کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۲۹۳
تاریخ خبر:

شوی جنجالی عصر جدید در شب تخطی علیخانی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزون | برنامه عصر جدید به اندازه کافی جذابیت دارد؛ با این حال سازندگان دنبال تمهیداتی هستند تا هر بار به برنامه رنگی تازه ببخشند. نمونه متاخر آن را یک‌شنبه شب شاهد بودیم؛ جایی که یکی از تماشاچی‌ها با دعوت مجری روی صحنه حاضر شد و ترانه‌ای از آرتوش خواند و با مجوز خود احسان علیخانی به مرحله بعدی راه یافت. آنچه در عصر جدید رقم خورد و جذاب و سرگرم کننده بود، اما پشت آن چند نکته دیگر هم وجود دارد. گزارش هفت صبح از این اتفاق را بخوانید.

‌مورد اول|مردی به نام هومن
احتمالا اصل ماجرا را می‌دانید یا بریده عصر جدید را دیده‌اید. در میانه اجراها، احسان علیخانی تماشاچیان را دعوت به یک چالش کرد. چند نفر دست خود را برای خوانندگی روی صحنه بالا بردند. قرعه به نام مردی موقر با محاسن جوگندمی و کت تیره افتاد. مردی به نام هومن یارمحمدی. علیخانی از این موضع وارد شد که او شاید از پس خوانندگی برنیاید، اما تا دهان باز کرد حاضران سر ذوق آمدند. مجری هم این شرایط را که دید از همکاران خواست، هومن را با موزیک همراهی کنند. امین حیایی هم تقاضا کرد که داوران رای خود را به اجرای او اعلام کنند.

مورد دوم| واقعی یا نمایشی؟
اجرای یارمحمدی مورد توجه قرار گرفت و خیلی زود ویدئوی آن در فضای مجازی دست به دست شد. بسیاری از کاربران ضمن تمجید صدای او، این مساله را پیش کشیدند که اتفاق رخ داده از پیش تعیین شده و یک «شو» بوده است. طبعا این شائبه باعث نمی‌شود که استعداد یارمحمدی را نادیده بگیریم. او ترانه محبوب «نفرین» را طوری بازخوانی کرد که به دل نشست و مخاطبان را به وجد آورد. در پایان هم مشخص شد او تجربه خوانندگی در محافل را دارد و آن تجربه در صحنه پراسترس عصر جدید به کارش آمده است. با این همه، به راحتی نمی‌توان از کار علیخانی عبور کرد.

مورد سوم| چرا نفرینِ آرتوش؟
چند نکته وجود دارد که حکم به نمایشی بودن ماجرا می‌دهد. همان ابتدا که یاراحمدی گفت ترانه نفرین آرتوش (گریه مکن که سرنوشت) را اجرا خواهد کرد، علیخانی توضیح داد این ترانه‌ای است که محمد معتمدی آن را چند سال پیش برای تیتراژ سریال شبکه سه (گرگ و میش) بازخوانی کرده.

حافظه دقیق (!) علیخانی و تاکید او نشان داد نقشه کاری که قرار بوده در عصر جدید انجام شود، از پیش ریخته شده بود. شائبه دیگر به این مساله برمی‌گردد که مگر عصر جدید دارای گروه نوازندگان است؟ مثلا در خندوانه یا همرفیق ارکستر حاضر در برنامه، ملودی قطعات را بلافاصله می‌نوازند، اما این امکان در عصر جدید وجود ندارد.

علیخانی همان لحظه تلاش کرد جلوی این شائبه را بگیرد اما حرف او بر شائبه‌ها دامن زد. او خطاب به پشت صحنه گفت که موسیقی ترانه «نفرین» در آرشیو به شکل تنظیم شده وجود دارد! مجری در طول اجرا و بعد از آن برای این که وانمود کند، اتفاق طبیعی است مدام به یاراحمدی می‌گفت: «با این اجرا فقط می‌خواستی من را ضایع کنی؟!»

مورد چهارم| مقررات چه می‌شود؟
فرض کنیم که در عصر جدید هیچ اتفاق نمایشی رقم نخورده است؛ سوال مهمی که پیش می‌آید این است که مگر طبق مقررات، شرکت‌کنندگان در این برنامه نباید تا موعد مقرر فرم پر کنند، ویدئو بفرستند و در مرحله راستی آزمایی شرکت کنند و بعد پا به رقابت بگذارند؟ اگر به یاراحمدی فقط فرصت اجرا داده می‌شد، این سوال‌ها ارزش خود را از دست می‌داد، اما او با رای مستقیم مجری به مرحله بعد راه یافت!

مورد پنجم| تخطی علیخانی
مجری عصر جدید در فصل جدید زنگ طلایی ندارد و بارها به حذف این امکان، اشاره کرده است. یک‌شنبه شب اما علیخانی به یک‌باره از قانون فصل سوم تخطی کرد و گفت با رای مستقیم او، یاراحمدی به مرحله بعدی راه می‌یابد. وانگهی‌ به اذعان خود مجری و نیز داوران، برنامه اخیر سخت‌ترین رقابت عصر جدید بوده. کاری که علیخانی کرد را می‌توان اجحاف در حق دیگر شرکت‌کنندگان دانست. آن‌ها مراحل را به شکل طبیعی طی کردند و در یک شب سخت انتظار داشتند اگر قرار است مجری از قانون تخطی کند، در خدمت آن‌ها باشد، نه یک تماشاچی که به یک باره وارد مسابقه می‌شود.

کدخبر: ۴۵۰۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر