کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۸۷۸
تاریخ خبر:

شرایط حساس ‌مرزهای شمالی فلسطین اشغالی

روزنامه هفت صبح | چندروزی است که مرزهای شمال سرزمین‌های اشغالی درگیر دو ماجرای امنیتی است. در سوریه، بلندی‌های جولان شاهد تنش و درگیری است. روز جمعه خبر آمد که چند خمپاره در این منطقه اشغالی فرود آمده است و اسرائیل گفت که در پاسخ به پرتاب خمپاره از سوریه به بلندی‌های جولان، با هلی‌کوپترهای خود قرارگاه دیدبانی نیروهای سوریه را هدف گرفته است. بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه است که بعد از جنگ شش‌روزه اسرائیل و اعراب در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد.

از سوی دیگر نزدیک به یک‌هفته پیش در حملات موشکی منتسب به اسرائیل به حومه دمشق، چندنفر از جمله علی کامل‌محسن، یکی از اعضای ارشد جنبش حزب‌الله لبنان، به شهادت رسیدند و بعد از آنکه حزب‌الله این خبر را اعلام کرد، رژیم صهیونیستی به این وحشت افتاد که نکند حزب‌الله بخواهد این حمله را تلافی کند. سه‌روز بعد از این حمله، ارتش از تقویت نیروهای خود در مرزهای شمالی خبر داد و گفت که در صورت نیاز اقدامات دیگری هم انجام خواهد داد. ارتش اسرائیل در توئیتی اعلام کرد که تقویت نیروها در شمال براساس ارزیابی وضعیت در این منطقه صورت گرفته است.

در این میان خبر آمد که فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز برای آنچه هماهنگی عملیاتی خوانده شد، سفری چندساعته به تل‌آویو داشته و با وزیر جنگ، رئیس ستاد ارتش و رئیس موساد دیداری حضوری برگزار کرده و با نتانیاهو هم تلفنی حرف زده است.

دوروز پیش اما خبر رسید که تل‌آویو از طریق سازمان ملل متحد، نامه‌ای برای حزب‌الله لبنان ارسال کرده و «محتوای پیام اسرائیل این است که تل‌‌‌آویو درباره حضور علی حسن اطلاعی نداشته و همچنین قصد کشتن او را نیز نداشته است». وزیر خارجه اسرائیل هم بدون وارد شدن به جزئیات ارسال پیام به حزب‌الله اعلام کرد، این رژیم پیامی را که لازم بوده فرستاده شود، فرستاده است.

دیروز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه هفتگی کابینه، ضمن ادعای این‌که ارتش این رژیم آمادگی مقابله با تهدیدات را دارد، گفت به ایران اجازه حضور نظامی در مرزهای فلسطین اشغالی را نخواهد داد. او در ادامه ادعاهایش افزود: نمی‌توانیم امنیتمان را تضعیف کنیم و امنیت شهروندانمان را به‌خطر بیندازیم.

نمی‌توانیم اجازه دهیم نیروهایمان متحمل ضربه شوند. نتانیاهو درادامه مدعی آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با تهدیدات شد و گفت در کنار وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، درحال ارزیابی وضعیت منطقه است. نتانیاهو گفت، لبنان و سوریه مسئول هر حمله‌ای هستند که از خاک آن‌ها علیه اسرائیل اجرا شود.

حالا و در شرایطی که اسرائیلی‌ها از قطعی‌بودن انتقام حزب‌الله سخن گفتند؛ باید دید که معادلات حساس نظامی و سیاسی در این منطقه، به چه سمت‌وسویی خواهد رفت و آیا ممکن است که دامنه آن از مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی فراتر رود؟

کدخبر: ۳۴۱۸۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر