کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۰۰۷
تاریخ خبر:

شفاف‌سازی ‌حیاتی درباره شایعه‌‌ ‌۱۱سال پیش

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | درباره محمدرضا حیاتی یک شایعه زهردار وجود دارد که به سال ۸۸ برمی‌گردد. بعد از انتخابات زنده‌یاد قاسم افشار دیگر به تلویزیون نرفت و خبری از فواد بابان نشد و غالب خبرهای پسا انتخابات را محمدرضا حیاتی می‌خواند. شایعه از همین جا شکل گرفت که آن دو گوینده حاضر به خواندن خبرهای داغ نشده‌اند و به همین خاطر ممنوع الکار شده‌اند. حیاتی در بخشی از این مصاحبه به صراحت گفته که هرگز روی دیگری ندارد. حالا بخوانید روایت او از ماجراهای آن سال را.

* یازده سال قبل،تلویزیون و جامعه سال عجیبی را تجربه کرد. دو دستگی ایجاد شد و عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه مقابل هم و کشور قرار گرفتند. ما که کار ژورنالیستی می‌کنیم باید بازتاب دهنده اتفاقاتی باشیم که ممکن است برخی از آن‌ها را قبول نداشته باشیم و یک جاهایی معذب بودیم. شما از آن سال به شکل پررنگ در تلویزیون حاضر بودید و دو همکار دیگر خداحافظی کردند. اصل ماجرا چه بود؟

برای من یکی از سخت‌ترین دوران کاری‌ام بود. مرحوم آقای افشار بعد از اتفاقات این سال،‌دیگر سر کار نیامدند. البته ایشان ارتباطی به مسائل سیاسی نداشت و نیامدن شان سر کار ربطی به اتفاقات ۸۸ نداشت. آن سال قرار بود سیستم اجرای خبر و نحوه گویندگی تغییر داده شود. مدیریت خبر پیش از انتخابات تصمیم به این تغییر گرفته بود. به من گفتند بیایید تست دهید.

بالاخره بعد از سال‌ها گویندگی، ظاهرا این تست برخورنده است در صورتی که این تست لازم بود. می‌گفتند برای رسیدن به فرم مطلوب باید هماهنگی انجام شود تا مثلا بدانیم چطور از این دوربین به آن دوربین برگردیم. قرار شد گوینده در حال چرخش باشد و کارگردان کلوزآپ، مدیوم شات ،‌لانگ شات بگیرد. تا پیش از این ما باید با یک دوربین صحبت می‌کردیم و طبعا این تغییر احتیاج به تست داشت تا اولین روز اجرا مشکلی روی آنتن زنده پیش نیاید. من چند بار رفتم و با نحوه اجرای جدید آشنا شدم.

مدیر خبر به مرحوم آقای افشار گفته بودند ولی به ایشان برخورده بود. گفته بود سبک اجرای من مشخص است،‌می‌خواهید می‌آیم و نمی‌خواهید نمی‌آیم. خدا شاهد است عین ماجرا همین است و ربطی به موضوع سیاسی آقای افشار ندارد. خانواده‌شان هستند و می‌توانید از آن‌ها سوال کنید. این شایعات که بعدا شکل گرفت، صحت ندارد.

* آقای بابان چطور؟
ایشان یک سال قبل از ماجراهای انتخابات بازنشسته شده بودند و همکاری‌شان را با شبکه جام جم ادامه دادند. اخبار جام جم را می‌گفتند و هیچ مشکلی نداشتند.

* فرمودید آن سال یکی از سخت‌ترین دوران کاری‌تان بود. دوست دارید ماجرا را باز کنید؟
به خاطر این که آقای افشار تشریف نیاوردند و آقای بابان هم در جام جم اجرا می‌کردند. کسی نبود که در شبکه یک اجرا کند و از گویندگان قدیمی ‌فقط من مانده بودم. خیلی از شیفت‌های آن دوران سخت را دائما من اجرا می‌کردم. بخش‌های حساسی بود و مواضع رسمی‌کشور بیان می‌شد. مدیران و مسئولان خبر گفتند شما به خاطر تجربه باید حضور داشته باشید. این‌طور بود که اکثر خبرهای شبانه و گاهی اوقات اخبار نیمروز را من می‌خواندم. من بعد از آن سال مریض شدم.بالاخره همانطور که گفتید مردم دو شقه شده بودند….

* واکنش مردم نسبت به شما چگونه بود؟
من عادت ندارم خودم را از جامعه جدا کنم. آن سال هم بین آن‌ها بودم . بعضی‌ها با من بد صحبت می‌کردند. در صورتی که سابقه نداشت با مردم رابطه بدی داشته باشم. بعضی‌ها اعتراض می‌کردند و از یک طرف عده‌ای می‌آمدند از من طرفداری و تشکر می‌کردند. عرض کردم؛‌من یک گوینده حرفه‌ای هستم و وظیفه و حرفه‌ام این بود که اخبار را به اطلاع مخاطب برسانم.

گرچه به قول شما می‌دانم شنیدن برخی خبرها برای برخی مردم سخت بود و دوست نداشتند آن‌ها را بشنوند. خیلی‌ها هم دوست داشتند و از شنیدن‌شان خوشحال می‌شدند. در مصاحبه‌های زیادی که داشته‌ام پرسیده شده آیا خبری بوده که خوانده باشید اما خودتان آن را دوست نداشته‌اید؟ طبیعی است. مگر قرار است گوینده هر خبری را که می‌خواند دوست داشته باشد؟!‌ الزاما خبر سیاسی را نمی‌گویم؛‌ ممکن است یک خبر اقتصادی باشد و آن را دوست نداشته باشم.

* مثل گزارشگر ورزشی که مثلا پرسپولیسی است ولی در یک بازی مجبور است از استقلال تعریف کند.
دقیقا همینطور است. نمونه‌اش آقای عادل فردوسی پور که جای او در رسانه خالی است، یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای‌اش همین است.پرسپولیسی‌ها می‌گفتند استقلالی است و استقلالی‌ها می‌گفتند پرسپولیسی. بیشتر تمرکز و فکر و ذهن ما گوینده‌ها روی درست اجرا کردن است. شکل ارائه باید درست
باشد.

کدخبر: ۳۳۲۰۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر