کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۷۲۹
تاریخ خبر:

آژیر قرمز؛ مردم دارند در رودخانه‌ها غرق می‌شوند

روزنامه هفت صبح | کافی است خبرهای چند روز گذشته را نگاه کنید تا متوجه شوید که آمار غرق شدن در رودخانه‌هایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنیم، چقدر بیشتر از آمار غرق شدن در دریاهاست. رودخانه‌هایی مانند «کرج»، «جاجرود»، «سزاردورود» و کانال آب «سویسه اهواز» در همین روزهای اخیر چندین قربانی گرفتند؛ قربانیانی که عموما برای تفریح به این مناطق رفته بودند و ناگهان در اتفاقی غافلگیرکننده در این آب‌های به ظاهر سطحی غرق شدند.

این اتفاقات نشان می‌دهد که لزوم اجباری شدن آموزش شنا در مدارس و سایر مراکز چقدر جدی است و در کنار حساسیت‌ها به یادگیری ریاضی و زبان و حتی موسیقی، یادگیری شنا اولویت بالاتری دارد. یادمان نرود اولویت‌های آموزشی هر کشور با توجه به موقعیت زیست‌محیطی آن کشور و مخاطرات آن سنجیده و جزو الزامات یادگیری لحاظ می‌شود.

از این جهت کشور ما به دو دریای بزرگ و هزاران رودخانه کوچک و بزرگ ختم می‌شود که آمار غرق شدن در آن‌ها به شکل عجیبی بالا و دلهره‌آور است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۸، تقریبا بیش از ۵۰ درصد جانباختگان غرق شده در استان مازنداران، در رودخانه‌های این استان غرق شده‌اند و نه در دریای مازندران…

در همین دور و اطراف تهران نیز روزی نیست که خبر غرق شدن فردی در رودخانه‌های کرج، جاجرود و… منتشر نشود. شاید وقت آن رسیده که نگاه جدی به این موضوع داشته باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی یک بار برای همیشه این موضوع را از پایه و به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

*** چند حادثه رودخانه‌ای
همانطور که گفتیم چند حادثه در همین روزهای گذشته رخ داده است. برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

*** رودخانه کرج
شاید عجیب باشد اما روز گذشته چهار نفر در رودخانه کرج غرق شدند. نفر اول در رودخانه سقوط کرده و همراهان او نیز برای کمک به داخل آب رفته که دو نفر دیگر نیز غرق شده و دو نفر دیگر زنده از آب گرفته شدند. در این حادثه سه جسد کشف و تحویل پزشکی قانونی شد. همچنین در حادثه تلخ دیگری در محدوده «درده» در رودخانه کرج یک بچه به داخل آب سقوط کرده که مادر برای نجات کودک به داخل آب می‌رود که در این حادثه بچه سالم نجات یافته و اما مادر به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شد و جان باخت.

*** رودخانه جاجرود
فرمانده انتظامی شرق استان در روز یکشنبه گفت که یک مورد غرق شدگی در رودخانه جاجرود گزارش شد که جسد متوفی از آب خارج و برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

*** رودخانه سزار دورود
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از پیدا شدن و بیرون کشیدن جسد بی‌جان دو گردشگر در رودخانه سزاردورود خبر داد. طبق این گزارش، پنج گردشگر اراکی به همراه یک نفر راهنما روز جمعه به قصد کوهپیمایی و بازدید از آبشار بیشه رفته بودند در مسیر پل ۵۰۱ دو نفر از گروه جدا می‌شوند که طبق شواهد احتمال غرق شدن آنها در رودخانه سزار مشهود شد. ماجرای پیدا شدن جسد آن‌ها در آب نیز نفسگیر و تلخ بوده وشش روز زمان برده تا پیدا شود. دو پسر دانشجوی حدودا ۲۵ ساله. جسد نفر اول سه روز پس از غرق شدن پیدا شد و جسد نفر دوم نیز شش روز پس از غرق شدن به روی آب می‌آید و توسط اهالی پیدا می‌شود…

*** کانال آب سویسه اهواز
در ظهر روز جمعه‌ای که گذشت، دو جوان ۲۳ ساله و ۳۵ ساله ظاهرا به قصد شنا کردن وارد کانال آب شده بودند که به دلیل نداشتن توانایی در کنترل خود نتوانستند از آب خارج شوند و خبر غرق شدن آن ها توسط اهالی منطقه اطلاع‌رسانی شد.

*** دلایل غرق شدن در رودخانه‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از افزایش سالانه تعداد افراد غرق شده در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب و سدهای تهران خبر داده و گفته احتمالا تابستان امسال نیز بیشتر از گذشته شاهد افزایش این آمار باشیم. او درباره دلایل این ماجرا توضیحاتی داده که آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: در سال‌های گذشته به صورت متوسط ۲۵ تا ۳۰ نفر در منابع آبی تهران غرق شده بودند. به‌رغم اطلاعیه‌ها و هشدارهای داده شده به مردم، تعداد افراد غرق شده در منابع آبی تهران درحال افزایش است.

* دو: به دلیل ترسالی در دو سال گذشته و خروجی‌های سنگین سدها با حجم آبی معادل ۱۵ مترمعکب برثانیه و با افزایش گرمای هوا، مردم برای شنا و تفریح در کنار رودخانه‌ها اتراق می‌کنند که عواملی مانند شنا، گرفتن سلفی یا بی‌توجهی والدین به فرزندانشان در آب غرق می‌شوند.

* سه: مجاورت جاده‌هایی مانند چالوس و هراز در کنار رودخانه‌ها از دیگر دلایل غرق شدگی است. با این شرایط امکان سقوط خودروها در داخل رودخانه‌ها افزایش یافته و همین موضوع نیز آمار غرق شدگی را بالا می‌برد.

* چهار: همچنین با افزایش حومه نشینی در استان تهران و قرار گرفتن شبکه‌های آبیاری در اطراف این شهر‌ همین موضوع سبب شده تا ۷۰ درصد غرق شدگی‌ها در این کانال‌ها اتفاق بیفتد.

* پنج: رودخانه‌ها دومین محل خطرناک است. مردم به دلیل تصور از عمق کم رودخانه‌ها برای شنا وارد آن می‌شوند که با وجود آشنایی با مهارت شنا، به دلیل سرعت بالای آب در این مناطق غرق می‌شوند.

*** کرونا، دلیل دیگر افزایش تلفات
این ویروس کرونا به هیچ وجه دست از سر ما بر نمی‌دارد و حتی در افزایش آمار غرق‌شدگان در رودخانه‌ها و دریاها نیز موثر است. «داوود نجفیان» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز درباره این موضوع گفته: « با توجه به شرایط کرونایی که از ابتدای سال وجود داشت، امسال جمعیت بیشتری در اطراف رودخانه حضور دارد و این شرایط را نسبت به پارسال سخت‌تر کرده است.»

حتی در دریاها هم این موضوع صادق است و سرپرست هیات نجات غریق و غواصی گیلان گفته: «با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در طرح‌های سالم‌سازی با پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن حضور مردم در نقاط شنا ممنوع و خطرآفرین است که هیچگونه نجات غریق در آنجا نیست.»

*** غرق نشویم
با مرور نکات بالا به خوبی در می‌یابیم که یادگیری شنا و همچنین آگاهی درباره خطرات غرق شدن در رودخانه‌ها چقدر بالاست. به تازگی نیز پویشی به نام «غرق نشویم» راه افتاده که در حال آگاهی دادن به مردم است. در این پویش توضیح داده شده که در سال ۹۸ فقط در استان مازندران ۶۲ نفر در دریا، ۳۳ نفر در رودخانه، ۲ نفر در استخر شنا، ۴ نفر هم در دریاچه مصنوعی و سد، ۴ نفر در کانال و ۴ نفر هم در سایر مکان‌ها غرق شدند.

کدخبر: ۳۴۰۷۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر