کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۶۵۲
تاریخ خبر:

شهردار دوچرخه‌سواران دوباره رئیس پاریس شد

روزنامه هفت صبح | یک: روز یکشنبه دور دوم انتخابات شهرداری‌ها در فرانسه و از جمله در پاریس برگزار شد. انتخاباتی پر حاشیه هم به خاطر تعویق آن به دلیل شرایط کرونایی و هم به دلیل انتشار یک فیلم از رفتار غیراخلافی بنجامین گراوو نامزد مورد تایید امانوئل مکرون که باعث کناره‌گیری او از انتخابات شد و در نهایت حزب آقای مکرون را مجبور کرد از نامزدی کم‌شانس‌تر حمایت کند.

در نهایت ماجرا آنطور پیش رفت که برای شهرداری گردشگرپذیرترین شهر جهان، سه خانم، نامزدهای اصلی بودند و در نهایت هم خانم آن ایدالگو، شهردار فعلی توانست باز هم رای مردم را به دست بیاورد و برای شش سال دیگر شهردار این شهر شود.

* دو: خانم ایدالگو برای نخستین بار توانست در سال ۲۰۱۴ به این سمت منصوب شود. او در حال حاضر ۵۹ ساله است و قبل از شهرداری پاریس ۱۳سال هم معاون شهردار این شهر بوده است. اما سوال اینجاست که او چه اقدامی صورت داده که توانسته رای مردم پاریس را برای بار دوم کسب کند؟
اصل کار خانم ایدالگو طرحی بود به نام پاریس نفس می‌کشد یا به زبان فرانسوی‌ها Paris Respire. هدف چه بود؟ مبارزه با میزان آلودگی هوا در پاریس. این کمپین از مه سال ۲۰۱۶ آغاز شد و این در حالی بود که پاریس در آن سال رکورد میزان آلودگی هوا را زد و شاخص آلودگی هوا در هفته اول دسامبر به عدد ۹۱ رسید؛ در حالی که نهایت میزان شاخص در این شهر عددد ۱۰۰ است.

به هر حال ایده او این بوده که در اولین یکشنبه هر ماه، همه خودروها را از ورود به بخش‌های معینی از شهر بازدارد و در آن روز حمل و نقل عمومی و دوچرخه‌های همگانی و … رایگان بود. استفاده بیشتر از پارکومتر، ممنوعیت پارک رایگان و تبدیل بخشی از بزرگراه طول رودخانه سن به یک پارک. پیشنهاد ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در پاریس هم برای اوست و او همچنین برای متروی بیست و چهارساعته در این کشور و تاسیس ۶۰۰ مایل، جاده برای دوچرخه تا سال ۲۰۲۰ قول داده است.

* سه: این روایت از حمزه غالبی که خود در پاریس ساکن است را هم در مورد عملکرد او بخوانید: «‌شهردار منتخب پاریس در دوره قرنطینه ۵۰کیلومتر پیست جدید در شهر پاریس ایجاد کرد. کاری که باعث ناراحتی اتومبیل‌سواران شده. او در دوره انتخابات با این انتقاد مواجه شد که این کار باعث ترافیک و کار را برای کسانی که با اتومبیل رفت‌وآمد می‌کنند سخت می‌کند. او اما در واکنش گفت که این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه خواهد داد.

از جمله اعلام حداکثر سرعت ۳۰کیلومتر رانندگی در شهر؛ ساخت پیست جدید و همچنین اختصاص دادن کل خیابان در برخی مناطق برای دوچرخه‌سواران. او حتی وعده تغییرات رادیکال‌تری از جمله ممنوعیت کامل تردد ماشین با موتور احتراقی در سال‌های آینده را هم داده است و با وجود همه این‌ها انتخابات را برد. در چندین شهر بزرگ دیگر فرانسه هم طرفداران سر سخت محیط زیست فاتح انتخابات شورای شهر بودند.»

کدخبر: ۳۳۶۶۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر