کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۵۰
تاریخ خبر:

شش راز درباره معاملات دیروز بورس

روزنامه هفت صبح | بورس هفته را با یک روز پرنوسان آغاز کرد. در ابتدای معاملات شاهد رشد ۲۴هزار واحدی شاخص کل بودیم و اغلب نمادهای شاخص‌ساز در یک قدمی تشکیل صف خرید و رسیدن به حداکثر قیمت مجاز بودند اما انتشار یک خبر ورق را در بازار برگرداند و روند بازار نزولی شد. ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در نمادهای بورسی، مهمترین خبر دیروز بود که واکنش‌های مختلفی در پی داشت. نمادهای بانک دی، بانک تجارت، ایران خودرو، خوارزمی و بانک صادرات پرجست‌وجوترین نمادهای بورسی در بازار دیروز بودند.

*** ممنوعیت نوسان‌گیری
نوسان‌گیری روزانه در بورس ممنوع شد. صبح روز گذشته سازمان بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا اطلاع ثانوی در روزی که سهام را خریده‌اید امکان فروش نخواهید داشت. این مورد باعث می‌شود نتوان با خرید و فروش روزانه سهام، نوسان‌گیری کرد. علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران می‌گوید این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار بود و نهاد ناظر بازار سرمایه آن را مصوب کرد. ممنوعیت جدید، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته. برخی ضمن استقبال از این تصمیم آن را برای جلوگیری از دلالی در بازار مفید می‌دانند. برخی دیگر معتقدند نوسان‌گیری از جمله استراتژی‌های معامله در بورس است و با این تصمیمات ناگهانی اعتماد به بورس از بین می‌رود.

*** بانک دی؛ بزرگترین صف خرید بازار
سهامداران بورس دیروز بانک دی را به پرجست‌وجوترین نماد بازار تبدیل کردند. ماجرا از این قرار است که بانک دی در بازار نه‌چندان مطلوب دیروز، بزرگترین صف خرید را به نام خود ثبت کرده بود. البته بدون در نظر گرفتن وسپهر که هفته گذشته عرضه اولیه سهام انجام شد و شنبه اولین روز معاملات خود را در بورس تجربه کرد. دیروز ارزش صف خرید سهام بانک دی به حدود ۱۶۱میلیارد تومان می‌رسید و اختلاف زیادی با نماد رتبه دوم داشت. بعد از بانک دی، نماد پترول در بازار دیروز شاهد صف خرید ۱۰۶میلیارد تومانی بود.

*** بانک تجارت؛ نوسان ۱۰درصدی در یک روز
بانک تجارت روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد. نماد وتجارت تا ابتدای هفته گذشته روند صعودی جذابی داشت، ولی در هفته گذشته عموما با کاهش قیمت سهام در بازار ظاهر شد و اوج نوسانات آن دیروز رقم خورد. طوری که در ابتدای ساعات معاملات چیزی نمانده بود تا برای خرید سهام بانک تجارت صف تشکیل شود و قیمت آن تا محدوده مثبت ۴٫۸درصد نسبت به پایان هفته گذشته افزایش پیدا کرد اما به محض بازگشت روند نزولی به بازار سرمایه، قیمت سهام بانک تجارت با کاهش ۱۰درصدی روبه‌رو شد و به پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه یعنی منفی پنج درصد رسید و برای آن صف فروش تشکیل شد.

*** چشم امید سهامداران به خودرو
نماد ایران خودرو از نگاه خیلی از سهامداران بورس، کلید بازگشت روند صعودی به بازار است. ارزش بازار ایران خودرو از ابتدای ریزش بورس تا حالا تقریبا نصف شده و ارزش دلاری آن به یک چهارم رسیده است. این موضوع باعث شده خودرو از جمع نمادهای شاخص‌ساز خارج شود اما تعداد سهامداران آن به قدری بالاست که این نماد را به یکی از پرجست‌وجوترین نمادهای دیروز بازار تبدیل کرده‌اند. برخی اعتقاد دارند بورس زمانی صعودی می‌شود که خودرو و خساپا در این روند همراهی کنند و قیمت سهامشان افزایش پیدا کند.

*** خوارزمی؛ پرمعامله‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری
شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با نماد وخارزم دیگر نماد پرجست‌وجوی روز گذشته بود. وخارزم بیشترین حجم معاملات را در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری داشت و در بازار دیروز حدود ۷۸میلیون سهم این شرکت با ارزش ۹۳میلیارد تومان داد و ستد شد. وخارزم هم مثل اغلب نمادها دیروز روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و قیمت آن حدود ۶٫۶درصد نوسان پیدا کرد. نوسانات وخارزم محدود به دیروز نبود و در یک ماه گذشته تقریبا سه روز در میان مثبت و منفی بوده است.

*** انتظار برای بازگشایی نماد بانک صادرات
بانک صادرات تقریبا یک هفته است که متوقف شده و سهام آن در بورس قابل معامله نیست. وبصادر دوشنبه هفته گذشته بعد از اتمام فرآیند فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپهر صادرات در قالب عرضه اولیه، متوقف شد و خیلی از سهامداران منتظر بازگشایی آن در روز گذشته بودند. چراکه حالا دیگر فرآیند عرضه اولیه وسپهر کامل شده و معاملات آن هم آغاز شده است اما وبصادر همچنان متوقف است. بازگشایی این نماد بدون محدودیت دامنه نوسان خواهد بود و بعضا پیش‌بینی می‌کنند با سودی که از فروش سهام وسپهر نصیب بانک صادرات شده، احتمالا این نماد با افزایش قیمت بازگشایی خواهد شد.

کدخبر: ۳۵۱۵۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر