کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۳۰۰
تاریخ خبر:

شوالیه فرانسوی ‌در ‌برابر ‌نینجای ‌کره‌ای

روزنامه هفت صبح | تا چند سال پیش تویوتا کمری و سپس هیوندای سوناتا YF بودند که بازار سدان‌های میدسایز میان‌رده در ایران را رهبری می‌کردند‌ اما با محدود شدن واردات تویوتا و معرفی نسل نوی سوناتا که افتضاحی تمام‌عیار است، راه برای رنو تلیسمان و کیا اپتیما باز شد؛

رنو تلیسمانی که با ۱۶ هزار دستگاه فروش در سال اول عرضه خود در ایران رکورد زد (در حالی که در سال اول عرضه در کل اروپا ۳۰ هزار دستگاه فروش را ثبت کرده بود) و کیا اپتیمایی که دیگر آن سدان محافظه‌کار و توسری‌خور دهه ۸۰ شمسی نیست و حال با طراحی کشیده و اسپرتش کلی طرفدار برای خود دست و پا کرده است.

* طراحی: برای کسانی که عاشق خودروهای لینکلن هستند، تلیسمان چیزی شبیه یک کپی با کیفیت بالاست. چراغ‌های دوبخشی و کشیده جلو در کنار طراحی عضلانی سپر و جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی نمای جلویی کامل را عرضه کرده است. در عقب نیز چراغ‌های یک تکه ال‌ای‌دی نمایی بسیار زیبا به ویژه در شب‌ها دارند.

با توجه به طراحی دیگر خودروهای گروه رنو-نیسان همچون کپچر و قشقایی با خطوط طراحی تلیسمان و کولیوس می‌توانید امیدوار باشید که سوار خودرویی می‌شوید که طراحی‌اش قدیمی نشده و مطابق با خطوط طراحی روز است. در اپتیمای ۲۰۱۷ شاید نتوان چندان با اطمینان از به‌روز بودن طراحی صحبت کرد و باید بپذیرید که سدانی دارید با چراغ‌های کشیده و سپر عضلانی و اسپرت در جلو و عقب اما مربوط به نسل قبلی کیا.

* کابین: کابین اپتیما در مدل ۲۰۱۷ تغییری اساسی کرد و کیا با الهام گرفتن از نمای داخلی خودروهای آئودی و فولکس‌واگن دست به بازطراحی کابین چشم‌نواز اما ساده‌ مدل قبل کرد. حاصل این اراده به تغییر پدید آمدن کابینی لوکس با تریم چرم دورنگ باکیفیت است که در آن عناصر به خوبی جانمایی شده‌اند. تلیسمان اما با نورپردازی مخفی که نورش را به دلخواه می‌توانید تنظیم کنید و نمایشگر عمودی بزرگ به استقبال می‌آید که مشابه خودروهای روز است.

البته رنو چندان به زیباسازی کابین فکر نکرده و سردی تریم خاکستری آن توی ذوق می‌زند. هر دو خودرو از انبوهی از آپشن‌ها بهره می‌برند. اگر اپتیمای فول آپشن بخرید شاهد آپشن‌هایی همچون چراغ‌شور، سیستم هشدار خروج از خط، شیفترهای پشت فرمان، اتوهلد و شارژر بیسیم خواهید بود. تلیسمان اما به هدآپ دیسپلی، ماساژور صندلی‌های جلو و حالت‌های رانندگی متنوع‌تر مجهز است. اگر نسخه اروپایی تلیسمان به ایران وارد می‌شد با آپشن‌هایی همچون سیستم کنترل‌فور و تابلوخوان عملاً اپتیما باید چهار گوشه تشک را می‌بوسید و خداحافظی می‌کرد.

* پیشرانه فنی: موتور ۱٫۶ لیتری توربوی تلیسمان با ۱۹۰ اسب بخار نیرو و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور شتاب بهتری نسبت به موتور ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی اپتیما با ۱۸۵ اسب بخار نیرو و ۲۳۱ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌کند. البته مصرف سوخت آن نیز پایین‌تر (۶ لیتر) است و در ترکیب با سیستم تعلیق عالی رنو سواری نرم‌تری را ارائه می‌دهد. هر دو خودرو با قیمت حدودی ۱٫۳ میلیارد تومان در بازار قابل خریداری‌اند و به نظر می‌رسد تلیسمان از جهات مختلف گزینه بهتری باشد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۵۳۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر