کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۶۰۸
تاریخ خبر:

شبکه کودک سوت و کور در تابستان کرونایی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | معمولا با شروع فصل تابستان و اوقات فراغت بچه‌ها، انتظار از تلویزیون بالاتر می‌رود و همه یک جورهایی منتظرند ببینند شبکه‌های مختلف چه برنامه‌های جذابی روی آنتن می‌فرستند. در این بین طبیعتا عملکرد شبکه کودک بیشتر از سایرین زیر ذره‌بین است اما امسال برخلاف سال‌های قبل این شبکه تدارک خاصی برای تابستان نچیده است و جدول پخش تابستانی‌اش درست مشابه فصل‌های دیگر سال است.

این درحالی است که امسال علاوه بر بحث تعطیلات و اوقات فراغت، با توجه به شیوع ویروس کرونا در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم. بچه‌ها نه امکان حضور در کلاس‌های تابستانی را دارند نه مثل همیشه می‌توانند به سفر و پارک و … بروند و تفریح کنند. این شرایط، اهمیت شبکه‌ای مانند کودک را بیشتر از پیش می‌کند اما چرا مدیران این شبکه به فکر پخش برنامه‌های جدید و جذاب نیستند؟

*** شبکه کودک بدون افزایش ساعت
هرسال با شروع تابستان ساعت پخش شبکه کودک تغییر می‌کرد و بچه‌ها این امکان را داشتند که تا ساعت ۲۴ پای برنامه‌های خودشان بنشینند. این تغییر ساعت تا شروع فصل پایین و بازگشایی مدارس ادامه داشت و مجددا اول مهر، ساعت پخش شبکه کودک کاهش پیدا می‌کرد و ساعت ۲۲ به پایان می‌رسید. با گذشت بیست‌وپنج روز از تابستان، هنوز تغییری در ساعت پخش برنامه‌های این شبکه رخ نداده و شبکه کودک هرشب درست مثل فصل‌های پاییز و زمستان، راس ساعت ۲۲ به پایان می‌رسد!

*** حذف فیلم سینمایی‌های شبانه
معمولا در تابستان‌های گذشته برنامه‌ریزی به این صورت بود که تابستان‌ها در ساعت ۲۲، یک انیمیشن سینمایی روی آنتن می‌رفت. درست است که این انیمیشن‌ها چندان جدید نبود و حتی خیلی وقت‌ها خود ما در صفحه تلویزیون هفت صبح به تکراری بودن این فیلم‌ها گلایه داشتیم اما به‌هرحال باکس قابل قبولی بود و مخاطبان کودک و نوجوان را سرگرم می‌کرد. حالا نه تنها ساعت پخش برنامه‌های این شبکه تغییر نکرده که حتی باکس مخصوص فیلم سینمایی شب‌ها هم حذف شده‌ است. در شب‌های تابستان هیچ فیلم سینمایی از این شبکه پخش نمی‌شود و درست مثل روزهای دیگر سال فقط پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها یک فیلم روی آنتن می‌رود.

*** تکراری‌های ظهر تا عصر
بیایید بررسی کنیم ببینیم هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۲ چه برنامه‌هایی از این شبکه پخش می‌شود. برای مثلا برنامه‌های روز ۲۴ تیر را بررسی کرده‌ایم. ساعت ۱۴ انیمیشن سینمایی « برنارد و بیانکا در نجات کودی» پخش شد. فیلمی محصول سال ۱۹۹۰ که به وفور از این شبکه پخش شده است. ساعت ۱۵:۳۰ قسمت ۲۹ سریال «موش خبرنگار» پخش شده. این سریال محصول سال ۲۰۰۹ است و طبق نظراتی که در بخش نظرهای سایت شبکه پویا دیده می‌شود، تابستان ۹۷ و تابستان ۹۸ هم از این شبکه پخش شده.

ساعت ۱۶ قسمت چهاردهم مجموعه «پاندای کونگفوکار» در ۲۳ دقیقه از این شبکه پخش شده. این سریال نسبت به سایرین جدیدتر است و سال ۲۰۱۸ ساخته شده اما مخاطبان شبکه پویا، بهار و تابستان سال گذشته هم آن را از همین شبکه تماشا کرده‌اند و برایشان جدید نیست. ساعت ۱۶:۳۰ قسمت چهاردهم سریال « ماجراهای بلینکی‌بیل» در ۱۲ دقیقه پخش شده. سریالی که محصول سال ۱۹۹۳ است و این هم جدید نیست.

*** از عصر تا شام بازهم تکراری‌ها
ساعت ۱۷ قسمت ۱۶ سریال «دالتون‌ها۲» روی آنتن رفت؛ سریالی محصول سال ۲۰۱۳ که پیش‌تر هم از این شبکه دیده بودیم. ساعت ۱۷:۳۰ قسمت ۱۱ سریال ژاپنی «روزها» روی آنتن رفت. این سریال هم طبق نظراتی که در سایت پویا به چشم می‌خورد هم تابستان سال ۹۷ پخش شده و هم تابستان سال ۹۸٫ ساعت ۱۸ قسمت چهارم سریال «کنام» پخش شد. این سریال محصول سال ۲۰۱۲ است و علاوه بر سال ۹۷ و ۹۸، در سال ۹۶ هم از این شبکه روی آنتن می‌رفته.

ساعت ۱۸:۳۰، « آنه شرلی با موهای قرمز» روی آنتن رفت. سریالی محصول سال ۱۹۷۲ که تا به حال بارها از شبکه‌های مختلف از جمله پویا پخش شده. ساعت ۲۰، قسمت ۲۲ مجموعه «گروه شب نقاب» پخش شد. کارتونی سریالی محصول ۲۰۱۵ که امتیاز آن در سایت imdb 5 است و کارتون موفقی نیست. ساعت ۲۱ هم قسمت ۴۴ سریال «ماشیناسور» روی آنتن رفت.

اگر به بخش مخصوص نظرات این سریال در سایت شبکه پویا سر بزنید متوجه می‌شوید که این سریال هم در سال ۹۷ از این شبکه پخش شده و هم سال ۹۸٫ بنابراین برای مخاطبان این شبکه اصلا جدید نیست. درحال گذراندن یک تابستان کرونایی هستیم. بچه‌ها بیشتر از همیشه در خانه هستند و هیچ راهی برای گذراندن اوقات فراغت ندارند. در این شرایط واقعا وظیفه‌ شبکه‌ای مثل شبکه کودک که متولی پخش آثار کودک و نوجوان است پخش فیلم‌ و سریال جدید و جذاب نیست؟

کدخبر: ۳۳۹۶۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر