کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۹۲۹
تاریخ خبر:

شبیخون فراری در سنگاپور!

روزنامه هفت صبح، متین نصیری | سومین برد باورنکردنی فراری در شبی پرحادثه و در پیست مارینا بی سنگاپور رقم خورد.‌ رقابت در خیابان‌های پرپیچ‌وخم و رانندگی در زیر چراغ‌های مصنوعی به‌قدری جذاب است که کمتر کسی می‌تواند مخالف پیست خیابانی مارینا بی باشد.

از همان مسابقه جنجالی ۲۰۰۸ و رسوایی «کرش‌گیت»، جایزه بزرگ سنگاپور همواره جزو پر حاشیه‌ترین رقابت‌های فرمول یک به شمار می‌رود. امسال نیز مثل همیشه شاهد مسابقه‌ای عجیب‌وغریب بودیم چراکه هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد فراری بتواند در چنین پیست سرعت پایینی به پیروزی دست یابد. با رسیدن به آخر هفته سنگاپور، قرمزهای مارانللو چندین به‌روزرسانی مختلف را به این کشور آسیایی آوردند.

آن‌ها که پیش‌تر در پیست‌های قدرتی بلژیک و ایتالیا توانستند به لطف پیشرانه قدرتمند و تغییرات آیرودینامیکی به پیروزی برسند، حالا مسابقه‌ای را پیش رو داشتند که ۱۸۰ درجه با دو رقابت قبلی تفاوت داشت. تیم‌ها در سنگاپور نیاز به نیرو رو به پایین (داون‌فورس) زیادی دارند تا سرعت بالاتری در پیچ‌های متعدد پیست مارینا بی داشته باشند. به همین منظور فراری تصمیم گرفت دیفیوزر، باله عقب، باله جلو و کف خودرو جدیدی برای این رقابت بیاورد تا مشکل داون‌فورس خود را حل کند.

با همین تغییرات، فراری توانست سرعت خوبی در تمرین‌ها از خود نشان دهد. این روند در تعیین خط هم ادامه پیدا کرد و لکلرک توانست برای سومین بار متوالی و پنجمین بار در کل فصل به پل پوزیشن دست یابد. البته فتل شانس اصلی دریافت جایگاه اول بود که اگر در هنگام زمان‌گیری دیواره پیست را در پیچ ۲۰ لمس نمی‌کرد، شاید خط یک استارت را تماماً قرمز می‌دیدیم.

روز یکشنبه شاهد استارت خوبی از رانندگان فراری و مرسدس بودیم. لکلرک در طول مسابقه ثابت کرد که او تعیین‌کننده سرعت مسابقه‌ای یا همان pacesetter است و دیگر، آن فاصله ۰٫۸ثانیه‌ای فراری با مرسدس که در موناکو شاهدش بودیم وجود ندارد. یکی دیگر از عوامل برتری قرمزها در مسابقه سنگاپور، اتخاذ تصمیمات درست کادر فنی بود. آن‌ها که می‌دانستند مرسدس با همیلتون قصد اورکات فتل و آندرکات لکلرک را دارد، راننده آلمانی خود را سریع‌تر به پیت فراخواندند تا او بتواند چند دور سریع را ثبت کند. همین استراتژی سبب شد تا فتل پس از انجام نخستین پیت استاپ رانندگان، جلو لکلرک و همیلتون دربیاید.

رقابت سنگاپور در طول ۱۲ سال اخیر ثابت کرده که همیشه باید خودرو ایمنی را برای یک‌بار هم که شده ببینیم. تصمیم فراری برای پیت استاپ زودهنگام سبب شد تا رانندگانش هم سرعت مسابقه‌ای خود را حفظ کنند و هم در صورت فعال شدن خودرو ایمنی، بتوانند لاستیکشان را ذخیره نمایند. امسال نه یک‌بار بلکه سه بار شاهد آمدن خودرو ایمنی به داخل پیست بودیم که بیشترین منفعت را برای دو راننده فراری داشت و آن‌ها توانستند نخستین بار پس از رقابت ۲۰۱۷ مجارستان با یکدیگر مقام‌های اول و دوم را به دست آورند و اصطلاحاً «یک دو» کنند!

همچنین باید اشاره کرد که این نخستین پیروزی فتل ۳۹۲ روز پس از آخرین قهرمانی وی در جایزه بزرگ بلژیک ۲۰۱۸ بود. طی یک سال اخیر و خصوصاً در نیم‌فصل اول ۲۰۱۹ عملکرد او مورد هجمه رسانه‌ها و طرفدارانش قرار گرفت و حالا سباستین فتل می‌تواند با خیالی آسوده به رقابت هفته آینده در پیست سوچی روسیه فکر کند.

کدخبر: ۲۸۱۹۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر