کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۰۴۰
تاریخ خبر:

شهر آبی؛ وضعیت جدید‌ برای رنگ‌بندی شهرها

روزنامه هفت صبح | از روز گذشته شهر آبی هم به لغتنامه وضعیت کرونایی شهرها اضافه شد. این رنگ به معنی شهر کم خطر است که از وضعیت زرد گذر کرده و در آن به ‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر، کمتر از دو نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.یکی از شهرهایی که حالا به رنگ آبی درآمده، قم است. نزدیک به ۱۰ماه قبل مثبت شدن نتیجه دو آزمایش در این شهر مقدمه‌ای بر تایید حضور ویروس کرونا در ایران شد.

هفت ماه بعد، زمانی که کرونا روزانه با جان ۲۰۰نفر بازی می‌کرد، ۲۴ استان کشور به رنگ قرمز درآمدند. تا اینکه بالاخره روز گذشته وضعیت شهرهای زیادی از حالت هشدار خارج و به شرایط عادی‌تر وارد شدند.
شنبه، بیستم دی ماه تعداد مرگ و میر کرونا به کمترین میزان خود در این ۱۰ماه رسید. با اعلام عدد مرگ و میر ۸۲ نفر در روز، وضعیت جدیدی هم برای رنگ‌بندی شهرها تعریف شد.

حالا دیگر فقط هفت شهر شمالی در وضعیت قرمز، ۳۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهر به رنگ زرد و ۱۹۲ شهر به رنگ آبی درآمده‌اند. البته هنوز هیچ شهری سبز، یعنی عاری از کرونا نشده است اما با این حال همین تغییرات محدود هم، زندگی چندین میلیون نفر را به وضعیت عادی‌تر برمی‌گرداند.

*** کدام شهرها آبی شدند؟
برای مثال شرایط در شهرهای آبی دیگری مثل زاهدان، مشهد، یزد، بوشهر، ایلام، همدان و اهواز عادی‌تر شده است. این یعنی قرار است بعضی از قوانینی که تا امروز برای رنگ زرد اجرا می‌شد، در این شهرها متوقف شود. از آن طرف تعداد زیادی از شهرهای نارنجی که قبلا شش مبتلا به ازای هر ۱۰۰هزار نفر داشتند، به رنگ زرد درآمده‌اند. مثلا یکی از آنها تهران است که با این تغییر شهروندان این استان از این به بعد می‌توانند راحت از این استان خارج شوند و خارج از استان تردد کنند البته به این شرط که به شهرهای قرمز و نارنجی سفر نکنند.

*** ‌کدام شهرها هنوز قرمز هستند؟
بر اساس آخرین گزارش‌ها هفت شهر در مازندران و گلستان قرمز شده‌اند که شامل آمل، ساری، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و دو شهر بندرگز و کردکوی در استان گلستان می‌شود. حالا این درحالی است که روز جمعه تنها وضعیت چهار شهر قرمز اعلام شده بود.

شهرهای شمالی دیگر به جز بندر انزلی و شهرهای کوچک‌تری مانند دیلمان، املش و تالش در این تقسیم‌بندی به رنگ زرد درآمده‌اند. با این حال تمام راه‌های دسترسی از تهران به آنها از شهرهای نارنجی می‌گذرد؛ این یعنی تهرانی‌ها هنوز بدون دلیل موجه نمی‌توانند به شمال کشور سفر کنند.

*** بازگشایی استخرها و سینماها در تهران
یکی دیگر از این تغییرات به وضعیت کاری اصناف مربوط می‌شود.در تمام شهرهای آبی دیگر تقریبا تمام مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به کارشان ادامه دهند.یعنی باشگاه‌های ورزشی، مراکز تمرین‌های مسابقات، استخرهای سرپوشیده در این شهرها می‌توانند فعالیتشان را شروع کنند.

یک اتفاق خوب این تغییر رنگ‌ها برای تهرانی‌ها این است که اگرچه تا پایان هفته جاری یعنی ۲۶دی ماه، صرفا باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه‌های ورزشی سالنی مجاز به فعالیت نیستند اما تا پایان هفته استخرهای سرپوشیده مجوز فعالیت خواهند داشت. اگر تهران بار دیگر هفته آینده به رنگ نارنجی دربیاید، دوباره استخرها باید فعالیت خود را متوقف کنند.

تغییر دیگری که می‌تواند دل تهرانی‌ها را بعد از مدت‌ها محدودیت شاد کند این است که مانند شهرهای زرد دیگر حالا سینماها می‌توانند دوباره فعالیتشان را شروع کنند. همچنین به این ترتیب بعد از ماه‌ها تعطیلی و اعتراض بی‌نتیجه اهالی تئاتر، سالن‌های تئاتر هم در پایتخت باز خواهند شد.

*** وضعیت جدید مدارس در شهرهای آبی و زرد
دانشگاه‌هاوحوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌ها، زبانسراها، کتابخانه‌ها و مهدکودک‌ها هم جزو دسته مشاغل سوم بودند که تا امروز در شهرهای نارنجی اجازه فعالیت نداشتند. حالا با تغییر وضعیت تهران هنوز خبر جدیدی درباره اینکه این مشاغل به روزهای قبل خود برمی‌گردند یا نه منتشر نشده است.

از طرف دیگر هم هنوز از وضعیت بازگشایی تالارها که تا همین دیروز برای آن پافشاری می‌کردند،خبری نیست. قرار شده که مدارس پایه اول و دوم ابتدایی و همچنین دروس کارگاهی و عملی در شهرهای زرد کار خودشان را به صورت حضوری شروع کنند. شرط آن هم این است که همه افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

موضوع دیگر درباره مدارس این است که در مناطق کم جمعیت رنگ آبی، مدارس می‌توانند دوباره بازگشایی شوند و بعد از نزدیک به یک‌سال کلاس‌ها شروع به فعالیت کنند. نکته این خبر این است که اکثر روستاهایی که با مشکل اینترنت روبه‌رو بودند حالا می‌توانند میزبان دانش‌آموزان باشند و باری را از دوش آنها بردارند.

یکی دیگر از تغییرات شرایط تهران هم این است که با زرد شدن وضعیت آن، دیگر میزان حضور کارکنان به صورت دو سوم تغییر می‌کند.البته این تغییرات به معنی تمام شدن محدودیت‌های شبانه و توقف پروتکل‌های بهداشتی نیست.پس هنوز هم در همه شهرها خودروها نباید بین ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ظاهر شوند و نباید افراد بدون ماسک در خیابان‌ها رفت‌وآمد کنند.

کدخبر: ۳۶۸۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر