کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۷۲۷۳
تاریخ خبر:

‌شهر استراتژیک اوکراینی‌ها در حصر

روزنامه هفت صبح| یک مقام ارشد اوکراینی روز چهارشنبه از اعزام نیروهای کمکی به شهر باهموت پس از تشدید حملات ارتش روسیه برای تصرف این شهر خبر داد. به گفته این مقام بلند‌پایه اوکراینی شدت درگیری‌ها در این شهر کلیدی واقع در جبهه شرقی پس از تنگ‌تر شدن تدریجی حلقه محاصره ارتش روسیه افزایش یافته است. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین که سخنانش از شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش می‌شد به تعداد سربازان اعزامی و هدف انجام این ماموریت اشاره دقیقی نکرد.

رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر روز جمعه گفت که شهر باهموت، مرکز درگیری‌ها در شرق اوکراین، در عمل توسط نیروهای روسی محاصره شده است. یوگنی پریگوژین در این پیام ویدئویی گفت که یگان‌های واگنر شهر باهموت را عملا به محاصره خود درآورده‌اند و تنها یک جاده برای خروج از این منطقه باقی مانده است. رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر همچنین از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواست به نیروهای اوکراینی دستور بدهد تا هرچه زود‌تر از این شهر خارج شوند.

نیروهای ارتش اوکراین ماه‌ها‌ست که در شهر باهموت مبارزه و مقاومت می‌کنند و طبق گزارش‌های منتشر شده، شمار تلفات میان دو طرف درگیری‌ها، اوکراین و روسیه، در مناطق اطراف این شهر بسیار زیاد بوده است. بر این اساس مشخص نیست که آیا این نیروهای کمکی برای پوشش یا پشتیبانی لجستیکی در صورت عقب‌نشینی اوکراینی‌ها از باهموت به منطقه اعزام شده‌اند یا آنکه بخشی از تلاش جاری برای تقویت بنیه دفاعی و مقاومت در برابر پیشروی ارتش روسیه هستند تا نیروهای متجاوز نتوانند به خطوط دیگر نبرد منتقل شوند.

این در حالی‌ است که اضافه شدن نیروهای کمکی به ارتش روسیه طی هفته‌های اخیر امکان تصرف روستاها و شهرهای بیشتری را در اطراف باهموت فراهم کرد و این شهر اکنون از سه طرف تحت محاصره قرار گرفته است. بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن موسوم به «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی»، روسیه در نخستین سال جنگ اوکراین نسبت به تمام درگیری‌هایی که از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون در آن شرکت داشته، از‌جمله در چچن و افغانستان، تلفات بیشتری را متحمل شده است.

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه در گزارش شبانه خود از وضعیت جبهه‌های نبرد برای مردم کشورش، شرایط در باهموت را بسیار دشوار و نبردها برای دفاع از این شهر را بسیار مهم توصیف کرد. وی بدین‌ترتیب برای دومین روز متوالی از شدت گرفتن درگیری‌ها و مشکلات پیش روی مدافعان در باهموت سخن گفت.

مسکو تابستان گذشته پس از تصرف دو شهر در منطقه لوهانسک، تمرکز خود را به تصرف باهموت معطوف کرد، اما نبردها میان نظامیان روس و نیروهای اوکراینی در این جبهه بسیار طولانی شده است. الکساندر رودنیانسکی مشاور اقتصادی دولت اوکراین روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت که روسیه با استفاده از «بهترین، آموزش‌دیده‌ترین و با‌تجربه‌ترین» نیروهای گروه واگنر در تلاش است تا باهموت را محاصره کند.

وی سپس تصریح کرد: «بدیهی است که ارتش ما همه گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. آنها تا‌کنون شهر را در دست داشتند و مقاومت کردند اما در صورت نیاز به‌صورت استراتژیک عقب‌نشینی خواهند کرد، زیرا قرار نیست همه مردم خود را فدای هیچ کنیم.» با این حال وی تاکید کرد که تصمیم‌گیری در مورد لزوم انجام این عقب‌نشینی بدون‌شک به‌عهده مقامات نظامی است. (یورونیوز و رادیو فرانسه)

کدخبر: ۵۰۷۲۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر