کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۴۹۸
تاریخ خبر:

شیوه ارزش‌گذاری سیمکارت‌های رند در بازار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | حراجی سیمکارت‌های رند ایرانسل و همراه اول در روزهای اخیر، یکبار دیگر توجه افکارعمومی را به بازار سیمکارت موبایل جلب کرده‌ است. بعضی‌ها پس از شنیدن قیمت‌هایی مثل ۵۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرشان را به نشانه تعجب تکان می‌دهند و از خودشان یا اطرافیان می‌پرسند چه کسانی خریدار چنین سیمکارت‌هایی هستند و اصلا هدفشان از شرکت در این حراجی‌ها چیست.

اگر شما هم یکی از همین افراد هستید، پس لابد خبر ندارید حراجی سیمکارت‌های رند در تمام دنیا، معمولا به خلق چه داستان‌های شگفت‌انگیزی ختم می‌شود. شاید باور نکنید اما در همین امارات قیمت یک سیمکارت رند به میلیارد دلار محاسبه می‌شود و در ایران افسانه‌هایی درباره وجود سیمکارت‌هایی به ارزش ۹۰ میلیارد تومان وجود دارد. چیزی حدود سه میلیون دلار!

‌حراجی شماره‌های رند همراه اول
آخرین رقم پیشنهادی برای سیمکارت دائمی به شماره ۰۹۱۵۱۱۳۱۳۱۳ تا الان ۵۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. قیمت پایه این شماره ۵۵ میلیون تومان بوده اما پس از حدود سه روز برگزاری حراجی و حداقل ۲۶ پیشنهاد، در حال حاضر قیمت این سیمکارت به ۵۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

رتبه دوم حراجی همراه اول به سیمکارتی با شماره ۰۹۱۳۲۲۲۲۱۲۲ تعلق دارد؛ قیمت پایه آن ۵۵ میلیون تومان بوده که پس از ۲۹ پیشنهاد به ۵۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. هر دو شماره متعلق به شهرستان‌ها هستند. در تهران سیمکارتی با شماره ۰۹۱۲۰۵۷۰۰۰۰ پیشتاز است. قیمت اولیه آن ۱۱۰ میلیون تعیین شده اما حالا پس از حداقل ۳۲ پیشنهاد ارزش آن به ۵۰۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

۱۵کاربر تا الان برای تصاحب این سیمکارت با هم رقابت کرده‌اند. سیمکارت دائمی دیگری با شماره ۰۹۱۲۴۴۱۱۴۴۱ داریم که آخرین پیشنهاد برای آن ۲۸۳ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان بوده است. هشت کاربر سر این سیمکارت دوئل می‌کنند و رقم اولیه را که ۱۲۰ میلیون تومان بوده بیش از دو برابر افزایش داده‌اند.

۱۴ کاربر هم برای خرید شماره ۰۹۱۴۳۰۰۰۰۰۱ رقابت می‌کنند و در فاصله هفت ساعت تا پایان زمان حراجی با حداقل ۳۶ پیشنهاد باعث شده‌اند قیمت پایه ۴۵ میلیون تومان تا ۲۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. مشابه همین اتفاق برای سیمکارت به‌شماره ۰۹۱۱۲۲۹۲۲۲۲ در حال رخ دادن است.

ارزش این سیمکارت پس از دریافت ۳۵ پیشنهاد، از رقم اولیه ۴۵ میلیون تومان به ۲۴۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در فهرست حراجی همراه اول یک سیمکارت با شماره ۰۹۱۸۳۰۷۷۷۷۷ وجود دارد که از نوع دائمی است و با قیمت پایه ۲۸ میلیون تومان قدم به حراجی گذاشته است اما دریافت ۱۸ پیشنهاد توسط هفت نفر باعث شده در فاصله حدود شش ساعت تا پایان مهلت قانونی ارزش این سیمکارت تا ۱۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالا برود.

ارزان‌ترین شماره یعنی ۰۹۱۰۲۱۱۱۱۱۸ کار خود را با رقم پایه ۱۰ میلیون آغاز کرده و فعلا با دریافت ۲۵پیشنهاد از ۱۰ کاربر به ارزش ۵۰ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب همراه اول که قیمت پایه این سیمکارت‌های را روی هم رفته زیر ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کرده، اگر همین الان حراجی را متوقف کند تا رقم‌های پیشنهادی افزایش پیدا نکند، حدود ۲٫۵ میلیارد تومان کاسب می‌شود که پنج برابر بیشتر از رقم پایه است.

حراجی شماره‌های رند ایرانسل
گران‌ترین سیمکارت ایرانسل با شماره ۰۹۳۶۱۱۱۱۱۱۶ با قیمت پایه ۳۰ میلیون تومان وارد فرآیند حراجی شده است اما پس از دریافت ۹۲ پیشنهاد از سوی شش خریدار سفت‌وسخت در نهایت به بالاترین پیشنهاد یعنی ۱۹۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان واگذار شده است. این بالاترین رقم در حراجی ایرانسل است که در ششم دی‌ماه امسال برگزار شده بود.

رتبه دوم گران‌ترین سیمکارت در حراجی ایرانسل به شماره ۰۹۳۵۱۴۰۰۰۰۰ تعلق دارد. این سیمکارت در نهایت ۱۱۲ میلیون تومان فروخته شده در حالی که حراجی با ۴۰ میلیون تومان آغاز شده و فقط چهار نفر بر سر تصاحب آن دوئل کرده‌اند. این چهار نفر حداقل ۴۱ مرتبه رقم را بالا برده‌اند و به‌اصطلاح هیزم در آتش حراجی ریخته‌اند. سومین سیمکارت گرانقیمت در حراجی اخیر ایرانسل شماره ۰۹۰۳۰۳۰۳۰۳۰ است که به بالاترین پیشنهاد دریافتی یعنی قیمت ۹۲ میلیون تومان واگذار شده. قیمت پایه این سیمکارت در لحظه شروع حراجی ۱۵ میلیون تومان بوده و برای تصاحب آن هشت نفر، ۴۸ پیشنهاد ارائه کرده‌اند.

سیمکارتی به شماره ۰۹۳۶۶۶۶۶۶۰۰ در حالی پس از دریافت ۱۶ پیشنهاد از شش نفر به قیمت ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واگذار شده که ایرانسل قیمت پایه آن را ۲۵ میلیون تومان تعیین کرده بود. رتبه بعدی به سیمکارتی با شماره ۰۹۰۲۲۲۲۲۰۲۲ تعلق دارد که با قیمت پایه ۴۰ میلیون تومان قدم به حراجی گذاشته اما در نهایت پس از دریافت هفت پیشنهاد به قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تحویل مشتری شده است.

داستان سیمکارت ۰۹۰۱۱۱۱۲۰۰۰ عجیب است؛ این سیمکارت در آخرین حراجی ایرانسل با قیمت پایه سه میلیون عرضه شده و شش نفر برای آن یکدیگر را به‌خاک و خون کشیده‌اند. در پایان این رقابت نفس‌گیر که به ارائه ۲۶۶ پیشنهاد ختم شده است، قیمت نهایی به ۴۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌رسد. یعنی هر شرکت‌کننده به‌طور متوسط ۴۴ پیشنهاد برای خرید این سیمکارت ارائه داده‌اند و تا آخرین لحظه حاضر نشده‌اند از رقابت انصراف دهند.

رتبه بعدی به سیمکارتی با شماره ۰۹۰۲۱۲۰۰۰۱۲ تعلق دارد؛ ایرانسل قیمت پایه آن را سه میلیون تومان تعیین کرده بود اما در نهایت پس از دریافت ۱۱۵ پیشنهاد، ارائه شده توسط ۱۲ نفر فرد برنده با پیشنهاد ۲۲میلیون تومان موفق می‌شود سیمکارت را تصاحب کند. سیمکارت ۰۹۰۲۴۰۰۰۰۴۴ خیلی زود صاحب جدید خود را شناخته است؛ فقط سه نفر برای آن دوئل کرده‌اند و هر کس تنها یک پشنهاد ارائه کرده. در پایان حراجی قیمت پایه ۱۵ میلیون تومان به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

برای تصاحب سیمکارت ۰۹۰۲۲۲۰۰۲۲۰ پنج نفر دوئل کرد‌ه‌اند و پس از ارائه ۴۷ پیشنهاد که از قیمت پایه پنج میلیون تومان شروع شده، برنده با پیشنهاد ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برنده از زمین خارج شده است. برای خرید سیمکارت ۰۹۰۵۹۹۹۹۹۵۵ دو نفر رقابت کرده‌اند و خیلی مختصر و مفید پنج تا پیشنهاد ارائه داده‌اند. در پایان هم قیمت پایه ۱۰میلیونی به ۱۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. برخلاف این سیمکارت، هشت نفر خیلی سفت‌وسخت دنبال خرید شماره ۰۹۳۵۴۴۰۴۰۴۴ بوده‌اند و پس از ۵۳ پیشنهاد با نرخ ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان برنده رقابت شده‌ است.

قیمت پایه این سیمکارت سه میلیون تومان بوده. دو تا سیمکارت رند با شماره‌های ۰۹۰۱۱۱۳۰۰۰۳ و ۰۹۰۵۰۰۰۱۳۶۰ داشته‌ایم که اولی پس از دریافت پنج پیشنهاد، ۵۵۰ هزار تومان بالاتر از قیمت پایه به برنده حراجی رسیده است. داستان شماره دوم کمی غم‌انگیز است. ایرانسل قیمت پایه آن را چهار میلیون تومان تعیین کرده بود ولی فقط یک نفر برای خرید آن در صف ایستاده و همان یک نفر هم با پیشنهاد چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی در رقابت با خودش برنده شده است. اتفاقا با توجه به شماره قشنگ سیمکارت، احتمالا می‌توان مشتری‌های زیادی برای این سیمکارت پیدا کرد.

قیمت سیمکارت‌های رند در بازار غیررسمی
اگر در سرتان علامت سوال شکل گرفته و از خودتان می‌پرسید چرا این همه آدم با رقم‌های کلان در حراجی‌‌های اپراتورها شرکت‌ می‌کنند، لابد از قیمت سیمکارت‌های رند در بازار غیررسمی سیمکارت خبر ندارید. افسانه‌های زیادی در مورد این بازار وجود دارد. مثلا پارسال خبری درباره فروش یک سیمکارت رند با قیمت ۳۰میلیارد تومان منتشر شد. فروشنده‌ها می‌گویند خرید خط موبایل با پیش‌شماره یک از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و اگر تعداد اعداد رند بیشتر باشد قیمت افزایش پیدا می‌کند. عددها و رقم‌ها تا ۱۲۰ میلیون تومان و ۲۱۵ میلیون تومان برای شماره‌هایی که چند عدد رند دارند پیش می‌رود.

فرآیند قیمت‌گذاری خیلی هم بی‌حساب و کتاب نیست؛ اصطلاحاتی ماند رند آینه‌ای، یا دو تایی، رند پله‌ای، رند هزارتایی، رند معمولی و… سرنوشت سیمکارت را روشن می‌کنند. فروشنده‌ای می‌گوید تعداد شماره‌های خیلی خاص و کاملا رند چندان زیاد نیست. نهایتا پنج تا شش شماره است که قیمت آنها به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان می‌رسد. جفت شدن شماره‌ای مثل هفت عدد یک در کنار هم رقم را به‌شکلی افسانه‌ای بالا می‌برد.

طوری که خیلی از سایت‌های ارزش‌گذاری سیمکارت حاضر نیستند برای آن عدد تعیین کنند و می‌گویند قیمت نامشخص است. فروشنده‌ها ارزش اسمی سیمکارتی با هفت عدد ۲ پشت سر هم را ۹۰ میلیارد و قیمت سیمکارت با هفت عدد ۳ را ۸۰ میلیارد تومان می‌دانند. گران‌ترین سیمکارت‌‌‌های کد چهار، کد پنج، کد شش، کد هفت و کد هشت با جفت شدن حداقل هفت عدد یکسان به ترتیب ارزشی معادل ۵۰، ۴۵، ۴۰، ۲۰ و ۱۵ میلیارد تومان پیدا می‌کند.

فروشنده‌ها می‌گویند با وجود قیمت‌های نجومی و میلیاردی، این سیمکارت‌ها به‌راحتی و در کسری از ثانیه معامله می‌شوند و خریداران آنها، بیشتر شرکت‌های تبلیغاتی و هلدینگ‌های بین‌المللی هستند. سیمکارت ۰۹۱۲ با کد یک از سال ۱۳۷۳ به بازار عرضه شد و در آن زمان ارزش آن به یک میلیون تومان می‌رسید.یکی از کسانی که صاحب سیمکارت رند است می‌گوید فروشنده‌ها شماره‌اش را ۵۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری کرد‌ه‌اند اما پس از گذشت یک‌سال کسی حاضر نشده آن را خریداری کند. گزارش‌هایی هم وجود دارد درباره افرادی که می‌گویند خط رندشان را پنج سال قبل فروخته‌اند با قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان اما الان همان شماره را یک میلیارد تومان در بازار قیمت‌گذاری کرده‌اند.

راهنمای تشخیص شماره رند
پله‌ای‌: این مدل شامل شماره‌هایی می‌شود که حداقل چهار رقم اول یا آخر آنها را اگر دو رقم دو رقم جدا کنیم، رقم یکان یا دهگان آنها برابر باشند و به دو دسته پله‌ای از اول و پله‌ای از آخر تقسیم می‌شوند.
آینه‌ای‌: این نوع رند شامل شماره‌هایی می‌شود که حداقل چهار رقم اول یا آخر شماره به‌صورت قرینه قرار گرفته باشند. مانند: ۵۱ ۱۵ ۰۹۱۲ یا ۴۱ ۱۴ *** ۰۹۱۲ در صورتی که سه رقم اول و آخر شماره نیز قرینه باشند باز هم شماره رند آینه‌ای به‌حساب می‌آید.

ترازویی: به شماره‌هایی که سه رقم ابتدایی شماره با سه رقم انتهایی دقیقا یکسان باشد، رند ترازویی می‌گویند.
ترتیبی: در صورتی که حداقل سه رقم از شماره به‌صورت اعداد پشت سر هم و به ترتیب در ابتدا یا انتهای شماره قرار گیرند به آن رند ترتیبی گویند و به دو مدل ترتیبی از اول و ترتیبی از آخر تقسیم‌بندی می‌شوند.
جفت جفت: شماره‌هایی که در آن اعداد بعد از پیش شماره یا در انتهای شماره به صورت دو رقم، دو رقم یکسان باشد رند جفت جفت می‌گویند. مانند: *** ۸۵ ۸۵ ۰۹۱۲ یا ۲۶ ۲۶ *** ۰۹۱۲ . این نوع شماره‌های رند دارای انواعی مثل جفت جفت اول، جفت جفت از آخر، سه جفت از اول و سه جفت از آخر هستند.

ده دهی: در این نوع رند اعداد تشکیل‌دهنده شماره به‌صورت مضرب‌های ۱۰ یا مضرب‌های ۱۰ در آنها به‌صورت پله‌ای در ابتدا یا انتهای شماره قرار گرفته‌اند.
هزاری و ۱۰ هزاری: همانگونه که از اسم آن مشخص است اعداد به‌صورت هزار، ۱۰ هزار یا مضربی از آن در ابتدا یا انتهای شماره قرار می‌گیرند.
میلیونی: شماره‌هایی که حداقل پنج عدد صفر در آنها وجود داشته باشد، به‌صورت میلیون خوانده می‌شوند و از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند.

تکراری‌: اگر در یک شماره یک عدد به‌صورت مرتب و پشت سر هم تکرار شود به آن رند تکراری می‌گویند. هر چه تعداد تکرار عدد مورد نظر بیشتر باشد، شماره از مرغوبیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
تکرار پیش‌شماره: شماره‌هایی که در ابتدا یا انتهای آنها پیش‌شماره مجددا تکرار می‌شود، به‌دلیل سادگی در به‌خاطر سپردن شماره رند محسوب می‌شوند.

تاریخ تولدی: شماره‌هایی که با یک تاریخ تولد شروع می‌شوند یا به یک تاریخ تولد که معمولا یکی از سال‌های شمسی است، ختم می‌شوند را رند تاریخ تولدی می‌گویند.
متشکل از دو رقم: در صورتی که اعداد شماره، تنها از دو عدد تشکیل شده باشند، دارای قیمت بالایی بوده و رند به حساب می‌آیند.
تکرار دو رقم یکی: اگر چهار رقم اول یا آخر شماره به صورت xxyy باشند این نوع شماره رند را تشکیل می‌دهند.

کدخبر: ۴۳۳۴۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر