کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۵۹۳
تاریخ خبر:

شرایط دریافت وام فوری ‌سهام عدالت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | کارت اعتباری سهام عدالت توسط دو بانک ارائه می‌شود. سهامداران عدالت می‌توانند با ثبت‌نام غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن‌ها برای دریافت تسهیلات اقدام کنند. این را معاون امور بانکی وزارت اقتصادی در نشست خبری روز گذشته اعلام کرده و اعضای هیات مدیره بانک‌های ملی و تجارت شرایط دریافت وام سهام عدالت از بانک خودشان را اعلام کرده‌اند. پیش از این اعلام شده بود دریافت وام سهام عدالت تا آخر سال در هفت بانک عملی خواهد شد.

مبلغ این وام به اندازه ۵۰درصد ارزش روز سهام در بازار بورس محاسبه می‌شود، هرچند یکی از بانک‌‎ها مبلغ ثابت پنج میلیون تومان را برای پرداخت وام به مشمولان در نظر گرفته است. این مبلغ قابل برداشت نیست و صرفا در دستگاه پوز فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌ها که عموما فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، قابل استفاده است. اگر در کمتر از یک ماه مبلغ وام را سر جای اولش برگردانید، سودی به آن تعلق نخواهد گرفت. در غیر این صورت باید مبلغ وام را در قالب اقساط سه ساله با نرخ سود ۱۸درصدی به بانک پرداخت کنید.

مبلغ این اقساط رقمی حدود ۱۸۰هزار تومان خواهد بود و در مجموع بعد از گذشت سه سال، حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان به بانک سود پرداخت خواهید کرد. بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد در حال حاضر اپلیکیشن ایوا مربوط به بانک ملی امکان درخواست تسهیلات سهام عدالت را بعد از طی کردن مراحل افتتاح حساب، احراز هویت و دریافت گواهی امضای الکترونیک فراهم کرده است. بانک تجارت هم قرار است از طریق سامانه زمرد تسهیلات سهام عدالت را پرداخت کند اما این سامانه هنوز اجرایی نشده و قابل دسترس نیست.

*** شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت
سهام عدالت خود را وثیقه بگذارید و کارت اعتباری بگیرید. تقریبا شش ماه از وعده کارت اعتباری سهام عدالت می‌گذرد و دیروز این وعده در دو بانک عملی شد. آنطور که عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد اعلام کرده، از شنبه ۲۵بهمن‌ماه، بانک‌های ملی و تجارت به صاحبان سهام عدالت کارت اعتباری می‌دهند.

این خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و نیازی به مراجعه به شعب بانک‌ها نیست. مبلغ این وام به اندازه ۵۰درصد ارزش سهام عدالت است و برای دریافت آن تنها مدارک هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه لازم است. همچنین دریافت این وام ضامن نمی‌خواهد و سهام عدالت ضامن این وام خواهد بود.

آنطور که فرید موسوی، عضو هیات مدیره بانک ملی می‌گوید، پرداخت وام سهام عدالت از مردادماه به صورت آزمایشی آغاز شده و اکنون آماده هستیم از بستر الکترونیکی برای پرداخت این تسهیلات استفاده کنیم که نیازی به مراجعه به بانک ندارد. در این زمینه تنها لازم است مردم مدارک خود را در سامانه ایوا ارسال کنند و در کمترین زمان ممکن کارت اعتباری برای دارندگان سهام عدالت صادر می‌شود.

از طرف دیگر، عباس اشرف‌نژاد، عضو هیات مدیره بانک تجارت اعلام کرده در سامانه زمرد بانک تجارت به صورت غیرحضوری ثبت نام برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت انجام می‌شود و نیازی به حضور در شعب بانک تجارت نیست. آنطور که معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد می‌گوید، ارائه کارت اعتباری دستورالعملی است که بانک مرکزی بخشنامه کرده و همه بانک‌ها توافق کرده‌اند تا ۵۰درصد ارزش روز سهام عدالت را به صورت تسهیلات پرداخت کنند و تا اینجای کار دو بانک دست به کار شده‌اند. پیش از این حسین فهیمی، رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس گفته بود با هفت بانک تعامل انجام شده است.
معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفته مبلغ وام سهام عدالت ۵۰درصد ارزش آن است اما بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد یکی از دو بانکی که پرداخت تسهیلات را آغاز کرده‌اند، مبلغ ثابت پنج میلیون تومان را برای پرداخت وام در نظر گرفته که با تغییرات ارزش سهام عدالت افزایش یا کاهش پیدا نمی‌کند.

*** شرایط استفاده از تسهیلات سهام عدالت
مبلغ وام سهام عدالت نصف ارزش آن است و این مبلغ به صورت مجازی در حساب شما شارژ می‌شود. به این معنا که نیازی به دریافت کارت اعتباری فیزیکی از شعب بانک‌ها نیست. بعد از ثبت درخواست دریافت سهام عدالت، این مبلغ را تنها می‌توان در فروشگاه‌ها و برای خرید کالا استفاده کرد. این یعنی وام سهام عدالت قابل برداشت نیست.

همچنین این پول را صرفا در برخی فروشگاه‌های خاص می‌توان استفاده کرد که طرف قرارداد بانک مورد نظر هستند. این فهرست ممکن است در هر بانک متفاوت باشد اما عموما اعتبار وام سهام عدالت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل استفاده است. برای مثال بانک ملی اعلام کرده اعتبار مجازی سهام عدالت را می‌توان در فروشگاه‌های وین مارکت، افق کوروش و رفاه خرج کرد.

*** شرایط بازپرداخت تسهیلات سهام‌عدالت
کارت اعتباری سهام‌عدالت به طور دقیق‌تر، اعتبار مجازی خرید کالا، تحت شرایط خاصی بدون سود پرداخت می‌شود. بعد از شارژ شدن حسابتان به اندازه ۵۰درصد ارزش سهام عدالت، می‌توانید از اعتباری که برای شما در نظر گرفته شده برای خرید کالا استفاده کنید. اگر در کمتر از یک ماه مبلغ خرج شده را دوباره به حساب برگردانید، لازم نیست سودی به بانک بپردازید.

این مورد برای خرید شب عید می‌تواند گزینه خوبی باشد. به این صورت که در یک ماه باقی مانده تا پایان سال هرچه از اعتبار خریدتان استفاده کنید و در پایان ماه با دریافت حقوق دوباره حساب را شارژ کنید، نیازی به پرداخت سود نیست. البته می‌توان از اعتبار سهام عدالت به عنوان وام خرید هم استفاده کرد.
اگر در کمتر از یک ماه اعتباری که برای خرید کالا خرج کرده‌اید را به حساب برنگردانید، اعتبار مجازی حالت وام بانکی به خود می‌گیرد.

این یعنی باید مبلغ استفاده شده را در قالب اقساط سه ساله به بانک پرداخت کنید. سود بازپرداخت وام سهام عدالت ۱۸درصد تعیین شده که نرخ معمول وام‌های بانکی است. اگر مبلغ وام سهام عدالت را پنج میلیون تومان در نظر بگیریم، با توجه به بهره ۱۸درصدی و تعداد اقساط ۳۶ماهه، مبلغ هر قسط رقمی حدود ۱۸۱هزار تومان خواهد بود که چندان قابل توجه نیست. بعد از سه سال، مجموع بازپرداخت وام پنج میلیونی سهام عدالت حدود شش میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.

این یعنی در طول مدت بازپرداخت شما در مجموع یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان به بانک سود پرداخت خواهید کرد. با بازپرداخت سریع‌تر می‌توان مبلغ سود بانک را کاهش داد. توجه داشته باشید که قسط ۱۸۱هزار تومانی برای وام پنج میلیونی محاسبه شده که یک رقم تقریبی است و با تغییرات ارزش سهام عدالت ممکن است مبلغ وام هم تغییر کند. همچنین کسانی که سهام عدالت یک میلیونی دارند، می‌توانند دو برابر مشمولان سهام عدالت ۵۳۰هزار تومانی وام بگیرند و طبیعتا مبلغ قسط آنها هم دو برابر خواهد بود.

*** ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟
ارزش برگه‌های ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت در پایان معاملات روز گذشته بورس، به هشت میلیون و ۵۲۸هزار تومان رسید. این یعنی مبلغ وام سهام عدالت که به اندازه ۵۰درصد ارزش آن است، حدود چهار میلیون و ۲۶۰هزار تومان خواهد بود. البته پیش از این اعلام شده بود مبلغ وام سهام عدالت به اندازه ۶۰درصد ارزش آن خواهد بود که در این صورت مبلغ وام حدود پنج میلیون و ۱۱۰هزار تومان خواهد بود.

قرار است مبنای محاسبه مبلغ وام سهام عدالت بر اساس ارزش آخرین روز معاملات باشد. هرچند، برخی بانک‌ها مبلغ ثابت پنج میلیون تومان را برای پرداخت اعتبار خرید در نظر گرفته‌اند.شش ماه پیش زمانی که برای اولین طرح اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت مطرح شد، ارزش برگه‌های ۵۳۲هزار تومانی حدود ۲۰میلیون تومان بود و اگر آن زمان طرح اعطای کارت اعتباری عملی شده بود، می‌شد با وثیقه گذاشتن سهام عدالت تا ۱۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد.

*** بانک ملی: در اپلیکیشن ایوا ثبت‌نام کنید
آنطور که فرید موسوی، عضو هیات مدیره بانک ملی اعلام کرده، متقاضیان وام سهام عدالت از این بانک باید از طریق اپلیکیشن ایوا دست به کار شوند. بررسی‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد درخواست سهام عدالت از طریق این اپلیکیشن عملی شده. به این صورت که با ثبت‌نام در ایوا ابتدا باید از منو نشان بانک، گواهی امضا تهیه کنید تا بتوانید به صورت آنلاین کارت اعتباری بگیرید.

برای دریافت گواهی امضا لازم است از پشت و روی کارت ملی هوشمند خود عکس بگیرید و مراحل احراز هویت تصویری را طی کنید. این کار نیاز به داشتن حساب در بانک ملی دارد. اگر در این بانک حساب ندارید، می‌توانید از همان منو نشان بانک، برای افتتاح حساب غیرحضوری اقدام کنید. برای طی کردن همه این مراحل لازم است شماره موبایل به نام خودتان ثبت شده باشد.

بعد از افتتاح حساب، احراز هویت و دریافت گواهی امضا الکترونیک می‌توانید برای دریافت کارت اعتباری مجازی درخواست دهید. در مرحله بعدی اطلاعات سهام عدالت شما از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی استعلام می‌شود و بعد از حدود سه روز، وام سهام عدالت در کیف پول شما شارژ می‌شود.

*** بانک تجارت: از سامانه زمرد اقدام کنید
معاون وزیر اقتصاد و عضو هیات مدیره بانک تجارت اعلام کرده‌اند مراحل دریافت تسهیلات سهام عدالت بانک تجارت از طریق سامانه زمرد انجام خواهد شد. البته هرچه در سایت بانک تجارت جست‌وجو کنید، راهی برای دسترسی به سامانه زمرد وجود ندارد. پیگیری‌های ما از روابط عمومی بانک تجارت نشان می‌دهد فرآیند پرداخت تسهیلات سهام عدالت در این بانک هنوز نهایی و اجرایی نشده است.

کدخبر: ۳۷۳۵۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر