کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۶۸۷۲
تاریخ خبر:

شوک قتل فجیع نوجوان عراقی در میدان الوثبه بغداد

پس از آنکه معترضان عراقی یک نوجوان را در میدان الوثبه بغداد به شکل فجیعی به قتل رسانند، واکنش‌های گسترده‌ای در محکوم کردن این اقدام مطرح شده است.

هیئت سازمان ملل در عراق ضمن غیر قابل قبول خواندن این حادثه، خشونت علیه معترضان، ارعاب و ربودن آنها را محکوم کرد. سفارت آمریکا در بغداد نیز در بیانیه‌ای قتل نوجوان عراقی در میدان الوثبه را اتفاقی "هولناک" خواند. در این بیانیه آمده است: آمریکا اقدامات خشونت آمیز علیه معترضان و ربودن آنها را محکوم می‌کند. نمی‌توان از اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و تهدید و ربودن آنها گذشت. امنیت، ثبات و حاکمیت بدون متوقف کردن چنین اقداماتی برای عراق محقق نخواهد شد. سفارت آمریکا در ادامه بیانیه خود تأکید کرده است: دولت عراق نباید اجازه دهد که چنین اقدامات غیرقانونی ادامه یابد.

در همین حال، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق در بیانیه‌ای نسبت به حادثه قتل و به دار آویخته شدن نوجوانی در میدان الوثبه بغداد واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: این جنایت تاکیدی بر این دیدگاه ما است که گروه‌های سازمان‌دهی شده‌ای برای قتل و ارعاب و به تعطیلی کشاندن کشور در پوشش تظاهرات فعالیت می‌کنند که پیشتر بارها درباره آن هشدار داده بودیم.

عبدالمهدی افزود: ما هر بار که برای حمایت از امنیت عمومی اقدام کردیم در کانون تهمت‌ها قرار گرفتیم، اکنون نیروهای امنیتی باید سلاح خود را به دست گرفته و از میدان‌های تظاهرات حفاظت کنند.

این مقام عراقی در ادامه تصریح کرد: حفاظت از تظاهرکنندگان تنها بر عهده دستگاه‌های امنیتی رسمی کشور است و رخدادهای اخیر نشان داد که برخی گروه‌ها می‌خواهند با دور ساختن این دستگاه‌ها از میدان‌های تظاهرات خودشان ابتکار عمل را به دست بگیرند و نقشه‌شان را که اکنون بر همه روشن شده پیش ببرند.

مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی تحقیقات ویژه پرونده‌های مربوط به امنیت ملی، تحقیقات درباره جنایت قتل یک جوان در میدان الوثبه بغداد را آغاز کرده است. در این بیانیه آمده است: علیه تمام کسانی که در ارتکاب این جنایت شنیع مشارکت داشته‌اند، احکام بازداشت صادر خواهد شد.

صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم در توئیتی تهدید کرد، اگر ظرف ۴۸ ساعت تروریست‌هایی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، تحویل دستگاه قضایی داده نشوند، نیروهای موسوم به کلاه آبی‌ها از میدان التحریر عقب نشینی خواهند کرد. عبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق هم اعلام کرد شخصی که در میدان الوثبه اعدام و به تیر برق آویزان شد، "هیثم علی اسماعیل" نام دارد که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات، کشته شد.

وی افزود، این جوان ۱۶ ساله از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود آنجا را ترک کنند. مشاجره لفظی به درگیری منجر شد و او چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا معترضان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. سپس بر شمار معترضان افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل و لخت کردن او، این نوجوان را کشته و جسد بی‌جانش را به تیربرق آویزان کردند. این مقام عراقی ادامه داد: نوجوان مقتول بر خلاف شایعات حتی یک گلوله هم به سمت معترضان شلیک نکرده بود و با قاتلان وی به شدت برخورد خواهد شد. او در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون وقت آن رسیده که دولت حاکمیت خود را در میدان‌های اعتراضات اعمال کند.

سرتیپ خالد محنا، سخنگوی وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با شبکه العراقیه در این باره گفت: وزارت کشور اطلاعات کاملی را درباره عوامل حادثه الوثبه جمع آوری کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده است.

وی ضمن وحشتناک خواندن این حادثه، گفت: یک اجماع نظر ملی وجود دارد که خواهان مداخله نیروهای امنیتی برای اعمال امنیت است و در روزهای آتی شاهد نقش برجسته‌تر نیروهای امنیتی در میدان‌های تظاهرات خواهیم بود.

تظاهرات‌کنندگان در میدان "التحریر" بغداد نیز طی بیانیه‌ای درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد، اعلام کردند که این اقدام یک طرح برای تخریب وجهه تظاهرات‌هاست.

روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی عراق منتشر شد که در آن تظاهرکنندگان میدان الوثبه یک نوجوان عراقی را که گفته می‌شود با عده‌ای از دیگر معترضان اختلاف و درگیری مسلحانه داشته، به شکل فجیعی به قتل می‌رسانند.

معترضان در میدان الوثبه پس از قتل این نوجوان جسد بی‌جان و برهنه او را از تیر چراغ برق به دار می آویزند.

کدخبر: ۲۹۶۸۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • herad

    این چه جور اعتراض هست.مخالف هم بود نباید به طریق وحشی ها مجازات کرد.

  • mohammad61

    اینا انقدر وحشی هستن به خودشونم رحم نمیک نن . ببین سر اسیرای ایرانی چی آورده بودن .