کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۴۶۱
تاریخ خبر:

شیشه عمر «استرا» در دست کالدرون!

روزنامه هفت صبح | بررسی سناریوهای جذاب و ترسناک دربی برای استقلال و پرسپولیس. امروز دربی پرحرف و حدیث ۹۰ برگزار می‌شود. دربی‌ای که با صحبت‌های سرمربیان دو تیم در نشست خبری قبل از بازی احتمالا جنجالی‌تر هم خواهد شد. در این مطلب سیر تا پیاز این بازی حساس را بررسی کرده‌ایم. از ترکیب احتمالی دو تیم تا سناریوهای احتمالی!

*** ترکیب احتمالی ‌استقلال: چنگی به دل نمی‌زند
اتفاقاتی که در بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان رخ داد، باعث خواهد شد که استقلال با ترکیب ایده‌آلش وارد دربی نشود. آبی‌ها بهترین هافبک خود یعنی فرشید اسماعیلی و امید اول گلزنی خود یعنی شیخ دیاباته را به دلیل محرومیت و مصدومیت در اختیار ندارند. غیبت این دو نفر اعتماد به نفس استقلالی‌ها را در این دربی به شدت کاهش داده ‌ و آنها امید چندانی به کسب یک نتیجه خوب ندارند چراکه جانشینان این دو بازیکن فاصله زیادی با آنها دارند. این اختلاف سطح حتی ممکن است سیستم بازی استقلال را هم تغییر بدهد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که استراماچونی تیمش را با سیستم ۱-۳-۲-۴ روانه بازی با پرسپولیس خواهد کرد. سیدحسین حسینی در دروازه استقلال خواهد ایستاد. سیاوش یزدانی و محمد دانشگر دو مدافع میانی این تیم خواهند بود. وریا غفوری در دفاع راست و هروویه میلیچ در دفاع چپ بازی خواهند کرد. تغییرات در ترکیب و سیستم استقلال از خط هافبک و هافبک‌های دفاعی آغاز خواهد شد.

علی کریمی و مسعود ریگی در کنار هم و جلوتر از مدافعان بازی خواهند کرد و جلوتر از آنها، آرش رضاوند در مرکز زمین، داریوش شجاعیان در سمت چپ و مهدی قائدی در سمت راست توپ خواهند زد. مرتضی تبریزی هم در نوک حمله استقلال توپ خواهد زد. این ترکیب همانطور که می‌بینید چنگی به دل نمی‌زند و استقلالی‌ها امید چندانی ندارند که این بازیکنان بتوانند از پس رقابت با پرسپولیسی‌ها بربیایند‌اما غیرقابل پیش‌بینی بودن دربی تنها روزنه امید استقلالی‌ها برای موفقیت در این بازی است.

*** سناریوهای ‌استقلال: بازی مرگ و زندگی استراماچونی
آندره‌آ استراماچونی خیلی بدشانس است که دربی تهران علاوه بر حساسیت‌های همیشگی‌اش، ممکن است روی سرنوشت او هم تاثیر بگذارد. تیم او در لیگ نوزدهم هنوز بردی را دشت نکرده و بدون پیروزی به دربی رسیده است. مشکل گل خوردن استقلال در دقایق پایانی بازی‌ها هم هنوز حل نشده و این یکی از ضعف‌های مهم تیم اوست که به نظر می‌رسد با تغییرات پیاپی در خط دفاع، به این زودی‌ها حل نخواهد شد.

تیم او هر سه گل دریافتی را در نیمه دوم خورده و از قضا پرسپولیس هم هر دو گلش را در نیمه دوم به حریفانش زده است. از سوی دیگر استقلال دو مهره مهمش را هم در اختیار ندارد و همین شانس موفقیت این تیم در دربی را به شدت کاهش داده است. استقلال قبل از دربی در رده پانزدهم جدول ایستاده و اگر در این بازی بازنده باشد در همان رتبه عجیب و غریب باقی خواهد ماند. این اتفاقی است که بعید است هوادارانش تحمل کنند و احتمالا در صورت باخت در دربی، شعارهایی از جنس «حیاکن و رهاکن» در استادیوم شنیده خواهد شد.

البته مخاطب اصلی این شعارها مدیران باشگاه استقلال و شخص امیرحسین فتحی خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که او برای فرار از قربانی شدن خود، استراماچونی را قربانی کند اما اگر سرنوشت بازی به شکل دیگری رقم بخورد و استقلال برنده دربی باشد، استرا تبدیل به قهرمان آبی‌ها خواهد شد و فرصت بیشتری برای ساختن تیمش پیدا خواهد کرد. کسب اولین سه امتیاز فصل در دربی، شیرین‌ترین سناریوی ممکن برای استقلالی‌ها و استراماچونی است.

*** ترکیب احتمالی پرسپولیس: هماهنگ و باتجربه
دیروز رسانه‌ها اعلام کردند ‌ سیدجلال حسینی به دلیل مصدومیت به این بازی نخواهد رسید. او اگرچه بازیکن مهمی برای پرسپولیس است اما کالدرون در پست او محمدحسین کنعانی‌زادگان را دارد که در بازی قبل فیکس بازی کرد و خوب ظاهر شد و تک گل پیروزی‌بخش تیمش را هم زد. این مهم‌ترین تغییر در ترکیب پرسپولیس است و در سایر پست‌ها کالدرون می‌تواند ترکیب ایده‌آلش را بچیند.

در خط دروازه علیرضا بیرانوند که از یک محرومیت تقریبا قطعی گریخت، خواهد ایستاد. در دفاع میانی شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان بازی خواهند کرد. محمد نادری که در بازی با صنعت نفت استراحت کرد دوباره به پست دفاع چپ باز خواهد گشت و مهدی شیری مدافع راست پرسپولیس خواهد بود.

چهار هافبک پرسپولیس در این بازی احمد نورالهی، وحید امیری، مهدی ترابی و بشار رسن خواهند بود. در خط حمله هم علی علیپور و جونیور براندائو بازی خواهند کرد. ترکیب پرسپولیس به نسبت استقلال هجومی‌تر به نظر می‌رسد اما مسئله اینجاست که این تیم و ترکیب هنوز فرم ایده‌آل خود را پیدا نکرده است. مضاف بر اینکه دو مهاجم پرسپولیس شروع خوبی نداشته‌اند و هنوز پای‌شان به گلزنی باز نشده است. یک احتمال ضعیف هم وجود دارد و آن این است که کالدرون، به جای جونیور، عالیشاه را در ترکیب اصلی قرار دهد. در این صورت مهدی ترابی به علیپور در خط حمله اضافه خواهد شد.

*** سناریوهای پرسپولیس: یا صدرنشینی یا آغاز اعتراض
دو برد و یک مساوی و حضور در رده پنجم جدول رده‌بندی! ایده‌آل نیست و خیلی هم اطمینان‌بخش نیست اما خیلی بهتر از نتایج استقلال در این فصل است. به خصوص که تنها باخت این تیم هم مقابل تراکتور مدعی و در خانه حریف رقم خورده است. پرسپولیس روی کاغذ شانس بیشتری برای پیروزی در دربی دارد.

برخلاف استراماچونی، کالدرون مشکلی در چیدن ترکیب ایده‌آل خود ندارد و تعویض‌های طلایی هم در آستین دارد. بنابراین، انتظار اینکه پرسپولیس برنده دربی باشد انتظار زیادی نیست. هواداران این تیم با توجه به باخت شهرخودرو و توقف سپاهان، منتظر پیروزی تیم‌شان در دربی هستند تا دوباره به صدر جدول نزدیک شوند.

اما تساوی در دربی هم نتیجه بدی برای پرسپولیس و کالدرون محسوب نمی‌شود و مشکلی برای او به وجود نخواهد آورد. ولی تیم او بعد از دربی، دو بازی سخت دیگر در پیش دارد که می‌تواند تبدیل به پرتگاهی برای او شود. برد در دربی جایگاه کالدرون را تا پایان فصل تثبیت خواهد کرد اما تساوی یا باخت در این بازی، می‌تواند اعتراض هواداران نسبت به او را کلید بزند. فراموش نکنیم که تیم او هنوز خوب بازی نمی‌کند و شباهت چندانی به تیم جذاب و مقتدر برانکو ندارد .

کدخبر: ۲۸۱۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر