کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۱۷۸
تاریخ خبر:

شگفتی پاییزی در بازار موبایل

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ترکیب گوشی‌های پرفروش در بازار موبایل ایران دستخوش تغییر شده است؛ ظاهرا بخشی از خریداران تصمیم گرفته‌اند کلیشه‌های مرسوم را بشکنند و سراغ گوشی‌هایی بروند که الزاما فقط ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شوند.

پردازنده قابل‌اعتماد اسنپدراگون، حافظه‌موقت سریع شش و هشت گیگابایتی، فضای ذخیره‌سازی دست و دلبازانه ۱۲۸ و حتی ۲۵۶ گیگابایتی، دوربین چهارگانه و سه‌گانه، صفحه‌نمایش بزرگتر از شش اینچ، باتری حداقل پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع و اندروید نسخه ۱۱ حداقل انتظارات جدید خریداران ایرانی از یک گوشی موبایل است.

طبعا قیمت چنین موبایلی کف قیمت سه، چهار و پنج میلیون تومان را می‌شکند و به هشت تا ۱۳ میلیون تومان می‌رسد. با هم این فهرست نسبتا بلندبالا را مرور می‌کنیم تا بفهمیم چرا و چطوری به فهرست گوشی‌های پرفروش بازار ایران وارد شده‌اند.

‌آیفون ‌SE 2020 / حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار
iPhone SE 2020 ارزان‌ترین گوشی حال حاضر بازار از برند اپل است. دو سال پیش روانه بازار شده و از نظر طراحی، سخت‌افزار، باتری و صفحه‌نمایش و دوربین همان چیز‌هایی را به ارث برده که دو، سه سال پیش اهمیت داشتند، اما الان تا حدودی از مد افتاده‌اند. پس چرا هنوز در بازار تحویل گرفته می‌شود؟ چون توسط اپل ساخته شده و با سیستم عامل iOS کار می‌کند. در حال حاضر سه رنگ از iPhone SE 2020 در دسترس است؛ سفید، مشکی و قرمز. صفحه‌نمایش ۴.۷ اینچی آن از نوع رتینا است. وزن کل دستگاه به ۱۴۸ گرم می‌رسد و استاندارد IP67 نشان می‌دهد آیفون SE مدل ۲۰۲۰ مقابل پاشش آب و گردوغبار مقاوم است.

حسگر اثرانگشت آن به‌خوبی کار می‌کند. درست مثل دوربین تک‌لنز ۱۲ مگاپیکسل که شاید اندازه دوربین‌های سه‌گانه و چهارگانه سامسونگ و شیائومی پرزرق و برق نباشد، اما هنوز می‌توانید روی عکس‌هایی که با آن می‌گیرید، حساب کنید. ظرفیت باتری iPhone SE 2020 به زحمت تا دو هزار میلی‌آمپر می‌رسد، اما کاملا با توانایی و عملکرد خود گوشی سازگار است. پس خیالتان آسوده، چون روزی یکبار بیشتر به شارژر و آداپتور آن نیازمند نخواهید شد. خبر خوب اینکه باتری از قابلیت شارژسریع ۱۸‌واتی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را با ابزار‌های بدون سیم شارژ کنید.

‌گلکسی ‌A52s 5G / حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار
سامسونگ مدل A52s 5G یک گوشی تازه‌وارد است؛ طراحی آن از گوشی‌های نسل جدید Galaxy S21 وام گرفته‌ و سخت‌افزار کاملا قابل اعتمادی دارد. مهمترین بخش از مغز متفکر آن را یک تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G تشکیل می‌دهد. این تراشه را با معماری شش نانومتری طراحی کرده‌اند و با نسل پنجم اینترنت موبایل سازگار است.

دو نسخه از آن در بازار وجود دارد که اولی به هشت گیگابایت رم و دومی به شش گیگابایت رم مجهز است، اما مدلی در لیست پرفروش‌های بازار قرار گرفته که ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و با هشت گیگابایت حافظه‌موقت کار می‌کند. این مسئله می‌تواند نشان دهد اگر مردم مطمئن باشند محصول خوبی در اختیار خواهند داشت، حاضر هستند برای به‌دست آوردنش سر کیسه را شل کنند.
وزن گلکسی A52s 5G به ۱۸۹ گرم می‌رسد.

از این بابت باید خدا را شاکر باشیم، چون نسل اول گوشی‌های سازگار با نسل پنجم اینترنت موبایل همگی بالای ۲۰۰ گرم وزن داشتند و حمل‌ونقل آنها کار طاقت‌فرسایی بود. با وجود کاهش وزن، گلکسی A52s 5G همچنان یک گوشی بزرگ است؛ ارتفاع آن به ۱۶۰ میلیمتر می‌رسد. عرض آن معادل ۷۵ میلیمتر است و ضخامت آن به ۸.۴ میلیمتر می‌رسد.

برای کاهش هزینه تمام‌شده، بخشی از بدنه را با پلاستیک ساخته‌اند، اما قاب جلویی که مداوم با آن سروکار دارید، شیشه‌ای است. گواهینامهIP67 نشان می‌دهد گوشی برابر گردوغبار و آب تا عمق یک متر و به‌مدت ۳۰ دقیقه دوام می‌آورد. صفحه‌نمایش امتیاز مثبت زیادی برای گلکسی A52s 5G به ارمغان می‌آورد، چون از نوع سوپر AMOLED ساخته شده، اندازه‌اش به ۶.۵ اینچ می‌رسد، با تراکم پیکسلی ۴۰۵ppi کار می‌کند و نسبت نمایشگر به بدنه روی آن ۸۵‌درصد است.

گوشی سامسونگ Galaxy A52s 5G، به دوربین چهارگانه مجهز است؛ تشکیل شده از حسگر اصلی ۶۴ مگاپیکسلی از نوع عریض، در کنار حسگر فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی، حسگر ماکرو پنج مگاپیکسلی و حسگر پنج مگاپیکسل عمق. عکس‌های سلفی را باید با یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی بگیرید. اندروید ۱۱، باتری چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژسریع ۲۵ وات از دیگر نقاط مثبت Galaxy A52s 5G هستند.

شیائومی Poco F35G / هشت میلیون و ۹۰۰ هزار
Poco F3 5G از نظر ظاهری کاملا اغراق‌آمیز است. این مسئله را در سروشکل متفاوت لنز دوربین می‌توانید مشاهده کنید. سه‌حسگر دوربین با این روش طوری کنار هم قرار گرفته‌اند که انگار قرار است کار خارق‌العاده‌ای مرتکب شوند، اما حسگر ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، حسگر هشت مگاپیکسلی فوق‌عریض و حسگر عمق پنج مگاپیکسلی در عمل آنقدر که نشان می‌دهند دقیق نیستند.

دوربین ۲۰ مگاپیکسلی سلفی هم وضعیت مشابهی دارد. در عوض این بلاهت ناخواسته، Xiaomi POCO F3 5G قد و بالای رعنایی دارد. ارتفاع آن به ۱۶۴ میلیمتر، عرض آن به ۷۶ میلیمتر و ضخامت آن به ۷.۸ میلیمتر (ان‌شاءالله یادتان هست که ضخامت گوشی‌های سامسونگ حداقل یک میلیمتر بیشتر است؟) می‌رسد. وزن آن ۱۹۶‌گرم است و قاب جلو و عقب را از جنس شیشه ساخته‌اند.

Poco F3 5G گواهی IP53 دارد؛ یعنی مقاوم نفوذ گرد و غبار و پاشش قطرات آب مقاوم است. سخت‌افزار آن را اسنپدراگون ۸۷۰ با معماری هفت نانومتری، شش گیگابایت حافظه‌موقت و پردازنده گرافیکی Adreno 650 تشکیل می‌دهد. صفحه‌نمایش ۶.۶ اینچی، با کیفیت تمام HD و تراکم پیکسلی ۳۹۶ppi که ۸۶‌درصد از کل قاب رویی را گرفته و قادر است با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز کار کند، برای بازی ایده‌آل خواهد بود. باتری چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هم در این مورد کمک شایانی به کاربر می‌کند، به‌خصوص اگر بدانیم می‌توان با شارژسریع ۳۳ وات باتری را در عرض ۵۲ دقیقه به‌طور کامل شارژ کرد.

‌گلکسی S20FE 5G / حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار
گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE را می‌توان در دو نسخه سازگار با ۵G و ۴G خریداری کرد. دست‌تان باز است که حافظه‌موقت گوشی را شش یا هشت گیگابایت انتخاب کنید و فضای ذخیره‌سازی را حداقل ۱۲۸ گیگابایت و حداکثر ۲۵۶ گیگابایت در نظر بگیرید. به این ترتیب کف قیمت Galaxy S20 FE در بازار ایران به ۱۱ میلیون تومان و سقف قیمت آن ممکن است به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد.

این وسط مدلی به فهرست گوشی‌های پرفروش موبایل در پاییز ۱۴۰۰راه پیدا کرده است که با هشت گیگابایت حافظه موقت و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قدم به میدان رقابت گذاشته و امکان پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت موبایل را دارد.گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE تنوع رنگ زیادی دارد؛ از سبز دریایی گرفته تا آبی کبود و یاسی و بنفش روشن.

در نگاه اول با یک گوشی روبه‌رو هستیم که ۱۶۰ میلیمتر ارتفاع، ۷۵ میلیمتر عرض و ۸.۵ میلیمتر ضخامت دارد. وزن آن به ۱۹۰ گرم می‌رسد و بدنه آن را از جنس پلاستیک ساخته‌اند. البته فریم آن هنوز آلومینیومی است. گواهینامه IP68 به صاحب گوشی اطمینان می‌دهد Galaxy S20 FE به‌مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متری آب آسیب نمی‌بیند.

Galaxy S20 FE 5G با پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ که با معماری هفت نانومتری ساخته شده است کار می‌کند. در کنار این تراشه، هشت گیگابایت حافظه‌موقت به‌چشم می‌خورد و GPU از نوع Adreno 650 کمک می‌کند تا بازی‌ها با‌کیفیت بهتری اجرا شوند. نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع Super AMOLED که ۸۵‌درصد از قاب گوشی را اشغال کرده، یکی دیگر از نقاط قوت کارنامه Galaxy S20 FE است. در قاب پشتی یک دوربین سه‌گانه وجود دارد.

حسگر اصلی از نوع عریض و با دقت ۱۲ مگاپیکسل انتخاب شده و در کنار آن حسگر هشت مگاپیکسلی تله‌فوتو و حسگر فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی به‌چشم می‌خورد. عکس‌های سلفی را هم باید با دوربین ۳۲ مگاپیکسلی ذخیره کنید. باتری چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، قابلیت شارژسریع ۲۵ وات، امکان شارژ بی‌سیم با توان ۱۵ وات و قابلیت شارژ معکوس با توان ۴.۵ وات، دیگر مزایا و سجایای Galaxy S20 FE 5G هستند.

‌شیائومی ‌Mi 11 Lite / هشت میلیون و ۳۰۰ هزار
گوشی شیائومی Mi 11 لایت ارزان‌ترین گوشی این فهرست است، اما چه از نظر فنی و چه از نظر ظاهری توانایی سرشاخ شدن با قوی‌ترین عضو گروه را دارد. مغز متفکر آن را یک تراشه اسنپدراگون ۷۳۲G با معماری هشت نانومتری تشکیل می‌دهد که در کنار خود هشت گیگابایت حافظه‌موقت را دارد. پردازنده گرافیکی Adreno 618 را هم در بقیه گوشی‌ها دیده‌ایم. اندازه صفحه نمایش Mi 11 Lite به ۶.۵ اینچ می‌رسد و با دقت تمام HD و تراکم پیکسلی ۴۰۲ppi کار می‌کند. این صفحه طبق مد روز بازار ۸۵‌درصد از کل قاب رویی را پوشانده است.

گوشی Mi 11 Lite به دوربین سه‌گانه مجهز شده؛ حسگر اصلی ۶۴ مگاپیکسلی از نوع عریض، حسگر فوق‌عریض هشت مگاپیکسلی و حسگر پنج مگاپیکسلی از نوع ماکرو این مجموعه را تشکیل می‌دهند و عکس‌های سلفی را باید با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی از نوع عریض گرفت. باتری چهار هزار و ۲۵۰ میلی‌آمپر هم به قابلیت شارژ‌سریع ۳۳ وات مجهز است.

از نظر ظاهری هم شیائومی Mi 11 Lite را باید به‌خاطر ضخامت کم ۶.۸ میلیمتری بیشتر از بقیه رقبا دوست داشت. ارتفاع این گوشی معادل ۱۶۰ میلیمتر و عرض آن معادل ۷۶ میلیمتر است. وزن آن هم از ۱۵۷ گرم تجاوز نمی‌کند. فقط می‌ماند یک عیب که ناتوانی در پشتیبانی از اینترنت ۵G خواهد بود. برای رفع این مشکل می‌توان با پرداخت یک میلیون تومان پول بیشتر، مدل Mi 11 Lite 5G را بخرید.

‌سامسونگ گلکسی A72 /
‌۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار
سامسونگ گلکسی A72 می‌توانست جایی در این فهرست نداشته باشد. چیزی که باعث می‌شود این گوشی را جدی نگیریم (حداقل در ابتدای کار) بلاتکلیفی‌ای است که در طراحی آن دیده می‌شود. بخشی از قیافه و ژنتیک S21 را می‌توان در A72 دید، اما ۱۶۵ میلیمتر ارتفاع، ۷۷.۵ میلیمتر عرض و ۸.۵ میلیمتر ضخامت به اضافه ۲۰۳ گرم وزن، کلی امتیاز منفی در کارنامه Galaxy A72 ثبت می‌کنند.

با این حال بعضی‌ها حاضر هستند چشم‌هایشان را روی این نقطه ضعف ببندند و روی باقی ویژگی‌های مثبت گلکسی A72 متمرکز شوند؛ چیز‌هایی مثل پردازنده اسنپدراگون ۷۲۰G با معماری هشت نانومتری، هشت گیگابایت حافظه‌موقت، گواهینامه IP67، صفحه نمایش ۶.۷ اینچی سوپر AMOLED و مجموعه دوربین چهارگانه ۶۴ مگاپیکسلی.

Galaxy A72 همچنین به باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که می‌توان آن را با قابلیت شارژسریع ۲۵ وات پر کرد. اندروید جدید نسخه ۱۱ و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم می‌توانند از عوامل پرفروش بودن گلکسی A72 باشند. اگرچه در نهایت ناتوانی در امکان پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت موبایل ضربه نهایی را به این گوشی وارد می‌کند و باعث می‌شود توصیه کنیم یا آن را از فهرست خریدتان خط بزنید یا با کلی بدبختی دنبال نسخه نایاب ۵G از Galaxy A72 بگردید.

کدخبر: ۴۲۸۱۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر