کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۶۳۷۲
تاریخ خبر:

شما تعیین‌کننده قیمت سکه نیستید!

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| من تازه ازدواج کرده‌ام. در مراسم‌‌ مختلف، دوستان، فامیل و آشنایان عموما با پول نقد، بعضا با طلای گرمی و چند نفر با سکه به استقبال‌مان آمدند و بعد از ماه‌ها خرج کردن پس‌اندازهای چندساله، مجددا چشم‌مان به پول باز شد. آن هم پولی از نوع طلا که از نظر شخص خودم، بهترین گزینه برای پس‌انداز کردن طولانی‌مدت است. از آنجایی که سکه‌ها درست در زمان نوسانات بازار نصیبم شد، به فکر افتادم که اگر روزی قیمت سکه به اوج خود رسید، بتوانم آن را در سریع‌ترین زمان ممکن بفروشم.

چراکه از نظر من نقدشوندگی از مهمترین عواملی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در یک بازار را توجیه کند. به همین خاطر برنامه‌ریزی کرده بودم که در بین مهمانی‌های اول زندگی، یک روز را به کارهای اداری اختصاص دهم و سکه‌هایی که هدیه گرفته بودیم را به خزانه یکی از بانک‌ها ببرم و به جایش گواهی سکه بگیرم. این فرصت هرگز نصیبم نشد‌ اما حالا خیلی خوشحالم، چون از دامی که در انتظارم بود، قسر در رفتم!

گواهی سکه فقط روی کاغذ نقدشونده است
به عنوان یک خبرنگار تا به حال چند مرتبه درباره گواهی سکه و مزایای آن در همین روزنامه و شاید هم در همین صفحه نوشته‌ام. تا هفته پیش همه چیز عالی به نظر می‌رسید. می‌توانستیم با سپردن سکه‌های خود به خزانه بانک‌ها، به جایش گواهی سکه بگیریم که درست مثل سهام می‌توان آن را در کارگزاری‌ها نگه داشت و هر موقع که لازم شد، بدون معطلی آنها را فروخت.

بااین کار علاوه بر اینکه سکه‌ها در یک جای امن نگهداری می‌شود، نقدشوندگی آن بسیار بالاست و لازم نیست چند ساعت مرخصی بگیریم و تا صرافی برویم تا بتوانیم سکه را بفروشیم. به علاوه اینکه با توجه به معاملات آن در بورس، خبری از کارمزد اسپرد یا همان اختلاف قیمت خرید و فروش نیست. اگر تجربه فروش سکه در صرافی را داشته باشید، احتمالا خیلی برای‌تان سنگین بوده که سکه‌هایتان را چند‌صد هزار تومان ارزان‌تر و با منت به صرافی‌ها بدهید. این موضوع باز هم گواهی سکه را نسبت به خود سکه بهتر کرده بود.

مهم‌ترین مزیت گواهی سکه دود هوا شد
نگهداری دارایی در محلی امن، در دسترس بودن گواهی سکه، حذف اسپرد قیمت خرید و فروش و دوری از دلال‌ها و متقلب‌های بازار طلا، هرکدام یکی از مزایای گواهی سکه نسبت به سکه فیزیکی هستند‌ اما مهم‌ترین عاملی که گواهی سکه را ارزشمند کرده بود، نقدشوندگی آن بود.

در شرایط عادی اگر پول‌لازم شوید و بخواهید دارایی‌های‌تان را بفروشید، لازم است تا یک روز کامل را به مراجعه به بازار اختصاص دهید و فاصله زمانی زیادی بین تصمیم‌تان برای فروش و فروش موفقیت‌آمیز وجود دارد اما با گواهی سکه هر لحظه‌ که بخواهید می‌توانید‌ آن را بفروشید. مزیتی که در این هفته به‌طور کلی از بین رفت و با تصمیم عجیب و غریب بورس کالا، دود هوا شد.

قیمت‌گذاری دستوری سکه با دامنه نوسان
دامنه نوسان قیمت گواهی سکه بورس در هفته گذشته به حدود نیم درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش البته از جنس دیگر تغییرات دامنه نوسان نیست‌ اما همان نتیجه را در پی داشته و باعث شده با وجود افزایش قیمت سکه تا محدوده 23 میلیون تومان، گواهی سکه همچنان روی نرخ 19میلیون تومانی قفل شود.

بر اساس اطلاعیه ۱۹ آذرماه بورس کالا، چنانچه مجموع حجم معاملات کلیه نمادهای گواهی سپرده سکه طلا در روز کاری قبل کمتر از ۳۰۰۰ قطعه باشد، قیمت پایانی روز کاری قبل، برابر با قیمت پایانی دو روز کاری قبل به علاوه اختلاف میانگین موزون قیمت معاملات تمامی نمادها در روز کاری قبل با قیمت پایانی دو روز کاری قبل، ضربدر مجموع حجم معاملات نمادهای مذکور تقسیم بر ۳۰۰۰ است. خلاصه این جملات سخت و سنگین، می‌شود کاهش دامنه نوسان در نتیجه کاهش حجم معاملات سکه بورسی که از قضا باعث ایجاد یک دور باطل برای گواهی سکه شده است.

با کاهش دامنه نوسان گواهی سکه، دیگر کسی حاضر نیست سکه‌های 23میلیون تومانی خود را به قیمت 19میلیون تومان بفروشد و همین موضوع باعث شده هیچ‌موقع حجم معاملات سکه بورسی به 3000 قطعه نرسد و همچنان دامنه نوسان نیم درصدی باعث عقب افتادن قیمت گواهی سکه نسبت به بازار آزاد شود. دستورالعملی که لازم است هرچه زودتر درباره آن تجدیدنظر شود. چراکه همین حالا هم اعتماد عده زیادی را از بین برده است.

چطور به یک مخالف گواهی سکه بورسی تبدیل شدم؟
قبل ازدواج از افراد مختلفی پول قرض گرفته بودم و می‌خواستم در زمان مناسب سراغ فروش سکه‌هایی که کادو گرفته بودیم، بروم و قرض‌هایم را پس بدهم. به همین خاطر در همین هفته گذشته مجبور شدم به فروشنده سکه تبدیل شوم. هرچند عجله در فروش باعث شد سکه‌ها را به قیمت 21میلیون تومان بفروشم اما همچنان راضی بودم.

چراکه اگر وقت داشتم و برای دریافت گواهی سکه بورسی به خزانه بانک‌ها رفته بودم، مجبور می‌شدم سکه‌ها را به قیمت بسیار پایین بفروشم. الان من یک مخالف سکه بورسی هستم که معتقدم نخریدن گواهی سکه بورس هرچند از عمد نبوده اما حسابی به نفعم شده است.

کدخبر: ۴۹۶۳۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر