کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۳۳۲
تاریخ خبر:

شواهدی بررعایت نسبی قرنطینه

روزنامه هفت صبح| تحلیلی بر نتایج گزارش مسیریاب نشان، از وضعیت ترافیکی در یک ماه گذشته. نرم‌افزارها و استارتاپ‌های ایرانی مدتی‌ است که اطلاعات خوبی از کسب و کار خود را منتشر می‌کنند که به درد موضوعات روز و مورد علاقه مردم می‌خورد. پس از انتشار گزارش مسیریاب «بلد» در هفته گذشته حالا مسیریاب نشان نیز اطلاعاتی از نحوه رفت و آمد مردم در این مدت و تغییر رفتار ترافیکی آن‌ها منتشر کرده که بخش‌های جالب آن را مرور می‌کنیم.

*** امان از سفرهای نوروزی!
در این گزارش اعلام شده که بررسی سفرهای بین شهری را از ۲۳ اسفندماه پایش کرده و مشخص شده که در روز ۲۵ اسفند بیشترین سفرها صورت گرفته است و سفرهای بین شهری در این روز، تنها ۳۶درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتند. این موضوع اما با ورود به سال ۹۹ و گسترش شیوع ویروس کرونا روز به روز کمتر و کمتر شده به طوری که در روز ۱۳فروردین حجم سفرهای بین شهری ۸۴درصد کاهش داشته است.

*** چند موج کاهش سفرها
اساسا موج کاهش سفرها از هشتم فروردین ماه آغاز شده یعنی زمانی که برای اولین بار طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور مطرح و محدودیت‌های شدیدی برای ترددهای غیرضروری وضع شد. از سوی دیگر روز ۱۳فروردین، کم‌سفرترین روز در جاده‌های کشور بوده است. دلیل این موضوع نیز احتمالا ارتباط مستقیمی با تشدید محدودیت‌ها و اعمال جریمه ۵۰۰هزار تومانی داشت.

*** شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین جاده‌ها
این بررسی نشان می‌دهد که محور اصفهان - یزد با ۸۹درصد کاهش ترافیک، کرج - چالوس با ۸۸درصد کاهش ترافیک، اصفهان-شیراز با ۸۶درصد کاهش، سه محوری بوده‌اند که بیشترین افت ترافیک را به نسبت تعطیلات سال گذشته تجربه کرده‌اند.اما از طرف مقابل محور تهران-همدان فقط ۵۹درصد کاهش ترافیک داشته و شلوغ‌ترین جاده کشور در این دوران لقب گرفته است. نشان این استنباط را داشته که در حین ارائه آمارهای استانی مبتلایان به کرونا (این نوع آمار تفکیک شده امروزه دیگر ارائه نمی‌شود) استان همدان جزو استان‌های با کمترین مبتلا بوده و احتمالا وجود این آمار کم باعث شلوغی بیشتر در جاده‌ این استان و سوق یافتن مسافرت‌ها به همدان شده باشد.

*** مردم به کجاها بیشتر رفتند؟
نقشه و مسیریاب نشان در بخش دیگر گزارش خود، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را در هشت شهر بزرگ ایران بررسی کرده است. این بررسی شامل گستره‌ حضور مردم در محل‌هایی مانند بانک، ایستگاه اتوبوس، داروخانه، پمپ‌بنزین، بیمارستان، مساجد، مراکز دولتی محلی، پارک و سوپرمارکت‌ها می‌شود. در این گزارش میزان مراجعه به این مراکز در بازه زمانی ۲۰اسفندماه تا ۲۰ فروردین را روی نمودار پیاده کرده و میزان کاهش آن نسبت به میانگین مراجعه بهمن ماه که مردم زندگی عادی و به دور از شیوع کرونا داشته‌اند محاسبه شده است.

* یک: مراجعه به جایگاه‌های سوخت در سراسر ایران، کمترین کاهش را داشته است. در واقع تعداد مراجعه کاربران به پمپ‌بنزین‌ها تنها ۴۹درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر به علت شیوع کرونا، مساجد ۷۹درصد کاهش مراجعه داشته‌اند.

* دو: در تهران مساجد و ادارات و سازمان‌ها با ۷۷درصد کاهش مراجعه به عنوان خلوت‌ترین نقاط پایتخت به حساب می‌آیند اما مراکز خدمات درمانی کمترین میزان کاهش را داشتند و جزو شلوغ‌ترین نقاط این شهر به حساب می‌آمدند.

* سه: در شهر تهران رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها با ۶۳درصد کاهش مراجعه خلوت‌ترین نقاط شهر بودند و مراکز خدمات درمانی با ۴۶درصد کاهش شلوغ‌ترین نقاط شهر تهران بوده است.

* چهار:‌ میزان مراجعه به بانک‌ها و خودپردازهای کل کشور ۶۲درصد کاهش یافته است.
* پنج: همچنین در این گزارش آماری مراجعه به مراکز مختلف به صورت تفکیک شده و روزانه قرار دارد. باید گفت شلوغی تقریبا همه اصناف و مراکز بعد از پایان یافتن تعطیلات ۱۶فروردین ماه رشد صعودی داشته هرچند در هیچ یک این شلوغی به پای روزهای اول اسفند سال گذشته نمی‌رسد.

*** این آمار چگونه حساب شده؟
مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان درباره چگونگی به دست آمدن نتایج و قابل استناد بودن آمارهای ارائه شده از سوی این مسیریاب گفت: «مبدا و مقصد انتخابی کاربر مهم‌ترین داده‌ای است که در اختیار یک مسیریاب قرار دارد. از سوی دیگر داده‌های مربوط به جست‌وجو به ما نشان می‌دهد که کاربران بیشتر به دنبال چه مواردی روی نقشه هستند.

همچنین ما اخیرا به کاربران امکان داده‌ایم تا مکان‌های پرتردد را گزارش کنند. ترکیب این داده‌‌ها و تحلیل روندها به ما کمک کرد تا اولین نقشه‌ای باشیم که نواحی پرتردد شهر را با داده‌کاوی و مشارکت کاربران‌ خود ارائه می‌کنیم. ضمن آن‌که تنها نقشه‌ای هستیم که این محل‌ها را به صورت آنلاین و هر ساعت به روز می‌کنیم. در گزارش جدید خود نیز خروجی همین سرویس را برای پیدا کردن روند‌ها به کار گرفتیم.»

کدخبر: ۳۲۰۳۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر