کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۵۳۹
تاریخ خبر:

شرط سنگین فیفا ‌برای داور ایرانی

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| مهسا قربانی تنها داور بین‌المللی فوتبال زنان ممکن است شانس قضاوت در جام‌جهانی در نیوزیلند را از دست بدهد. قربانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازاریابی ورزشی است و از سال ۱۳۸۶ در فوتبال زنان داوری می‌کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۷ او را به عنوان داور بین‌المللی معرفی کرد و بعد از پشت سر گذاشتن چند دوره آموزشی به عنوان داور الیت انتخاب شد.

اما مهم‌ترین موفقیت او انتخاب او به عنوان یکی از کاندیدا‌ی قضاوت در جام‌جهانی فوتبال زنان است. فیفا در ژانویه سال ۲۰۲۰ اعلام کرد مهسا قربانی یکی از ۵۶ داور زنی است که کاندیدای حضور در مسابقات جام‌جهانی زنان هستند. البته فیفا در ‌نامه‌ای خطاب به ابراهیم شکوری، دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال روی دو شرط مهم و الزامات حضور این داور زن در جام جهانی تاکید کرد. شرط اول مهارت و داشتن مدرک VAR بود و دیگری قضاوت در مسابقات فوتبال مردان.

مهسا قربانی برای شرط اول به امارات سفر کرد و با شرکت در کلاس‌های VAR توانست مدرک مورد تایید فیفا را هم بگیرد‌ اما شرط فیفا فقط داشتن مدارک نیست. فیفا در این نامه تاکید کرده است، داور ایرانی باید در زمان باقی‌مانده به شروع مسابقات جام‌جهانی، به طور مداوم از این تکنولوژی در داوری مسابقات استفاده کند تا مهارت و تجربه لازم را کسب کند‌ اما لیگ مردان ایران هنوز VAR ندارد به همین دلیل وجود این تکنولوژی در لیگ فوتبال زنان در یکی دو سال آینده یک آرزوی محال است.

با اینکه مهسا قربانی به خواسته فیفا مدرک مورد تایید و بین‌المللی را کسب کرده اما به الزامات این شرط که قضاوت با این تکنولوژی است، حتی نزدیک هم نشده. مهسا قربانی به هفت‌صبح گفت خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران به او اجازه مصاحبه نمی‌دهد و نمی‌تواند درباره این موضوع با رسانه‌ها صحبت کند‌ اما او چند روز پیش در گفت‌و‌گو با یک روزنامه ورزشی درباره آخرین وضعیت داوری‌اش در جام‌جهانی گفته بود:« با مسئولان فدراسیون فوتبال خیلی صحبت کردم اما انگار خودشان را به خواب زده‌اند و هیچ واکنشی به حرف‌های من نشان نمی‌دهند.

حتی همین چند وقت پیش با هیأت رئیسه جلسه داشتم و به آنها گفتم که این مسئله برای آنها دوسر برد است. هم من می‌توانم در جام جهانی قضاوت کنم و افتخارش برای ایران خواهد بود و هم موضع نهادهای بین‌المللی درباره رفتار فدراسیون فوتبال ایران با زنان تلطیف می‌شود اما باز هم نخواستند کمک و حمایتی کنند. شاید برای‎شان منفعتی نداشت.» مهسا قربانی به همراه علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال تنها داوران فوتبال ایران هستند که مدرک VAR دارند.فغانی به خاطر قضاوت مداوم در استرالیا مشکلی در این زمینه ندارد . مهسا قربانی حتی از طرف فدراسیون فوتبال به مسابقات خارجی و بین‌المللی هم اعزام نشده که کمی به شروط فیفا نزدیک شود.

شرط دوم سنگین‌تر از شرط اول
اما شرط دوم فیفا برای مهسا قربانی و البته فدراسیون فوتبال خیلی سنگین‌تر از اولی است. شرطی که ممکن است همه آرزوهای تنها داور زن ایرانی را که تجربه قضاوت فوتبال مردان را هم دارد، نقش بر آب کند. فیفا به فدراسیون فوتبال اعلام کرده مهسا قربانی تا اعلام لیست نهایی داوران جام جهانی باید در مسابقات فوتبال مردان در داخل و خارج از ایران قضاوت کند. دلیل این شرط هم اینطور عنوان شده که سطح مسابقات جام جهانی نیوزیلند از مسابقات لیگ زنان ایران بالاتر است و داور ایرانی باید برای قضاوت در این مسابقه‌ها آماده باشد.

فیفا اعلام کرده قربانی با قضاوت در مسابقات مردان و البته استفاده از تکنولوژی VAR برای قضاوت در جام جهانی آماده می‌شود و تجربه لازم برای قضاوت در بازی‌های بزرگ را به دست می‌آورد. این شرایط برای گلاره ناظمی و زری فتحی که داور فوتسال هستند اصلا سخت نیست، ولی برای مهسا قربانی که داور فوتبال است، آنقدر سخت و پیچیده است که ممکن است با همین شرط شانس حضور در این مسابقات را از دست بدهد. او درباره خطر حذف شدن نامش از لیست کاندیداهای حضور در جام جهانی زنان گفته:

« با کمیته داوران فیفا جلسات ارزیابی ماهانه دارم. اوایل خیلی امیدبخش به من می‌گفتند که مشکلی نخواهم داشت اما وقتی هیچ یک از راهکارهای آنها عملی نشده، اواخر دیگر آن امید اولیه را در صحبت‌های‌شان نمی‌بینم و با تعجب از من می‌پرسند چرا فدراسیونت هیچ کاری نمی‌کند و شرایطت تغییری نکرده است؟»نهمین دوره از مسابقات جام‌جهانی فوتبال زنان سال آینده و به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزیلند از تاریخ ۱۰ ژوئیه تا ۲۰ اوت در تقویم فیفا برگزار خواهد شد.

کدخبر: ۴۷۳۵۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر