کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۸۱۵
تاریخ خبر:

شیوه محاسبه کارمزد برای معاملات ارزهای دیجیتال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌ اگر به شما بگویند برای هر تراکنش بیت‌کوین باید ۴۴۵هزار تومان کارمزد بدهید، آیا دلتان راضی می‌شود سرمایه‌تان را به بازار ارزهای دیجیتال ببرید؟ در مبادلات بانکی با کارمزدهایی طرف هستیم که شاید چندان به چشم‌مان نیاید. مثلا برای تراکنش کارت به کارت مبالغ کمتر از یک میلیون تنها ۶۰۰تومان کارمزد می‌دهیم و همین موضوع باعث شده کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال به نظرمان خیلی بالا باشد. هر رمزارز بسته به شبکه‌ انتقال، کارمزد متفاوتی دارد. کاربران بازار ارز دیجیتال خودشان تعیین می‌کنند که برای هر تراکنش چقدر کارمزد بدهند.

هرچه مبلغ کارمزد بیشتر باشد، تراکنش در زمان کمتری انجام خواهد شد اما بعضی صرافی‌ها روش دیگری را انتخاب می‌کنند و در آن یک رقم ثابتی را به‌عنوان کارمزد انتقال رمزارز در نظر می‌گیرند تا کاربر مجبور نباشد برای انجام تراکنش سراغ حل معادله دومجهولی هزینه و زمان برود. کارمزد انتقال تنها یکی از کارمزدهایی است که هر یک از کاربران بازار ارزهای دیجیتال پرداخت می‌کنند و هزینه اصلی، کارمزد معاملات در صرافی‌هاست. هر صرافی برای انجام معامله ارز دیجیتال کارمزد مشخصی را هم از فروشنده و هم از خریدار دریافت می‌کند که بسته به سابقه کاربر در آن صرافی بین یک‌دهم تا چهار دهم درصد متغیر است.

برخلاف کارمزد نقل و انتقال رمزارز که مربوط به هزینه‌های کلی شبکه تراکنش‌های بین‌المللی است، درآمد کارمزد معاملات در نهایت به صرافی خواهد رسید. طبیعتا هرچه حجم معاملات یک صرافی بیشتر باشد، درآمد بیشتری نصیبش خواهد شد. یک تخمین کلی نشان می‌دهد دیروز صرافی نوبیتکس حدود یک میلیارد و ۳۶۰میلیون تومان، صرافی والکس حدود ۳۶۰میلیون تومان و صرافی اکسیر حدود ۷۴۰میلیون تومان بابت معاملات ارز دیجیتال کارمزد دریافت کرده‌اند.

به‌طور کلی کسی که بخواهد ارز دیجیتال خود را در صرافی‌های ایرانی بفروشد، باید یک‌مرتبه برای انتقال رمزارز به حساب صرافی، یک مرتبه برای انجام معامله و یک مرتبه دیگر برای برداشت پول نقد به حساب خود کارمزد پرداخت کند. در این گزارش شرایط دریافت کارمزد معاملات و نقل و انتقال ارز دیجیتال را در سه صرافی ایرانی بررسی کرده‌ایم تا ببینیم کاربران هر کدام از این سه صرافی چه مبلغی از معامله را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

کارمزد تراکنش‌ها در صرافی نوبیتکس
بیشترین کارمزد مربوط به خرید و فروش ارز دیجیتال است و مقدار آن بسته به حجم معاملاتی که انجام داده‌اید، متغیر است. برای مثال اگر در یک ماه اخیر کمتر از ۱۰میلیون تومان در صرافی تراکنش داشته باشید، برای هر معامله باید ۳۵صدم درصد کارمزد پرداخت کنید. این مبلغ برای کسانی که آمار تراکنش آنها بین ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان است ۳۰صدم درصد، ۵۰ تا ۱۰۰میلیون ۲۵صدم درصد و بیشتر از ۱۰۰میلیون ۲۰صدم درصد در نظر گرفته شده.

توجه داشته باشید که در صرافی‌های ارز دیجیتال، کارمزد از هر دو طرف معامله دریافت می‌شود. دیروز حدود ۲۲۷میلیارد تومان ارز دیجیتال در این صرافی جابه‌جا شده که اگر هم خریدار و هم فروشنده سه‌دهم درصد و در مجموع شش‌دهم درصد کارمزد پرداخت کرده باشند، حدود یک میلیارد و ۳۶۰میلیون تومان کارمزد نصیب نوبیتکس شده است. این کارمزدها مربوط به خرید و فروش ارز دیجیتال با پول نقد است و کسانی که با تتر معامله می‌کنند کارمزد ثابت پرداخت خواهند کرد.

در این بازارها کارمزد معامله برای میکر یا کسی که سفارش را ارسال کرده ۱۳صدم درصد و برای تیکیر یعنی کسی که سفارش را قبول کرده ۱۵صدم درصد خواهد بود که در هر صورت کمتر از کارمزد معاملات ارز دیجیتال با ریال است. برداشت پول نقد از حساب صرافی نوبیتکس به‌صورت لحظه‌ای انجام نمی‌شود و این صرافی از تراکنش‌های پایا برای پرداخت پول مشتریانش استفاده می‌کند. این صرافی برای برداشت پول از حساب کارمزد جداگانه در نظر گرفته که براساس آن برای مبالغ کمتر از ۴۰۰هزار تومان یک‌درصد کارمزد می‌گیرد و برای مبالغ بالاتر به ازای هر ۵۰میلیون، چهار هزار تومان کارمزد می‌گیرد.

تراکنش‌های واریز پول به حساب صرافی درست مثل تراکنش خرید با کارت بانکی است و کارمزدی ندارد. مبلغ کارمزد واریز و برداشت ارز دیجیتال به حساب صرافی بسته به نوع رمزارز متفاوت و یک رقم ثابت است. این یعنی برای مبالغ کوچک، انجام تراکنش رمزارز صرفه اقتصادی ندارد. واریز ارز دیجیتال به حساب صرافی عموما رایگان است اما بیت‌کوین و تتر شبکه اتریوم از این قائده مستثنا هستند و برای واریز بیت‌کوین باید ۰٫۲هزارم بیت‌کوین معادل ۱۸۰هزار تومان و برای واریز تتر شبکه اتریوم باید ۱۰تتر معادل ۲۵۰هزار تومان کارمزد پرداخت کنید.

کارمزد تراکنش‌ها در صرافی اکسیر
کارمزد معاملات در صرافی اکسیر بسته به سطح کاربری تفاوت زیادی دارد. در این صرافی پنج سطح کاربری در نظر گرفته شده که با گذشت زمان و افزایش حجم تراکنش‌ها سطح کاربری بالاتر می‌رود. در زمان ثبت‌نام همه در سطح کاربری یک هستند و بعد از احراز هویت به سطح دو ارتقا پیدا می‌کنند. برای ارتقا به سطح سه باید یک ماه از زمان احراز هویت بگذرد و هر ماه حداقل ۲۰میلیون تومان تراکنش داشته باشید. سطح چهار کاربرانی هستند که سه ماه از سابقه فعالیتشان گذشته و ماهانه ۱۰۰میلیون تومان تراکنش دارند. کاربران سطح پنج که کمترین کارمزد را پرداخت می‌کنند، شش ماه سابقه فعالیت دارند و ماهی ۳۰۰میلیون تومان ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کنند.

کارمزد معاملات برای سطح یک، چهار دهم درصد در نظر گرفته شده که این رقم هم برای سفارش گذار یا میکر و هم برای پذیرنده سفارش یا تیکر محاسبه می‌شود. برای سطح دو مبلغ کارمزد ۳۵صدم درصدی و برای سطح سه کارمزد ۳۰صدم درصدی در نظر گرفته شده است. در سطح چهار سفارش‌دهنده‌ها ۱۵صدم درصد و سفارش‌پذیران ۲۰صدم درصد کارمزد می‌دهند. در سطح پنج کارمزد سفارش‌دهنده و سفارش‌پذیر به‌ترتیب ۱۰صدم و ۱۵صدم درصد است. این ارقام مربوط به کارمزد معاملات ارز دیجیتال در برابر پول نقد است و بازارهای حرفه‌‌ای که در آن ارز دیجیتال بر مبنای تتر معامله می‌شود کارمزد یکسانی دارند.

در این بازارهای فارغ از اینکه سطح چندم باشد، برای ارسال سفارش پنج‌صدم درصد و برای پذیرش سفارش دیگران یک‌دهم درصد کارمزد پرداخت خواهید کرد. توجه داشته باشید که کارمزد پرداخت شده بر مبنای دارایی خواهد بود که شما دریافت می‌کنید. مثلا در صورت خرید ارز دیجیتال، کارمزد به همان رمزارز و در صورت فروش ارز دیجیتال، کارمزد به ریال دریافت خواهد شد. حجم معاملات انجام شده در صرافی اکسیر، دیروز حدود ۱۰۶میلیارد تومان بود

که اگر کارمزد دریافتی از خریداران و فروشنده‌ها را به‌طور میانگین ۳۵صدم درصد (معادل سطح سه کاربری) در نظر بگیریم، احتمالا هفت‌دهم درصد این رقم به‌عنوان کارمزد نصیب صرافی شده که مبلغ آن به حدود ۷۴۰میلیون تومان می‌رسد. صرافی اکسیر برخلاف دو صرافی دیگر ارقام مشخصی برای تعیین کارمزد واریز و برداشت ارز دیجیتال از حساب کاربری مشخص نکرده و آن را براساس وضعیت شبکه جهانی در نظر گرفته و کاربر می‌تواند به دلخواه خود آن را تغییر دهد. با این کار اگر کارمزد بیشتری بپردازید، تراکنش در زمان کمتری توسط رابط‌های بین‌المللی انجام خواهد شد.

کارمزد تراکنش‌ها در صرافی والکس
کارمزد معاملات در صرافی والکس بسته به میزان فعالیت هر کاربر متغیر است و هرچه تراکنش‌های انجام شده در سه ماه گذشته بیشتر باشد، صرافی تخفیف‌هایی برای کارمزد معاملات در نظر می‌گیرد. در سطح پایه برنزی، کسانی که تراکنش آنها در سه ماه کمتر از ۲۰میلیون تومان باشد، باید بابت هر معامله ۴۰صدم درصد کارمزد پرداخت کنند. کسانی‌که حجم تراکنش‌هایشان در سه ماه بین ۲۰ تا ۵۰میلیون باشد ۲۵صدم درصد، ۵۰ تا ۱۰۰میلیون ۳۰صدم درصد، ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون ۲۵صدم درصد و بیش از ۲۰۰میلیون ۲۰صدم درصد کارمزد پرداخت می‌کنند.

کارمزد معامله از هر دو طرف خریدار و فروشنده دریافت می‌شود و تفاوت اینجاست که خریدار ارز دیجیتال، کارمزد را براساس رمزارز و فروشنده ارز دیجیتال کارمزد را براساس ریال پرداخت خواهد کرد. موقع ارسال سفارش کاربر می‌تواند ببیند کارمزد معامله او چقدر خواهد بود. این کارمزدها برای معاملاتی است که یک طرف آن ریال باشد. یعنی برای مثال پول نقد پرداخت کنید و بیت‌کوین بخرید. معاملاتی که هر دو طرف ارز دیجیتال باشد، کارمزد ثابت و ۲۰صدم درصدی در نظر گرفته شده است. خرید بیت‌کوین با تتر ازجمله این معاملات است.

دیروز حدود ۶۰میلیارد تومان ارز دیجیتال در صرافی والکس خرید و فروش شده که اگر میانگین کارمزد خریدار و فروشنده را سه‌دهم درصد در نظر بگیریم، در مجموع حدود شش‌دهم درصد کارمزد به والکس پرداخت شده که ارزش آن حدود ۳۶۰میلیون تومان است.علاوه بر انجام معاملات، کسانی که بخواهند از حساب خود در صرافی والکس ارز دیجیتال برداشت کنند، باید کارمزد مشخصی را برای انتقال رمزارزها به کیف پول خود پرداخت کنند. البته این کارمزد مربوط به شبکه جهانی انتقال رمزارز است و کل آن نصیب صرافی نخواهد شد. همچنین کارمزد انتقال رمزارز به‌صورت درصدی نیست و هر مبلغی را که بخواهید انتقال دهید باید یک مقدار مشخص کارمزد بپردازید که رقم آن بالاتر از حد تصور است. مثلا برای برداشت بیت‌کوین از حساب صرافی، فارغ از حجم تراکنش باید حدود ۴۴۵هزار تومان کارمزد پرداخت کنید. علاوه بر کارمزد، محدودیت دیگری هم در برداشت ارز دیجیتال از حساب وجود دارد که براساس آن مبلغ انتخابی باید بیشتر از یک مقدار مشخص باشد.

کدخبر: ۴۰۰۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر