کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۱۹۴
تاریخ خبر:

شوک جدید دولت آمریکا به دانشجویان خارجی

آمریکا قبلا هم یک بار تن و بدن ایرانی‌های مهاجر ساکن این کشور را با طرح «ترامپ بن» لرزانده بود و حالا یک بار دیگر کاری کرده که این اتفاق برای دانشجویان خارجی ساکن آمریکا تکرار شود. گویا دانشجویان خارجی که کلاس‌هایشان در پاییز کاملا آنلاین برگزار می‌شود، اجازه ماندن در آمریکا را از دست می‌دهند مگر آنکه کلاس‌هایشان را به حضوری تغییر دهند. به گفته اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده، دانشجویانی که قوانین را رعایت نکنند با احتمال اخراج روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که دوشنبه این اداره منتشر کرد، دانشجویان خارجی که در آمریکا مانده‌اند و برای کلاس‌های آنلاین ترم پاییز ثبت نام کرده‌اند، اگر کلاس‌هایشان را به حضوری تغییر ندهند، احتمالا «با تبعات مهاجرتی، از جمله مراحل دادگاهی اخراج، و اقدامات احتمالی بیشتر» روبه‌رو خواهند شد.

این قوانین شامل دانشجویانی می‌شود که ویزای دانشجویی نوع «اف-۱» و «ام-۱» دارند. هنوز مشخص نیست که این وضعیت چه تعداد دانشجو را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما براساس آمار وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۹، تعداد ۳۸۸ هزار و ۸۳۹ ویزای اف-۱ و ۹۵۱۸ ویزای ام-۱ صادر شده است.

با این حال اداره مهاجرت و گمرک آمریکا به دانشجویان خارجی که در برنامه تبادل دانشجو به این کشور آمده‌اند، اجازه داده است برای ادامه ترم بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ که آنلاین برگزار می‌شوند همچنان در آمریکا بمانند.
طبق خبرها به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا کلاس‌هایشان را آنلاین برگزار می‌کنند و برای مثال دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که در سال تحصیلی جدید تمام کلاس‌هایش را آنلاین برگزار می‌کند حتی برای دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی می‌کنند.

هر سال دانشجویان زیادی برای تحصیل به دانشگاه‌های آمریکا می‌روند و بسیاری از آنها شهریه کامل پرداخت می‌کنند که منبع درآمد بزرگی برای این کشور محسوب می‌شود. بنا به آمار وزارت بازرگانی آمریکا، دانشجویان خارجی در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۵میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده‌اند.

حالا با تصمیم جدیدی که اعلام شده دانشجویان نمی‌دانند که شهریه‌شان به چه شکل خواهد و آیا با وجود اجبار برای خروج از کشور و استفاده نکردن از امکانات دانشگاه کماکان مجبور خواهند بود شهریه کامل را بپردازند؟ از طرف دیگر برای دانشگاه‌ها هم این نگرانی به وجود آمده که در صورت رای قانونی برای کاهش شهریه به دلیل آنلاین بودن کلاس‌ها و امتحانات با بحران اقتصادی روبه‌رو شوند.

ماجرا در شبکه‌های اجتماعی ایران هم بازتاب‌های مختلفی داشته است؛ حتی بعضی از کاربران از این اتفاق استقبال کرده و اعلام کرده‌اند که به هر حال باید به قانون تن داد، رفتاری که با واکنش بسیار تند سایر کاربران مواجه شده است.

کدخبر: ۳۳۸۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر