها نوید می‌بخشد که چین از خط و مشی یکسانی پیروی می‌کند.

* هفت: شی دادا اما خودش هم فرزند یک انقلابی سر سخت است. مادر او شی ژونگ شان از بنیانگذاران حزب کمونیست چین است و جینوینگ هر چند سیاست را در کنار او آموخته اما گاهی هم به خاطر اینکه نسبش به خانواده‌ای پر قدرت می‌رسد مورد انتقاد قرار گرفته است. البته مادر او زن خوش شانسی نبود چرا که پس از انقلاب چین و در پاکسازی‌های سال ۱۹۶۲ به دست مائو پستش را که معاون نخست وزیر بود از دست داد و به زندان افتاد.

* هشت: از نظر اقتصادی شی دنباله رو سیاست دنگ شیائوپینگ از رهبران این کشور است که درهای اقتصاد را به روی چین باز کرد. در دوره او اقتصاد این کشور تکانی اساسی خورد و فقر زدایی و گسترش اقتصاد چین به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفت و البته موفق هم بود. شی همچنین تصوری از اقتصاد دارد. مشهور است که او می‌خواهد تعداد بیشتری از چینی‌ها ثروتمند باشند.گفته می‌شود که شی به دنبال احیای «رویای چین» است.تحقیقات می‌گویند مقام و منزلتی که چینی‌ها در رسانه‌هایشان برای جینپینگ قائلند را تنها می‌توان با مائو مقایسه کرد. سخنرانی‌های او در چین در میلیون‌ها نسخه به فروش می‌رود و شی فاصله‌ای تا تبدیل شدن به یک رهبر افسانه‌ای ندارد.

کدخبر: ۳۸۸۰۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر