کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۷۷۳
تاریخ خبر:

شکست‌های پی‌درپی شبکه ۲ در‌ساخت برنامه صبحگاهی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | برنامه صبحگاهی شبکه دو، بعد از ۶۰ قسمت به پایان رسید. این چهارمین برنامه‌ صبحگاهی است که در سه سال اخیر ناموفق از آنتن بیرون می‌رود. برنامه صبحگاهی «ایران و آفتاب»، چهارشنبه، سوم مهر به پایان رسید و شبکه دو در حال حاضر برنامه صبحگاهی ندارد. این برنامه در ۶۰ قسمتی که روی آنتن بود، هویت خاصی نداشت.

چندبار مجری‌هایش را تغییر داد و نهایتا آنطور که باید نتوانست به برنامه جریان‌سازی تبدیل شود و اسمش را سر زبان‌ها بیندازد. «ایران و آفتاب» چهارمین برنامه‌ صبحگاهی‌ است که در سه سال اخیر از این شبکه روی آنتن می‌رود و بعد از مدتی کوتاه تعطیل می‌شود. حالا دیگر می‌توانیم صراحتا بگوییم که شبکه دو در ساخت برنامه‌ صبحگاهی موفقیتی ندارد و هربار بعد از گذشت چند ماه به در بسته می‌خورد و برنامه‌ها را تعطیل می‌کند.

*** عدم ثبات در برنامه صبحگاهی
شبکه دو درحالی به صورت مداوم درحال تغییر برندهای صبحگاهی است که شبکه‌های یک و سه در این زمینه به برندهای خاصی رسیده‌اند و سعی می‌کنند آنها را حفظ کنند. شبکه یک از سال‌ها پیش «صبح بخیر ایران» را روی آنتن دارد. در این مدت فقط یک‌بار به فکر تغییر آن افتاد و باز هم مجددا به سمت همین برند رفت. شبکه سه از سال ۹۵ تا ۹۷ «حالا خورشید» پخش می‌کرد و از شش ماه پیش هم «سلام صبح بخیر» را روی آنتن فرستاده که پخش آن کماکان ادامه دارد.

شبکه دو برخلاف این دو شبکه، از سال ۹۵ تا الان، چهار برنامه صبحگاهی روی آنتن فرستاده. آذر سال ۹۵ برنامه صبحگاهی «باصبح» را داشت. آذر ۹۶ آنتن‌اش را در اختیار برنامه صبحگاهی «مثبت دو» گذاشت و از تیر تا آذر ۹۷ هم «از فراز الوند» از این شبکه پخش می‌شد. اوایل تیر پخش «ایران و آفتاب» را شروع کرد و حالا هم بعد از ۶۰قسمت، آن را به پایان رسانده است!

*** تغییر مداوم مجری‌ها
مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت «ایران و آفتاب» نداشتن هویت مشخص بود. این برنامه به لحاظ مجری، دکور، آیتم‌ها و محتوای برنامه هویت خاصی نداشت و درواقع مخاطبان نمی‌دانستند با چه‌جور برنامه‌ای روبه‌رو هستند. ۶۰قسمت روی آنتن بود اما در این مدت، چند بار مجری‌هایش را تغییر داد.

ابتدا نجمه جودکی، به عنوان مجری در این شبکه فعالیت می‌کرد. بعد از مدتی، بدون هیچ اطلاع‌رسانی خاصی، جودکی کنار رفت و محمدرضا یزدان‌پرست، در جایگاه اجرا نشست. چند وقت بعد، او هم از اجرا انصراف داد و محمدحسین هاشمی، خودش را به عنوان مجری برنامه معرفی کرد و تا پایان هم مجری برنامه بود. عدم ثبات مجری‌ها باعث شد مخاطبان نتوانند ارتباط خاصی با آن برقرار کنند.

*** ضعف دکور و جذابیت‌های بصری
البته مشکل فراتر از تغییر مداوم مجری‌ها بود. این برنامه به لحاظ بصری هم اشتیاقی برنمی‌انگیخت. در دکوری روباز اجرا می‌شد و در طول برنامه،بدون هیچ دلیل خاصی مدام شاهد پخش نماهایی از کوه و آسمان و … بودیم. مجری‌ها وسط آفتاب روی صندلی می‌نشستند و دکور برنامه نه رنگ‌آمیزی مشخصی داشت و نه به لحاظ جذابیت بصری طوری بود که مخاطبان در نگاه اول به تماشای آن ترغیب شوند تا شاید بتوانند به محتوای آن توجهی نشان دهند.

*** نداشتن برگ برنده
مسئله دیگر این بود که «ایران و آفتاب» در مدت ۶۰روزی که روی آنتن بود، هیچگاه جریان ساز نشد. نه سوژه‌هایش رسانه‌ای شدند، نه حاشیه‌ای پیرامون آن به وجود آمد و نه آیتم ویژه یا محتوایی متفاوت از سایر شبکه‌ها داشت. درست مثل تمام برنامه‌های صبحگاهی، مهمان‌های روتین دعوت می‌کرد، بخشی برای ایرانگردی داشت و نهایتا یک یا چند آیتم طنز و…!

خب در این صورت چرا باید مخاطبان از برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های دیگر دست بکشند و آن را انتخاب کنند؟ به‌هرحال هر برنامه صبحگاهی برای اینکه مورد توجه قرار بگیرد نیاز به یک برگ برنده دارد که به این راحتی به دست نمی‌آید. متاسفانه از ابتدا تا انتهای برنامه، برگ برنده خاصی وجود نداشت و همین هم باعث شد که خیلی‌ها حتی نام آن را هم نشنیده باشند.

*** به دنبال برنامه صبحگاهی جدید؟
محمدحسین هاشمی، مجری برنامه «ایران و آفتاب» در آخرین قسمت برنامه گفت فصل اول آن به پایان رسیده و بعد هم از تمام عوامل و دست‌اندرکاران تشکر کرد. در پایان هم گفت که احتمال دارد برنامه باز هم ادامه پیدا کند اما خبر قطعی درباره ادامه آن نداد. درست مثل زمانی که برنامه‌های «با صبح»، «مثبت دو» و «از فراز الوند» به پایان رسید و در هر سه مورد، مجری‌ها وعده دادند که برنامه از سر گرفته می‌شود و نشد! از دیروز، شبکه دو برنامه صبحگاهی خاصی ندارد و به جای آن، برنامه «چلچله» را روی آنتن فرستاده و اول صبح برای مخاطبان، موسیقی پخش می‌کند. آیا باز هم شبکه دو به دنبال شروع یک برنامه صبحگاهی جدید با برندی متفاوت است؟

کدخبر: ۲۸۲۷۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر