کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۰۱۳
تاریخ خبر:

شکست سنگین ابوالفتح صحاف‌ از ‌بزرگ‌آقا

روزنامه هفت صبح، ساعد برقی | این جبر زمانه است؛ اینکه افسانه‌های یک نسل در پای محبوب‌های نسل بعد از پا دربیایند. ما که با ابوالفتح صحاف و رضا تفنگچی و ماجراهایشان بزرگ شده بودیم، ما که دیالوگ ابوالفتح و جیران را در تنهایی خود زمزمه می‌کردیم حالا باید ببینیم که نسل جدید چگونه این افسانه‌ها را به باد فراموشی می‌سپارند.

در نظرسنجی سینماتیکت برای انتخاب بهترین سریال‌ها در دور سوم سریال جاودانه هزاردستان رویاروی شهرزاد قرار گرفت. هردو بافت تاریخی دارند. هزاردستان به سال‌های ابتدایی دوره پهلوی می‌پردازد و فلاش‌بک‌هایی به دوران انقلاب مشروطه و اواخر دوره قاجار و شهرزاد ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد را پی می‌گیرد. هردو بسیار محبوب.

اولی را علی حاتمی ساخته و دومی را جانشین شایسته او؛ یعنی حسن فتحی. اولی سریالی تلویزیونی با یک پیش‌تولید غول‌آسا که دیگر در تلویزیون ایران تکرار نشد و دومی کاری از بخش خصوصی و در شبکه توزیع دی‌وی‌دی‌ها و پخش در وی‌اودی‌ها.

حالا در رقابت زودهنگام این دو سریال مخاطبان سایت سینماتیکت با اختلاف زیاد رای به شهرزاد داده‌اند و دل همه نوستالژی‌بازانی را که هر عصر جمعه با صدای موسیقی جادویی مرتضی حنانه پای تلویزیون‌های ۲۱اینچ خود میخکوب می‌شدند شکسته‌اند. این شاید جبر زمانه باشد؛ شکست ابوالفتح صحاف، مبارز عاشق‌پیشه کمیته مجازات در مقابل بزرگ‌آقا مرد متنفذ و پشت‌پرده تهران دهه ۳۰ و داستانش با پسر یاغی و عروس‌های زیبایش.

در نظرسنجی سینماتیکت تا به امروز به‌جز هزاردستان، سریال‌هایی مثل روزی روزگاری (به نظر نگارنده بزرگ‌ترین و بهترین دستاورد تاریخ تلویزیون)، ‌وضعیت سفید،‌ مختارنامه، کوچک جنگلی،‌ سربداران و روزگار قریب هم طبق نظر مخاطبان جوان این سایت از گردونه رقابت خارج شده‌اند و مدعیان فعلا سریال‌هایی مثل پدرسالار، خانه سبز،‌ شهرزاد و مدار صفر درجه هستند. به‌هرحال این را گفتیم که شکست ۷۶ به ۲۴ هزاردستان از شهرزاد قلب ما را شکست و یادمان آورد که: «‌عموجان داری پیر می‌شوی!»

کدخبر: ۳۶۶۰۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    نکته جالب هنر نمایی بی نظیر استاد نصیریا ن عزیز در هر دو اثر است. ایشان تنها بازم انده از نسل بازیگران بی تکرار تاتر و سین مای ایران هستند که خدا را شکر همچنان در صحنه حضور دارند و همچون خورشید می درخشند .