کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۹۲۸
تاریخ خبر:

شش نکته درباره آینده دلار در هفته پیش‌رو

روزنامه هفت صبح | قیمت دلار از کانال ۲۰هزار تومانی برگشته و روند صعودی آن از هفته پیش آغاز شده؛روندی که احتمالا به آخر خط رسیده و ممکن است در روزهای آینده خبرهای خوبی از بازار ارز بشنویم.

* یک: دلار از اوایل هفته گذشته تحت تاثیر بعضی خبرهای منفی از مذاکرات وین،روند صعودی در پیش گرفت و در حالی که قیمت آن تا ۲۰هزار و ۸۰۰تومان کاهش پیدا کرده بود، دوباره تا ۲۲هزار و ۷۰۰تومان افزایش پیدا کرد و نهایتا قیمت آن در آخرین ساعات روز چهارشنبه، به ۲۲هزار و ۶۳۰تومان رسید.

* دو: بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نسبت به خبرهای مثبت و سیگنال‌هایی که از بانک مرکزی می‌رسید، بی‌تفاوت بود. با اینکه همتی وعده کاهش نرخ ارز داد و مسئولان در مورد نشست وین اظهارات امیدوارکننده‌ای داشتند،فعالان بازار تنها گوششان بدهکار خبرهای منفی درباره به بن‌بست رسیدن مذاکرات بود که البته این اخبار در نهایت تایید نشدند. با این وجود دلار در هفته گذشت افزایش ۶٫۵درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

* سه: اگرچه نوسان‌گیران تلاش کردند تا با سوء‌استفاده از درگیری‌های ایجاد شده در منطقه و بی‌نتیجه نشان دادن مذاکرات برجام، قیمت دلار را بالا ببرند تا بخشی از زیان خود در سقوط قیمت دلار تا کانال ۲۰هزار تومانی را جبران کنند اما روند صعودی بازار درست در روز چهارشنبه متوقف شد و حتی در تعطیلات آخر هفته که عملا بازارساز کاری از دست برنمی‌آید، دلال‌ها در معاملات غیررسمی نتوانستند قیمت دلار را بالا ببرند. موردی که نشان می‌دهد دلال‌های بازار ارز حتی بین خودشان هم اراده‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارند و نهایتا نرخ ارز در محدوده ۲۲هزار و ۵۵۰ تا ۲۲هزار و ۶۵۰تومان ثابت باقی ماند و در تعطیلات آخر هفته شاهد نوسانات قابل توجهی نبودیم.

* چهار: برخی سیگنال‌ها از کاهش مجدد قیمت دلار در هفته پیش‌رو خبر می‌دهد.سیاست بانک مرکزی برای فروش ارز در روزهای صعودی بازار همچنان ادامه دارد.خبرهایی از بازار آزاد نشان می‌دهد خریدارها پا پس کشیده‌اند و احتمال تحقق وعده همتی برای کاهش قیمت دلار بیشتر شده است.

* پنج: برخی از فعالان بازار، نوسانات قیمت دلار را تحت تاثیر نرخ درهم می‌دانند. آنها می‌گویند باتوجه به افزایش قیمت درهم تا شش هزار و ۱۶۰تومان،روند صعودی دلار منطقی بوده و تا زمانی که درهم در محدوده بالای شش هزار تومان باشد،دلار بین دو کانال ۲۱ و ۲۲هزار تومان نوسان خواهد داشت. زمانی که قیمت دلار به کانال ۲۰هزار تومانی رسیده بود، درهم با قیمت حدود پنج هزار و ۸۰۰تومان معامله می‌شد.

* شش: ابلاغ بسته حمایتی بورس یکی دیگر از سیگنال‌هایی است که می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. بانک مرکزی باید ۲۰۰میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را بفروشد تا بتواند منابع حاصل از آن را به بازار سرمایه اختصاص دهد. فروش این حجم از دلارهای بانک مرکزی می‌تواند بازار آزاد را دوباره وارد روند نزولی کند.

کدخبر: ۳۸۹۹۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر