کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۷۹
تاریخ خبر:

شگرد عجیب تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای ‌فارسی‌زبان

روزنامه هفت صبح | اتفاق عجیب و ترسناکی در حال رخ دادن است که برای درک اهمیت آن باید چند دقیقه جلوی یک شبکه‌ ماهواره‌ای فارسی‌زبان بنشینید. یکی از همین شبکه‌هایی که فیلم‌ها و سریال‌های داخلی را کش می‌روند و باکیفیت بد و فاجعه‌بار پخش می‌کنند. با اینکه همه می‌دانیم دزدی فیلم و سریال کار بدی است اما اتفاق نگران‌کننده چیز دیگری است.

تقریبا یک بچه پنج‌ساله هم متوجه می‌شود، هدف اصلی چنین شبکه‌هایی نمایش فیلم و سریال نیست و آنها در اصل قصد دارند انواع محصولات بنجل را به خورد مخاطبان ایرانی بدهند؛ چیزهایی مثل کرم‌های جوان‌کننده پوست، سرم‌های ضدریزش یا سفیدی مو و حتی قرص‌های لاغری و چاقی.

یکی دو سال پیش منصرف‌کردن افراد از خرید این محصولات غیراستاندارد و بدون تاییدیه از نهادهای نظارتی کار سختی نبود و بیشتر مخاطبان وقتی این تبلیغات را می‌دیدند با دیده شک و تردید به آن نگاه می‌کردند و متوجه می‌شدند، اعتماد کردن به چنین چیزهایی ساده نیست. بنابراین فروشندگان راهی نداشتند جز اینکه علاوه بر پرداخت هزینه بابت تبلیغات سطح‌ پایین شبکه‌های ماهوا‌ره‌ای، مزخرفاتشان را در قالب پیامک‌های انبوه یا با استفاده از بروشورهای زشت به مشتری‌های ساده و زودباور قالب کنند.

ولی به‌نظر می‌رسد این روزها همان فروشنده‌‌ها و همان محصولات مسیری تازه پیدا کرده‌اند. شاید بگویید به‌عنوان مدیر صداوسیما به شبکه‌های ماهواره‌ای دسترسی ندارید اما اگر چند دقیقه پای یکی از شبکه‌های تلویزیون خودمان بنشینید قطعا می‌توانید ببینید فروشنده‌های کرم‌های جوان‌کننده، سرم‌های ضدریزش یا سفیدی مو و قرص‌های چاقی و لاغری همین حالا دارند در تلویزیون ایران به‌عنوان اسپانسر یا تبلیغ محصولات خود را معرفی می‌کنند.

فرقی نمی‌کند پای کدام شبکه صداو‌سیما نشسته باشید یا این کار را در کدام ساعت از روز انجام دهید؛ به‌هرحال یک بازاریاب چرب‌زبان با کت‌و‌شلوار اتوکشیده در یکی از برنامه‌های صبحگاهی و عصرگاهی حاضر است و تند و تند حرف می‌زند. در طرف دیگر مجری با قیافه‌ای متعجب به دهان او چشم دوخته و نهایتا سوال‌هایی می‌پرسد تا اظهارات او را تایید کند.

به‌عنوان مدیر صدا و سیما می‌توانید توجیه بیاورید و بگویید چون هزینه ساخت و تامین بودجه برنامه‌ها قرار است این شکلی تامین شود، دنبال چک کردن مجوز ساخت یا بررسی صحت ادعاهای مطرح شده در این برنامه‌ها نیستید. اما بهتر است بدانید به‌لطف همین مماشات، معذوریت، سیاست یا هر چیزی که شما اسمش را می‌گذارید، فروشند‌ه‌های کرم‌های جوان‌کننده، سرم‌های ضدریزش یا سفیدی مو و قرص‌های چاقی و لاغری بریده همین تبلیغات خود در تلویزیون ایران را در قالب یک فایل تصویری به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌برند و پخش می‌کنند و این‌طوری برای خودشان پیش مخاطب از همه جا بی‌خبر ارزش و اعتبار کسب می‌کنند.

کدخبر: ۳۸۶۵۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر