کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۲۸۶
تاریخ خبر:

شکست‌ سنگین دیجی‌ کالا از دلالان آمازون

روزنامه هفت صبح ، احمدرضا نجفی | مقایسه قیمت چند محصول در فروشگاه‌ دیجی‌کالا و آمازون نشان می‌دهد با وجود قیمت بالای دلار، هزینه‌های ارسال، هزینه‌های گمرک، سود و کارمزد سایت‌های واسطه و … باز هم در مواردی خرید از فروشگاه آمریکایی به‌صرفه‌تر است.

‌خریدن کالای اصل از فروشگاه معتبر و بین‌المللی مثل آمازون احتمالا یک رویا برای آنهایی که دنبال کالاهای برند هستند به حساب می‌آید. احتمالا با آمازون آشنا هستید؛ همان فروشگاه بین‌المللی که بزرگترین فروشگاه اینترنتی در دنیا است و محصولاتش را به تمام نقاط جهان می‌فرستد. از آنجا که این شرکت آمریکایی است، طبیعتا امکان خرید و دریافت کالا از آن برای ما ایرانی‌ها وجود ندارد. اما اینجا آخر خط نیست! خیلی‌ها برای خرید کالا از آمازون، دست به دامن دوست و آشنا که به سفر خارجه می‌روند شده و از آنها می‌خواهند در مدت سفر برایشان کالای مورد نظر را از آمازون خریداری کنند و در راه برگشت به ایران بیاورند.

حالا ما که هیچ‌کدام از دوستان و آشنایانمان قصد سفر خارجه در عصر گرانی دلار ندارند، چه کنیم؟ یکی از راه‌های چاره استفاده از سایت‌های واسطه خرید از آمازون است. این‌ سایت‌ها کالای مورد نظرتان را برایتان سفارش می‌دهند و راهی ایران می‌کنند. به طرز جالبی شما در فرآیند ثبت سفارش و خرید از فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی حتی یک‌دلار هم خرج نمی‌کنید و همه هزینه‌ها به ریال است. وقتی نگاهی به قیمت‌ها بیندازیم، می‌بینیم خرید از آمازون حتی از لحاظ اقتصادی هم به‌‌ صرفه‌تر است.

طوری که در مورد خیلی از محصولات، اگر هزینه‌های خرید، ثبت سفارش، ارسال از آمریکا به ایران، هزینه‌های گمرک، کارمزد و سود شرکت واسطه را روی هم بگذاریم، باز در مواردی قیمت تمام‌شده همان محصول برایمان کمتر از قیمت آن کالا در صورت خرید از دیجی‌کالا یا فروشنده‌هایی خواهد بود که تحت عنوان مارکت‌پلیس با آنها همکاری می‌کنند. این اختلاف قیمت گاهی ممکن است چشمگیر باشد! در این گزارش سراغ چند محصولی رفتیم که خرید آنها از آمازون با همه هزینه‌های جانبی، از دیجی‌کالا ارزان‌تر تمام می‌شود.

*** مایکروسافت Surface / اختلاف ۱٫۶ میلیونی
یکی از موارد عجیب، لپ‌تاپ‌های مایکروسافت Surface Book 2 است. این لپ‌تاپ آمریکایی مثل همتایانش همگام با افزایش قیمت دلار، به شکل نجومی ‌گران شد. حالا دیجی‌کالا لپ‌تاپ سورفیس ۱۳٫۵اینچ با پردازنده اینتل Core i5 و ظرفیت حافظه داخلی ۲۵۶گیگابایت و حافظه RAM هشت‌گیگابایتی را ۲۲میلیون تومان می‌فروشد. شاید دیجی‌کالا را در گرانی دلار بی‌تقصیر بدانید، اما باید بگویم اگر همین لپ‌تاپ را از سایت‌های واسطه آمازون خرید کنید، با وجود هزینه‌های بالای گمرکی و هزینه‌های ارسال و گارانتی، قیمت آن ۲۰میلیون و ۳۴۲ هزار تومان تمام می‌شود.

*** ذخیره‌ساز تحت شبکه کیونپ / اختلاف ۹ میلیونی
احتمالا پیش خودتان بگویید همه محصولاتی که پیدا کردیم وزن کمی ‌دارند و برای همین ارسال آنها از آمریکا به ایران خرج زیادی ندارد، اما وقتی سراغ محصولات سنگین‌وزن هم برویم، وضعیت به همان شکل است. نمونه‌اش ذخیره‌ساز تحت شبکه QNAP است که حدود ۲۸کیلوگرم وزن دارد. دیجی‌کالا این محصول را با قیمت نجومی ‌۱۱۹میلیون تومان می‌فروشد، در‌حالی‌که اگر سری به آمازون بزنید قیمت آن شش‌هزار و ۷۰۰دلار معادل ۸۰میلیون است. حتی با احتساب هزینه‌های گارانتی سرسام‌آور ارسال این محصول، قیمت آن به ۱۱۰ میلیون می‌رسد که ۹میلیون کمتر از قیمت دیجی‌کالا است.

*** اپل‌واچ ۴۴میلی‌متری با بند فلزی / اختلاف ۲٫۹میلیونی
شاید بگویید دیجی‌کالا با اعمال تخفیف‌ها محصولات را زیر قیمت آمازون می‌فروشد و به همین‌خاطر خرید از دیجی‌کالا همچنان به‌صرفه است، اما باید بگویم این تخفیف‌ها همیشگی نیستند. برای مثال اگر مشخصات اپل‌واچ را به بند فلزی و صفحه ۴۴میلی‌متری تغییر دهیم، می‌بینیم دیگر خبری از تخفیف‌های دیجی‌کالا نیست. طوری که سفارش این محصول از آمازون با همه هزینه‌های جانبی حدود ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرج دارد و با این وجود دیجی‌کالا این محصول را با قیمت حدود ۱۵میلیون تومان می‌فروشد.

‌*** هارد داخلی SSD سامسونگ / اختلاف ۳٫۲میلیونی
یکی از ساده‌ترین موارد اختلافی که پیدا کردیم، مربوط به ‌هارد SSD سامسونگ با ظرفیت دوترابایت است. دیجی‌کالا این محصول را هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌فروشد و معلوم نیست کالایی که برایتان می‌فرستد ساخت کجاست. شاید باور نکنید، اما می‌توانید با نصف این قیمت یعنی چهارمیلیون و ۳۵۰هزار تومان اصل جنس را از آمازون بخرید. سایت‌های واسطه خرید از آمازون این محصول را برایتان خریداری کرده و به آدرس منزلتان می‌فرستند. با وجود هزینه‌های ارسال، گمرک و سود و کارمزد واسطه، همچنان خرید از آمازون به صرفه‌تر است.

کدخبر: ۲۷۳۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر