کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۶۷۳
تاریخ خبر:

شوگرددی، شوگرمامی؛ حراج عشق و محبت و عاطفه

ایسنا می‌نویسد: شوگر ددی و شوگر مامی، پدیده‌ای نام آشنا در دنیای امروز است که تا دیروز رنگ شوخی داشت و به خیال خود ترفندی بود برای ثروتمند شدن پسر و دختران جوان. دیر می‌توان اینگونه روابط را تشخیص داد؛ اختلاف سنی‌ زیاد و روابطی که شاید در نگاه اول مادر و پسری یا پدر و دختری جلوه کند. شرایط بد اقتصادی انسان‌ها را به سمت چنین رابطه‌هایی سوق داده است؛ انسان‌هایی که حاضرند در مقابل پول و کادوهای آنچنانی روح و عواطف انسانی خود را نادیده بگیرند

به گفته یک جامعه‌شناس، این دسته روابط به معنی پیری‌گزینی یا دوستی دختر و پسران جوان با پیرمرد و پیرزن‌های سن بالا به منظور دستیابی به موقعیت و کسب تجربه است که بیشتر این رابطه‌ها بر پایه هیجان و منفعت شکل می‌گیرد.

اکبر ولدبیگی می‌گوید پدیده شوگر ددی و شوگر مامی، از تاریخچه‌ای ۳۰۰ ساله برخوردار است که برای اولین بار در میان ژاپنی‌ها و در میان رقاصان ژاپنی با سربازان آمریکایی که در آن منطقه می‌جنگیدند؛ شکل گرفت.

در حال حاضر پدیده شوگر مامی و شوگر ددی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کانادا، انگلیس، آمریکا، کلمبیا و آمریکای لاتین رواج دارد و مسئله‌ای به روز و جدید است.

ولدبیگی افزود: واقعیت این است که این پدیده اجتماعی روزبه‌روز در حال گسترش است و در کشورهای پیشرفته برای اینگونه روابط سایت‌های رسمی طراحی شده است و در اینگونه کشورها پدیده‌ای جاافتاده و بروز است، اما بسیار شایع و رایج نیست و در بین اقلیت‌ها و گروهای خاصی همچون سلبریتی‌ها و ثروتمندان شایع و رایج است.

به گفته این جامعه‌شناس، این افراد لزوما از سلامت عاطفی برخوردار نیستند و معمولا افرادی روان‌پریش هستند، افرادی که به لحاظ موقعیت مالی و اجتماعی موفق اما فاقد تعهدات و دلبستگی‌های عاطفی و خانوادگی هستند.

او با تاکید بر این موضوع که این پدیده در شرق و در کشورهای اسلامی و سنتی همچون ایران پدیده‌ای نادر است، عنوان کرد: هرچند در مناطق شهری و کلان شهرها این پدیده تا حدودی در حال گسترش است و شرایط اقتصادی و هیجانی و تولیدات فرهنگی دید و بازدیدها، شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی نیز تاثیر بسزایی در این امر دارد.

رواج و شکل‌گیری اینگونه ارتباطات تا حدودی به مشکلات عاطفی و شخصیتی بستگی دارد گرچه نمی‌توان این موضوع را به همه افراد موجود در این پدیده تعمیم داد و گفت که همه آن‌ها از اختلال شخصیتی یا روان‌پریشی برخوردار هستند اما تاحدودی از نابهنجاری‌های اجتماعی و شخصیتی برخوردار هستند چرا که افراد نرمال سعی در ایجاد روابط یا ازدواج با افراد مناسب با سن و هم سطح خود آن‌ هم در شرایط مناسب خود را دارند.

ولدبیگی اذعان کرد: کسب درآمد، تجربەهای عشقی و جنسی، کوتاە مدت بودن رابطە، دریافت هدایای گران‌بها و تامین مالی و تامین هزینەها برای دختران دانشجو و پسران جوانی کە فاقد منبع درآمد و یا زاده قشر ضعیف اجتماع هستند همچنین ظاهر و قیافه نیز می‌تواند در اینگونه روابط دخیل باشد.

ولدبیگی در خصوص معایب اینگونه روابط افزود: اینگونه روابط غیراخلاقی، ریسک آفرین و کاملا فریبنده و مبتنی بر هیجان کاذب و منفعت‌های شخصی و مالی و خرید احساسات و عواطف انسانی است که همین موضوع خود امری است کاملا غیراخلاقی.

وی اضافه کرد: سلبریتی‌ها و شخصیت‌هایی مشهور همچون جان اف کندی یکی از رئیس جمهورهای اسبق آمریکا، ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، کلینت ایستوود هنرپیشه و کارگردان و تهیه کننده مشهور آمریکایی، مکرون رئیس جمهور فرانسه از جمله افراد معروفی هستند که در این حوزه از شهرت خاصی برخوردارند.

به گفته این جامعه‌شناس، بسیاری از اوقات سلبریتی‌ها سوژەهای این موضوع هستند و به دلیل موقعیتی که دارند برای مثال یک هنرمند مسن یا خوانندەای مسن اما ثروتمند برای مدتی هرچند کوتاه و اندک با پسر یا دختر زیبا و جوان وارد رابطه‌ای کوتاه مدت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده، پدیده نابهنجار اجتماعی است که به لحاظ روانشناختی جزء اختلالات محسوب می‌شود و افرادی که در این حیطه ارتباط برقرار می‌کنند لزوما افراد سالمی نیستند و گاه می‌توانند بسیار خطرناک باشند، حتی توصیه می‌شود تا حدالامکان از افرادی که دارای چنین انگیزه‌هایی هستند دوری کنیم، زیرا اینگونه افراد سوداگران و معامله‌گرانی هستند که با قدرت و تمکن مالی خود انسان‌ها را به خدمت خود در می‌آورند و از دلالان شخصیت انسان محسوب می‌شوند.

ولدبیگی در پایان یادآور شد: این روابط با تبعات طولانی مدتی همراه هستند که گاهی اوقات ریسک پذیر بوده و برخی افراد قربانی اینگونه روابط‌ها می‌شوند؛ زیرا صرفا یک معامله محسوب می‌شود و چون پول و لذت موقت از ابزارهای اساسی آن محسوب می‌شود همانند این است که افراد بر لبه برنده تیغ حرکت کنند.

کدخبر: ۳۵۴۶۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    چرا وقتی اطلاعات دقیقی ندارید، چیزی را ب صورت مقاله درج می کنید؟ این موضوع در ایر ان و مخصوصا از زمان قاجاریه به بعد در کش ورمون رواج پیدا کرده و بسته به شرایط حتی بیشتر هم شده. حداقل خودم در اقوام نزدیک م،( مادربزرگ و عمه ام) به وضوح دیده ام

  • alireza0000

    میدونی چرا چون ما جوون ها پول نداریم و دخترا همه میرن با ادم های پول دار سن با لا حقیقت هست